Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Kan blixten slå ner i havet? Alltså bara i havet utan något annat som en båt etc.

Att gå ut med en båt under blixt och åska är en mycket dum idé då masten (eller båten själv) fungerar som en ledare i ett annars "öde" område, att du dessutom vistas i vatten gör det hela mycket värre.

Bilxten kan f.ö lika gärna slå ner i havet som på land.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att gå ut med en båt under blixt och åska är en mycket dum idé då masten (eller båten själv) fungerar som en ledare i ett annars "öde" område, att du dessutom vistas i vatten gör det hela mycket värre.

Bilxten kan f.ö lika gärna slå ner i havet som på land.

Okej tack, tyckte bara det lät så dumt när en kompis sa att det slog ner i havet idag, trodde inte det var möjligt faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är litteraturvetenskapliga begrepp? Är det metafor, liknelse osv?

Det borde stämma, litteraturvetenskapliga begrepp är väl egentligen så enkelt som facktermer inom litteraturen? Det vill säga exempelvis epok, romantik, berättartekniker, versmått, symbolik men också metafor och liknelse som du skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde stämma, litteraturvetenskapliga begrepp är väl egentligen så enkelt som facktermer inom litteraturen? Det vill säga exempelvis epok, romantik, berättartekniker, versmått, symbolik men också metafor och liknelse som du skrev.

Mhm, måste vara så, särskilt då inget sådant nämns bland de andra punkterna man ska tänka på. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej det här är säkert en jävla dum fråga, men jag har aldrig riktigt förstått mig på betydelsen.

Men ordet lego i sammanhanget soldat eller knekt you get it!

legosoldat eller legoknekt, vad innebär det?

Om du undrar över själva betydelsen av ordet är det en soldat som inte är bunden till ett land/organisation/enhet av solidariska skäl (t ex att han skulle vara invånare i landet), utan han/hon är inhyrd, och gör det för egen vinning - oftast för att denne får pengar.

Om du undrar över termen "lego", fick jag fram att det kan härledas från den juridiska termen lega, som betyder:

"lega, legoavtal, juridisk term för avtal om nyttjanderätt till egendom. Termen används fortfarande i de kortfattade och ålderdomliga bestämmelserna om denna avtalstyp i handelsbalken 13 kap. I andra sammanhang används numera vanligen något av orden nyttjanderätt, hyra eller leasing."

Kan tyckas lite luddigt och flummigt, men jag hittade det genom andra ord som hade prefixet "lego-". Och legosoldater är ju inte helt främmande med "nyttjanderätt, hyra eller leasing".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man i Sverige, idag, läsa teologi (ej religionsvetenskap) med statligt ekonomiskt stöd som CSN?

Lär man ju kunna - man kan ju läsa teologi i en del av prästexamina på diverse högskolor, och jag skulle bli ytterst förvånad om det inte var studiemedelsberättigat. Om det var det du menade. Är du intresserad?

edit: "intresserad" lät bättre än "sugen"

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor