Vice. Skrivet 23 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2009 (redigerad) Det är det jag stör mig på. Varför finns då den här tråden om alla frågor här blir anklagade för att de inte skapat en topic kring frågan. Usch. ...samt Schysst. Nä, det där är inte rätt. Schysst kan man tro att det stavas, men det korrekta är sjyst. Uppdaterar lite. Finns tydligen lite olika varianter... Svar: Svenska Akademiens ordlista har två varianter av s-stavningen: schyst och sjyst. Av dem är schyst den man oftast möter. Däremot har ordlistan inte med schysst, och det på goda grunder. Vi har inte dubbelskrivning av s före t annat än när t läggs till grundformen, som i viss _ visst, kyssa _ kysst. Men vi skriver tyst, byst, hast, kast, mest, bäst, häst, pest, moster, plåster. Schysst får väl betraktas som en förstärkande stavning, som den i största möjliga tyssstnad. Ursprunget är franskans juste, som också finns med i ordlistan med betydelsen riktig, som sig bör, oklanderlig, korrekt. (Ordlistan har också formen just, men den hoppas jag försvinner till nästa upplaga.) Det finns en liten betydelsenyans mellan schyst/sjyst och juste: Schyst betonar mera hyggligheten, juste rättvisan. En schyst lärare kan vara trevligare än en juste domare. Redigerad 23 maj, 2009 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 23 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2009 Nä, det där är inte rätt. Schysst kan man tro att det stavas, men det korrekta är sjyst. Uppdaterar lite. Finns tydligen lite olika varianter... Nog för att det är bedrövligt fult, men man KAN även skriva 'juste' om man vill. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 23 maj, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2009 Med tanke på hur många posts det blev så var den väl kvalificerad som en egen tråd. Oja. Det finns i och med de nya TROMS-reglerna ingenting som heter "För liten för en egen tråd." Även den minsta frågan ska tas i en egen tekniktråd. Rättelse: "Det finns i och med de nya TROMS-reglerna ingen TEKNIKFRÅGA som heter "För liten för en egen tråd."". Vi har ju fått ett helt forum för det, varför besudla en trivialfunderingstopic ("hur många skosnören behöver man lägga i rad för att gå ett varv runt jorden", "heter det schysst eller sjyst", "vad gör en fluga när den sitter på en ost") med teknikfrågor som har ett eget forum? Ni har ju inga problem med att skicka iväg frågor som "vad tycker ni om Coldplays nya skiva" till Musikforumet, varför är teknikfrågor annorlunda? Det är det jag stör mig på. Varför finns då den här tråden om alla frågor här blir anklagade för att de inte skapat en topic kring frågan. Usch. TEKNIKFRÅGOR ska ha en egen topic. Resten av reglerna säger sig själva i och med introtexten till den här tråden. Eller ska man kanske starta en Dator- och TeknikTROMS där ni kan hållas? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 23 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2009 Det är det jag stör mig på. Varför finns då den här tråden om alla frågor här blir anklagade för att de inte skapat en topic kring frågan. Usch. Jadda, jadda. Henkibojj hade visst ett bra svar på det. Rättelse: "Det finns i och med de nya TROMS-reglerna ingen TEKNIKFRÅGA som heter "För liten för en egen tråd."". Det är underförstått att jag syftar på teknikfrågor då jag skriver att man ska skapa en tekniktråd. Trodde jag när jag skrev i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 23 maj, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2009 Jadda, jadda. Henkibojj hade visst ett bra svar på det. Det är underförstått att jag syftar på teknikfrågor då jag skriver att man ska skapa en tekniktråd. Trodde jag när jag skrev i alla fall. Det är mycket som borde vara underförstått när det står i reglerna, men tydligen är det ju inte det så det är lika bra att skriva saker rätt ut - som om reglerna inte var tydliga nog. @ Folk med trådskaparskräck, vill ni ha en DT-TROMS skapad, så ni åtminstone kan göra halvrätt utan att för den sakens skull göra nåt så förskräckligt som att starta en tråd? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 23 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2009 (redigerad) @ Folk med trådskaparskräck, vill ni ha en DT-TROMS skapad, så ni åtminstone kan göra halvrätt utan att för den sakens skull göra nåt så förskräckligt som att starta en tråd? Har väl inte trådskaparskräck (lol) men svarar iaf: Nej, nej och nej. En sådan tråd skulle spåra ur och motverka syftet med DT-forumet. Isf kan vi lika gärna stänga hela DT och återinföra Datorhjälpstråden. btw: Vi behöver fler diskussionsämnen och jag uppmanar alla att skapa fler trådar. Redigerad 23 maj, 2009 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 23 maj, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2009 Har väl inte trådskaparskräck (lol) men svarar iaf: Nej, nej och nej. En sådan tråd skulle spåra ur och motverka syftet med DT-forumet. Isf kan vi lika gärna stänga hela DT och återinföra Datorhjälpstråden. Jag hoppades få svar från nån som faktiskt ville ha en sån tråd så jag kunde komma med just det argumentet, and then you came along and spoiled it all... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 23 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2009 gråt irl lolz. jag vill ha något som innehåller sprit eller luktar starkt, så som sprit. Men de ska inte vara sprit, ett exempel är lacknafta/glykol and what not. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 23 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2009 izopropanol, stinker förjävligt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 23 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2009 Ammoniak? Eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 23 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2009 Ammoniak? Eller? Luktar ju... som salmiak, eller råttkiss. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 23 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2009 Hjortron salt luktar mumma! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 23 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2009 Luktar ju... som salmiak, eller råttkiss. Men.. Doften är väl ganska stark? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 24 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 maj, 2009 Hjortron salt luktar mumma! Hjorthornssalt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 24 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 maj, 2009 Har Halebop spärrat 0939-nummer per automatik? Hur låser man upp skiten? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 24 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 maj, 2009 På vilka sätt påverkas de delarna av Tyskland som utgjorde Östtyskland än idag av det kommunistiska arvet? Jag har redan skrivit om ostalgi, att de är mindre religiösa, att Stasihögkvarteret nu är museum och att alla filer de hade i sina arkiv om människor de övervakade nu är offentliga, att arbetslösheten är högre och att vänstergrupper har lite större sympatier i de delarna. Behöver få ihop en sida till, tips? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 24 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 maj, 2009 Hjorthornssalt Har du luktat på det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 24 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 maj, 2009 Det är ju överlag mycket mer nerfallet å jävligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 24 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 maj, 2009 Har du luktat på det? Jupp, luktar minst sagt spännande Men min poäng var att det heter hjorthornssalt och inte 'hjortronsalt'. (fast det kanske du förstod) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Fiskaren Skrivet 24 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 24 maj, 2009 Har Halebop spärrat 0939-nummer per automatik? Hur låser man upp skiten? Jag hade i alla fall ringt deras kundtjänst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts