Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

När den korrekta användningen av dom resp. dem?

'de' gäller för subjektet i satsen medan 'dem' används för satsens objekt.

De flesta gör rätt när det gäller engelskans 'they' och 'them' och en smart grej kan vara att prova sätta in dessa två och känna efter vilken som är rätt när man tycker det blir svårt på svenska.

they - de

them - dem

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning egentligen, vår svenska lärare håller på att tjata på oss om att vi ska lära oss när vi ska använda "dom" "de" resp. "dem"! :S

"Dom" är talspråk och ska inte finnas i skrift utom möjligen när man citerar någon direkt (för att påvisa dåligt språkbruk, till exempel). Det finns folk som säger att "jomen det där har ändrats nu, akademin säger det!", och de har antingen fel eller är dumma. "Dom" ÄR fel och ska inte bli grammatiskt rätt bara för att folk inte lärt sig att skriva "de" och "dem".

Vart har Nord tagit vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många platser får en bil ha som man får köra med B-kort?

Kanske kan man googla 69% av tråden?

Hittade i alla fall följande: En personbil får max innehålla en förare och åtta passagerare. Ett fordon med fler passagerare än så räknas som buss, och kräver D-körkort av föraren

Glöm då inte bort att den korkade lagen som gör att en person räknas som last efter att alla bilbälten används. dvs en förare och åtta passagerare+Personer utan bälte sålänge bilens maxlast inte överskrids.

Flashback har allt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska föra över ett spel till min polares externa hdd, en .iso på nästan 6 gb.

Men när jag ska göra det får vi ett meddelande att filen är för stor, men han har mer än 22 gb ledigt.

Kan man ändra något inställning så det går?

JAAAAAAaa, jag har sökt @ zeh google

Det går i regel inte att överföra (eller bränna) enstaka filer som överskrider 5GB, ni kan antingen dela filen med hjälp av en fildelare (HAHAHA) eller packa upp .iso:n, föra över datan dit den ska och sedan skriva om innehållet till en .iso igen.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska föra över ett spel till min polares externa hdd, en .iso på nästan 6 gb.

Men när jag ska göra det får vi ett meddelande att filen är för stor, men han har mer än 22 gb ledigt.

Du fullföljde steg ett men tvåan fastna du på. Fel tråd! :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det inte vara så att filformatet är FAT/FAT32 på den externa?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du, det har jag ingen aning om..

En Wester Digital My Book

Den här datorn > högerklicka på den externa > sen efter filsystem

Eller något liknande, filsystem heter i alla fall det i Vista. Om det är FAT/FAT32 så kan man inte överföra filer som är större än 4 GB man får då konvertera om den till NTFS. Såg nu att det redan hade löst sig men det kan ju vara bra att veta. :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den här datorn > högerklicka på den externa > sen efter filsystem

Eller något liknande, filsystem heter i alla fall det i Vista. Om det är FAT/FAT32 så kan man inte överföra filer som är större än 4 GB man får då konvertera om den till NTFS. Såg nu att det redan hade löst sig men det kan ju vara bra att veta. :w000t:

Ofan.

Men konvertera till NTFS kan man göra utan något program eller?

Tack i alla fall :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skiter i alla dessa regler om att skapa en ny tråd. Jag hade sökt på google utan resultat och tycker frågan var för liten för att skapa en ny tråd..

Med tanke på hur många posts det blev så var den väl kvalificerad som en egen tråd.

Det finns i och med de nya TROMS-reglerna ingenting som heter "För liten för en egen tråd." Även den minsta frågan ska tas i en egen tekniktråd.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på hur många posts det blev så var den väl kvalificerad som en egen tråd.

Det finns i och med de nya TROMS-reglerna ingenting som heter "För liten för en egen tråd." Även den minsta frågan ska tas i en egen tekniktråd.

Det är det jag stör mig på. Varför finns då den här tråden om alla frågor här blir anklagade för att de inte skapat en topic kring frågan. Usch.

Hur stavar man skjuttsad? Skuttsad? Schjuttzad?

Hur stavar man skysst? Sjysst? Schyßt?

Samt var kommer orden ifrån?

Skjutsad samt Schysst.

Svaret till dessa frågor gick ju t.ex enkelt att hitta via en sökning på google.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor