FerkurZ Skrivet 19 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2009 Vad är Jante-lagen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 19 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2009 Vad är Jante-lagen? http://sv.wikipedia.org/wiki/Jantelagen Jantelagen formulerar i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt. Något alla svenskar förhåller sig vid. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 19 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2009 wtf, hade för mig jag sökt på wikipedia. aja tack Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Complex Skrivet 19 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2009 Jag undrar om man får vid inbrott vid ens egen lägenhet gå till självförsvar med tex en kökskniv eller en yxa? För om man har vapenlicens och har tex en hagelbössa så får man ju skjuta rånaren i benet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 19 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2009 (redigerad) Jag undrar om man får vid inbrott vid ens egen lägenhet gå till självförsvar med tex en kökskniv eller en yxa? För om man har vapenlicens och har tex en hagelbössa så får man ju skjuta rånaren i benet. Får man? För att Nödvärnsrätten ska gälla krävs det att inbrottstjuven utgör ett direkt hot mot dig, du får alltså inte bruka mer våld än nöden kräver, i alla fall inte skjuta honom i benet? Redigerad 19 maj, 2009 av Jazz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 19 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2009 Om man råkar döda rånaren och det inte finns några vittnen så kan man ju alltid säga att rånaren gick till attack även om han inte gjorde det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 19 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2009 Om man råkar döda rånaren och det inte finns några vittnen så kan man ju alltid säga att rånaren gick till attack även om han inte gjorde det. Jo, polisen brukar ju lita på att det man säger stämmer om det ligger en död man i ens lägenhet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Complex Skrivet 19 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2009 (redigerad) Jo, polisen brukar ju lita på att det man säger stämmer om det ligger en död man i ens lägenhet. Om rånaren var beväpnad och hade lyckats bryta upp dörren skulle de nog inte göra det. Fast det är ju klart: Grisar är grisar. Jag menar självklart att om rånaren är beväpnad med något och beter sig hotfullt. Redigerad 19 maj, 2009 av ERROLS_TRUMMA Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 20 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2009 (redigerad) http://sv.wikipedia.org/wiki/Jantelagen Något alla svenskar förhåller sig vid. Tro inte att du är nått bara för att du råkade veta svaret... Jag undrar om man får vid inbrott vid ens egen lägenhet gå till självförsvar med tex en kökskniv eller en yxa? För om man har vapenlicens och har tex en hagelbössa så får man ju skjuta rånaren i benet. Har inte per automatik rätt att skjut/skada någon bara för att denna har gjort inbrott hos dig. vi har en polis för att den skall användas i sådana lägen. Blir man attackerad har man givetvis en rätt till försvar, men som de andra nämner här får du inte använda "mer våld än nöden kräver". Och det där är väldigt diffust. Tingsrätten kommer senare avgöra vad som var nödvärn och vad som inte var det. Om rånaren var beväpnad och hade lyckats bryta upp dörren skulle de nog inte göra det. Fast det är ju klart: Grisar är grisar. Jag menar självklart att om rånaren är beväpnad med något och beter sig hotfullt. Spelar ingen roll vad Polisen tror. Ser de en död människa i din lght så plockar de in dig, sen är det upp till en åklagare att avgöra vad som har hänt. Och att bara för att en person uppför sig hotfullt och är beväpnad med ett tillhygge så får du inte skjuta honom. Men sedan finns det ju andra faktorer än nödvärn som kan avgörande. ta den där 50-åringa farsan som sköt ihjäl en 15-årig unge med en hagelbrakare för några månader sedan. han blev ju frikänd. Han var ju "tillfälligt sinnesförvirrad" när "brottet" begicks... Redigerad 20 maj, 2009 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 20 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2009 Spelar ingen roll vad Polisen tror. Ser de en död människa i din lght så plockar de in dig, sen är det upp till en åklagare att avgöra vad som har hänt. Åklagaren ska väl ändå inte avgöra vad som har hänt. Det ska polisen utreda och domstolen avgöra. Åklagaren ska däremot avgöra om det finns tillräckliga skäl för häktning eller inte. Och att bara för att en person uppför sig hotfullt och är beväpnad med ett tillhygge så får du inte skjuta honom. Men sedan finns det ju andra faktorer än nödvärn som kan avgörande. ta den där 50-åringa farsan som sköt ihjäl en 15-årig unge med en hagelbrakare för några månader sedan. han blev ju frikänd. Han var ju "tillfälligt sinnesförvirrad" när "brottet" begicks... Han blev förvisso dömd för dråp och grov misshandel. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2072643.svd Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 20 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2009 Åklagaren ska väl ändå inte avgöra vad som har hänt. Det ska polisen utreda och domstolen avgöra. Åklagaren ska däremot avgöra om det finns tillräckliga skäl för häktning eller inte. Han blev förvisso dömd för dråp och grov misshandel. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2072643.svd sant. menade mer att det är åklagaren som avgör om anledningen till döinegn är okej eller ej. Sen får polisen tycka vad de vill. Ah, så var det kanske. Nå, han slapp påföljd i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MiRRe Skrivet 20 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2009 Kan man vakna av att man känner på sig att det ska börja åska? Jag vet krånlig fråga men lite histora bakom den: Jag vaknar till 99% av fallen om det börjar åska under natten, det är väldigt ovanligt att någon frågar mig om jag hörde åskan i natt och jag svarar nej för av någon anledning så vaknar jag alltid. Men idag så vaknade jag precis liksom innan det började, jag vaknade runt 04:00 och bara kände på mig att det skulle börja åska och ca 1-2 minuter efter så kom första knallen. Så kan man vakna av att man känner på sig typ att det ska åska? Kanske långsökt fråga men jag funderade och var tvungen att fråga Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 20 maj, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2009 Kan man vakna av att man känner på sig att det ska börja åska? Jag vet krånlig fråga men lite histora bakom den: Jag vaknar till 99% av fallen om det börjar åska under natten, det är väldigt ovanligt att någon frågar mig om jag hörde åskan i natt och jag svarar nej för av någon anledning så vaknar jag alltid. Men idag så vaknade jag precis liksom innan det började, jag vaknade runt 04:00 och bara kände på mig att det skulle börja åska och ca 1-2 minuter efter så kom första knallen. Så kan man vakna av att man känner på sig typ att det ska åska? Kanske långsökt fråga men jag funderade och var tvungen att fråga Det finns många som får huvudvärk vid åska så varför inte. Men är du säker på att du vaknar INNAN första smällen, eller vaknar du AV den? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 20 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2009 Kan man vakna av att man känner på sig att det ska börja åska? Jag vet krånlig fråga men lite histora bakom den: Jag vaknar till 99% av fallen om det börjar åska under natten, det är väldigt ovanligt att någon frågar mig om jag hörde åskan i natt och jag svarar nej för av någon anledning så vaknar jag alltid. Men idag så vaknade jag precis liksom innan det började, jag vaknade runt 04:00 och bara kände på mig att det skulle börja åska och ca 1-2 minuter efter så kom första knallen. Så kan man vakna av att man känner på sig typ att det ska åska? Kanske långsökt fråga men jag funderade och var tvungen att fråga Det är fullt möjligt och rätt "normalt", det du känner är det förändrade luftrycket. Vissa personer är känsligare än andra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MiRRe Skrivet 20 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2009 Det finns många som får huvudvärk vid åska så varför inte. Men är du säker på att du vaknar INNAN första smällen, eller vaknar du AV den? Ganska säker att jag inte vaknade av en knall utan det var knäpp tyst när jag vaknade och jag riktigt kände hur åskan var på väg ungefär. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 20 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2009 fossiler är väl ben och sånt som inte har brytits ner till jord? kommer det bli fossiler av tex, glas och sånt som inte bryts ner så fort? vore lite coolt. o: Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 20 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2009 fossiler är väl ben och sånt som inte har brytits ner till jord? Förstenade grejer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 20 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2009 Förstenade grejer. åh. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Grumpy Skrivet 20 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2009 http://open.spotify.com/track/0RgDOWnMcyR5CO2VG0VWGy Vad sjunger de? Är sången rasistisk? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 20 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2009 Hade problem att höra vad de sjöng, vilket jag inte brukar ha. Men ska ta en närmare lyssning imorgon med headsetet och sen drog jag iväg ett mail till nån Frank Bakke, han kanske har texten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts