Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Skrivet (redigerad)

Situation: Du hänger med höger hand i en trädgren med ett kilometerhögt stup nedanför dig. Du är för svag för att enbart med höger hand dra dig upp till säkerhet, men du når inte grenen/får inget grepp med vänster. Ändå kan du ta dig upp genom att hålla fast med höger på grenen och greppa höger handled med vänster hand och på så sätt dra dig upp.

Q: Varför? Jag kom på tanken när jag tränade i en dörrtrapets. Det går inte att dra sig upp med enbart höger/vänster, men greppar man tag med andra handen kring handleden så kan man dra sig upp. Men är det inte som att lyfta sig själv i håret? Som det verkar så leder vänsterhandens handledsgrepp till att högerarmen kan slappna av så pass mycket att den kan böja sig till ett läge där kroppens tyngd inte överstiger biceps styrka - vilket inte är fallet när den är sträckt. Därefter drar man sig upp med högern.

Är det nån som har nån annan förklaring eller som kan bekräfta det jag tror? :>

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Situation: Du hänger med höger hand i en trädgren med ett kilometerhögt stup nedanför dig. Du är för svag för att enbart med höger hand dra dig upp till säkerhet, men du når inte grenen/får inget grepp med vänster. Ändå kan du ta dig upp genom att hålla fast med höger på grenen och greppa höger handled med vänster hand och på så sätt dra dig upp.

Q: Varför? Jag kom på tanken när jag tränade i en dörrtrapets. Det går inte att dra sig upp med enbart höger/vänster, men greppar man tag med andra handen kring handleden så kan man dra sig upp. Men är det inte som att lyfta sig själv i håret? Som det verkar så leder vänsterhandens handledsgrepp till att högerarmen kan slappna av så pass mycket att den kan böja sig till ett läge där kroppens tyngd inte överstiger biceps styrka - vilket inte är fallet när den är sträckt. Därefter drar man sig upp med högern.

Är det nån som har nån annan förklaring eller som kan bekräfta det jag tror? :>

Iochmed att högerarmen har ett fast grepp om grenen blir det väl snarare som att du lyfter upp vikten av din kropp med vänster arm och mha. grenen, än liknelsen att du drar upp dig själv i öronen. Tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågade en fråga på Applestore om prestandaskillnaderna mellan Mac och PC, och fick som svar att Mac inte behöver mycket prestanda utan är snabbare än en PC ändå.

Är det sant? Isåfall, hur kommer det sig?

Du kan ju knappast räkna med att få ett opartiskt svar på Applestore.

Oavsett, luddig fråga och luddigt svar. Snabbare än en PC på vad?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju knappast räkna med att få ett opartiskt svar på Applestore.

Oavsett, luddig fråga och luddigt svar. Snabbare än en PC på vad?

Och vad är "en PC"? Det finns ju oändligt antal kombinationer iom att de flesta datorer hos vanliga konsumenter (dvs inte företag) är skräddarsydda efter egna behov. Mac har jag inte rört sedan 1998 så jag vet inget om dem, men är det inte så att Mac bara finns i olika modeller som inte går att skräddarsy?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

arne01_1106624_0.gif

Jag älskar Arne Anka (har till och med spelat TV-spel med Charlie!) men kan någon förklara det roliga? Jag har sett den på t-tröjor och bloggar och allt möjligt men .. det är inte logiskt, fyndigt eller särskilt roligt så vad är grejen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag älskar Arne Anka (har till och med spelat TV-spel med Charlie!) men kan någon förklara det roliga? Jag har sett den på t-tröjor och bloggar och allt möjligt men .. det är inte logiskt, fyndigt eller särskilt roligt så vad är grejen?

Odrägligheten och brutaliteten. Sunkigheten. Att tänka innan man talar är ju något klokt att göra, något man borde göra för att inte hamna i trubbel och för att framstå som mer klok och eftertänksam. Arne Anka resonerar tvärtom och visar på så sätt hur hans inställning till eftertänksamhet är. Själva skämtet i sig är väl inte det roliga utan hur odräglig karln är. Att han jämför det (enligt honom) dumma i att tänka innan man talar med att torka sig i röven innan man skiter är ännu ett tecken på hur odräglig han här.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Odrägligheten och brutaliteten. Sunkigheten. Att tänka innan man talar är ju något klokt att göra, något man borde göra för att inte hamna i trubbel och för att framstå som mer klok och eftertänksam. Arne Anka resonerar tvärtom och visar på så sätt hur hans inställning till eftertänksamhet är. Själva skämtet i sig är väl inte det roliga utan hur odräglig karln är. Att han jämför det (enligt honom) dumma i att tänka innan man talar med att torka sig i röven innan man skiter är ännu ett tecken på hur odräglig han här.

Allt det fattar jag ju också men jag förstår inte varför just det citatet av alla grymma Arne Anka-citat som finns har blivit en sån stor grej. Sitter folk och säger "HÖHÖHÖ FAN SANT JU!" eller? Kan tänka mig att Errol säkert älskar det men..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du varken tycker det är logiskt, fyndigt, särskilt roligt, och förknippar det med White Trash, varför älskar du det? Eller en bättre ställd fråga är väl vad i AA du älskar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du varken tycker det är logiskt, fyndigt, särskilt roligt, och förknippar det med White Trash, varför älskar du det? Eller en bättre ställd fråga är väl vad i AA du älskar?

Jag syftar såklart bara på just den bilden/citatet. Arne Anka är i mitt tycke essensen av fyndighet, logik och humor och innehåller extremt många bra citat, samhällsobservationer och visdomsord men min fråga var vad som gjorde just DEN så speciell så att folk i tid och otid måste referera till den och trycka den på T-shirts?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag syftar såklart bara på just den bilden/citatet. Arne Anka är i mitt tycke essensen av fyndighet, logik och humor och innehåller extremt många bra citat, samhällsobservationer och visdomsord men min fråga var vad som gjorde just DEN så speciell så att folk i tid och otid måste referera till den och trycka den på T-shirts?

Ah, missförstod det. En annan approach till det Henki sade skulle ju kunna vara att om man talar innan man hinner tänka efter är man en mer djärv person, att man inte är så opportunistisk, och att människans innersta väsen träder fram mer, än den som tänker noggrant och väger sina ord på en... Vad det där uttrycket nu är. Silversked? Nej... Jag tycker för protokollet att det är ett dumt citat.

___

Fråga: Finns det något slags företags-NIX? Dvs. att om man har en enskild firma, kan man hindra telefonförsäljare från att kontakta en med sina kassa erbjudanden flera gånger i veckan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med namnbyte har jag funderat på ett bra tag. Jag har aldrig trivts med mitt nuvarande namn, Dan Folkerheim. För kort förnamn, för komplicerat/ovanligt efternamn. Men jag ska fundera på det ett tag till.

Jag tycker du ska ha kvar ditt efternamn, det kanske inte klingar snyggt, men det är "snyggt" (bra där), orginellt och ett namn man inte glömmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.nix.nu/

antar det?

funkar gör det också :ph34r:

Oh, hade inte sett det, tack!

Axel -> ;)

Axel femton sekunder senare -> :>

"Det går ej att spärra företagsnummer

NIX-Telefon för företag finns inte

Företag kan ej ansluta sig till NIX-Telefon.

Efter diskussioner med flertalet företag och andra organisationer, ser vi att ett NIX-Telefon spärregister för företag skapar fler problem än lösningar för företagarna.

Föreningen är medveten om att för en småföretagare kan ett säljsamtal upplevas som tidskrävande vid fel tillfälle och det känns lockande att kunna nixa sitt företagsnummer. "

Sneak-edit: Får man ökad postcount om ens inlägg flyttar från Loungen till Allmänt?

riktig edit: stavfel

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor