Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Beroende på hur vanligt förekommande efternamnet är. Är det ett väldigt ovanligt efternamn med bara ett eller ett fåtal släkten måste alla som bär efternamnet frågas om lov först har jag för mig.

Jag kan, av viss erfarenhet, säga att det i princip är omöjligt att få ett skyddat (läs:adligt) efternamn såvida man inte gifter sig med en person som bär det efternamnet. "Fråga om lov" fungerar inte i praktiken.

Nej du, så naiv är jag inte. Jag är inte född igår. Jag vet att man måste gå igenom en hel process med säkert 1000 blanketer. Men det kan jag ta. Jag trivs bättre där borta än vad jag gör här.

Det här med namnbyte har jag funderat på ett bra tag. Jag har aldrig trivts med mitt nuvarande namn, Dan Folkerheim. För kort förnamn, för komplicerat/ovanligt efternamn. Men jag ska fundera på det ett tag till.

Hahaha! :) Det var det dummaste jag läst sen Vices piratpropaganda. Hahaha! Jag tycker verkligen INTE att du ska byta ut ditt praktfulla efternamn mot nåt amerikanskt wt-trashigt trams. Om 10 år kommer du att vara stolt över att heta Folkerheim, var så säker.

Jag frågade en fråga på Applestore om prestandaskillnaderna mellan Mac och PC, och fick som svar att Mac inte behöver mycket prestanda utan är snabbare än en PC ändå.

Är det sant? Isåfall, hur kommer det sig?

bomb_987685_0.gif

Om man ska flyga från Skavsta, finns det någon schysst buss- eller tågförbindelse dit?

Restråden, kanske??

Sneak-edit: Får man ökad postcount om ens inlägg flyttar från Loungen till Allmänt?

Sneak-svar: Ja.

Jag ser inga hotlinkade bilder från pici.se längre, måste kopiera adressen till adressfältet och kolla där. Vad är felet?

bomb_987685_0.gifbomb_987685_0.gifbomb_987685_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan, av viss erfarenhet, säga att det i princip är omöjligt att få ett skyddat (läs:adligt) efternamn såvida man inte gifter sig med en person som bär det efternamnet. "Fråga om lov" fungerar inte i praktiken.

Jag kan, av viss personlig erfarenhet, säga att känner jag ett par som har lyckats. Marshall Taylor känns rätt tveksamt dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha! :) Det var det dummaste jag läst sen Vices piratpropaganda. Hahaha! Jag tycker verkligen INTE att du ska byta ut ditt praktfulla efternamn mot nåt amerikanskt wt-trashigt trams. Om 10 år kommer du att vara stolt över att heta Folkerheim, var så säker.

Kanske du har rätt. Efternamnet kanske jag ska behålla. Men förnamnet har jag inget emot att byta :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur funkar det om man vill starta ett _riktigt_ företag, inte ett aktie bolag (hur man startar AB vet jag redan)

Vilka typer finns osv.

Enskild firma? Handelsbolag?

För EF skickar du in lite blanketter till Skatteverket (som går att hämta på deras hemsida), där du beskriver din verksamhet, varpå ditt ärende genomgår en handläggning. Om de anser att du har en bra affärsidé, och verkar vara i stånd till att kunna driva ett företag, får du en F-skattsedel, som tillåter dig bedriva affärsmässig verksamhet i Sverige. Det är också en bra idé att registrera sin firma hos Bolagsverket. Endast en person kan driva den enskilda firman, men man kan ha flera anställda. Tror jag.

Handelsbolag har jag inte så stor koll på, men det jag vet är att minst två personer ska stå som delägare.

Jämförelse mellan företagsformer

Nutek - Handelsbolag

Nutek - Enskild firma

Länk till kommentar
Dela på andra sidor