Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

En sak jag har funderat på ett tag nu är adressändringsreklamen. Ni vet, när en kille ligger fastbunden på golvet i sin lägenhet. I den förlängda verisionen är det någon sorts rysk maffia där som tar hans grejer och nämner att de skickat flera varningar. Hur är den tänkt?

Är det så att killen inte fått varningarna eftersom han har flyttat?

Är det så att killen som skulle ha fått varningarna har flyttat och nu får den nyinflyttade ta straffet?

Eller är det på någon annat sätt?

Jag fick för mig att han var på sitt jobb i reklamen.

Det kändes kontoraktigt det rummet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det så att killen inte fått varningarna eftersom han har flyttat?

Är det så att killen som skulle ha fått varningarna har flyttat och nu får den nyinflyttade ta straffet?

Eller är det på någon annat sätt?

Men den reklamen är jävligt dum, precis som den med mulltoan, hur skulle den förra ägaren, om han nu äger en mulltoa, innan kunna ha haft ett sådant exklusivt hus?

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag har en fråga jag inte riktigt kan lösa. Troligtvis finns det en simpel vakumförklaring....

Jag har ett stort akvarium med en ramp som går ner i vattnet.

När jag fyller akvariet är vatten höjden högre på utsidan av rampen än på insidan pga luften under rampen. Se bild 1!

Jag tar när jag fyllt akvariet, en slang och suger ut luften och vattennivån blir jämn. Se bild 2!

MEN, när jag sen tömmer akvariet, borde det, tycker jag, sjunka lika mycket alltså i jämn takt. Men det gör det inte. Utsidan sjunker snabbare och det ser ungefär ut som vid fyllning, fast på motsatt sida. Se bild 3!

Why?

cfbcbcbfdcb_1116760_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag har en fråga jag inte riktigt kan lösa. Troligtvis finns det en simpel vakumförklaring....

Jag har ett stort akvarium med en ramp som går ner i vattnet.

När jag fyller akvariet är vatten höjden högre på utsidan av rampen än på insidan pga luften under rampen. Se bild 1!

Jag tar när jag fyllt akvariet, en slang och suger ut luften och vattennivån blir jämn. Se bild 2!

MEN, när jag sen tömmer akvariet, borde det, tycker jag, sjunka lika mycket alltså i jämn takt. Men det gör det inte. Utsidan sjunker snabbare och det ser ungefär ut som vid fyllning, fast på motsatt sida. Se bild 3!

Why?

Det är ju rätt simpelt, du har helt rätt vad det gäller fyllandet, luften som är där under pressas ihop, den kan såklart inte pressas ihop allt för mycket och det blir såldes ett tryck där inne som håller borta vattnet, Vars ska annars luften fara?

När du tömmer akvariet blir det såldes tvärtom, det bildas ett undertryck där luften är,ett sug , luften kan inte bli större bara sådär utan att tillföra mer luft. Skulle vattennivån sjunka där skulle det behövas mer luft som ersätter vattnets plats.

Varför borrar du inte bara ett litet hål i skivan för att undvika vakuumet?

Edit: Bebben, haha, varför skulle inte vattnet flytta sig om det ville, de två ytorna har ju olika nivåer och vatten strävar efter att ha samma nivå.

Edit igen: Hur länge får man egentligen studera? Har tänkt på detta länge men aldrig hittat något, såg att man kunde få studiebidrag till 54 år men det verkar variera.

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror, att när du tömmer tanken så vill en del av vattnet flytta över till utsidan, men eftersom där redan finns vatten kan det inte flytta sig. Sedan när vattnet på utsidan har tömts kan det flyttas vatten från insidan till utsidan. Därför blir det som det blir.

Altenativt, kan det kanske bero på lufttrycket inuti rampen.

:naughty:

Det är vatten vi snackar om, gosse.

kobbes lösning är förstås rätt.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt din teori skulle högra sidan helt tömmas, sedan skulle vänstra sidan rinna över till höger och börja tömmas. Det är vatten vi snackar om, gosse.

kobbes lösning är förstås rätt. Förmodligen har du ett litet lufthål som sakta men säkert släpper in luft när du fyller akvariumet, det är därför det till slut jämnar ut sig. Emellertid är det för litet för att hänga med vid den snabba påfyllningen/tömningen.

Nej, det finns inget hål, det är han som suger ut luften med en slang.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Under de senaste åren har jag haft en underlig upplevelse när jag sitter vid datorn. Om jag sitter på mitt rum vid datorn när det är en relativt mörk omgivning känns det ibland som att jag "sugs in" i datorn och skärmen och allt innehåll blir plötsligt mycket större. Nästan som att man skulle ha satt ett förstoringsglas framför ögonen på mig. Det är inte besvärligt på något sätt men jag har länge funderat på hur det kan bli såhär. Händer aldrig någon annanstans. Någon som är insatt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är skillnaden mellan Original Mix och Club Mix?

Då skulle jag också vilja fråga, finns det egentligen någon skillnad emellan Special Edition och Collectors Edition (och också andra editions om det finns)?

Eller är det bara vad företaget bestämmer sig för att döpa det till?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då skulle jag också vilja fråga, finns det egentligen någon skillnad emellan Special Edition och Collectors Edition (och också andra editions om det finns)?

Eller är det bara vad företaget bestämmer sig för att döpa det till?

Special Edition

En special edition antyder att det finns något extra inkluderat. Detta kan vara extra låtspår på en CD eller extra utrustning till en bil. Vanligtvis används termen vid försäljning av DVD-filmer, men detta kan vara missvisande då det ofta förekommer att en så kallad special edition är den enda versionen som producerats.

Collector's Edition

En collector's edition kan ibland bara vara en annan term för special edition eller deluxe edition och ha samma innebörd. Den kan också antyda flera saker: att en produkt är begränsad, numrerad, att den har en annorlunda förpackning samt att den är signerad av upphovsmannen själv. Denna term betonar att det finns ett samlarvärde i produkten.

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1: Vad heter vetenskapsmän som jobbar/forskar med stenar och bergarter?

Geologer.

2: Hur stora stenar finns det i/på vår jord?

Jag vet inte riktigt, jag tror inte det finns några utstakade riktlinjer för var gränsen mellan sten, klippa och berg går. Läste några intressanta kapitel om geologi i boken En kortfattad historik över nästan allting, men jag minns inte att jag fick något svar på just din fråga. En bok värd att läsa om du är det minsta intresserad av naturvetenskap, dock!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Under de senaste åren har jag haft en underlig upplevelse när jag sitter vid datorn. Om jag sitter på mitt rum vid datorn när det är en relativt mörk omgivning känns det ibland som att jag "sugs in" i datorn och skärmen och allt innehåll blir plötsligt mycket större. Nästan som att man skulle ha satt ett förstoringsglas framför ögonen på mig. Det är inte besvärligt på något sätt men jag har länge funderat på hur det kan bli såhär. Händer aldrig någon annanstans. Någon som är insatt?

Omg jag hade det problemet förr, även när jag tittade på TV eller ibland på ansikten(vilket var riktigt creepy). Det kändes precis som du beskriver det. Har tyvärr ingen lösning på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor