Marquis Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 I engelskan säger man ju 'an' om det är en vokal på ordet efter, t.ex "An elephant". Ibland sätter man 'an' framför konsonanter också, om de inte hörs, som i "An hour". Läste i en bok nyss, och där skrev författaren "Gallien, a union electrician". Varför skriver man inte 'an' i vissa sammanhang, även om det är en vokal efter? Det hela är väldigt simpelt, om du säger dina två exempel hör du nog skillnaden. Kan inte de korrekta termerna men "a hour" är ju båda hårda bokstäver (någon som hänger med här? ) och "a union" låter ju i själva verket "ööh juuniön" (typ), vilket innebär att det i praktiken är en konsonant i början. Typ. Förklaringen suger nog rätt hårt, men första meningen räcker nog så jag separerar den. Det är väldigt lätt att höra vad som låter rätt och fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Enkelt formulerat kan man säga att det avgörs av uttalet, inte stavningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Det hela är väldigt simpelt, om du säger dina två exempel hör du nog skillnaden. Kan inte de korrekta termerna men "a hour" är ju båda hårda bokstäver (någon som hänger med här? ) och "a union" låter ju i själva verket "ööh juuniön" (typ), vilket innebär att det i praktiken är en konsonant i början. Typ. Förklaringen suger nog rätt hårt, men första meningen räcker nog så jag separerar den. Det är väldigt lätt att höra vad som låter rätt och fel. Mjo, det är klart. Jag förstod också ganska snabbt att det låter väldigt fel att säga "an uniun", men jag trodde att det fanns något mer än det som låg bakom det, liksom. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Som sagt, det är alltså uttalet som avgör. Samma sak gäller med enskilda konsonanter som inleds med en vokal i uttalet (t.ex. "an LA...", men "a Los Angeles..."). Du har redan fattat, men ändå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 16 april, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Det beror på uttalet. Nej, alltså på uttalet. Annars väntar du tills de går in och... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Det beror på uttalet. Nej, alltså på uttalet. Annars väntar du tills de går in och... KÖPER MUNKAR!!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 17 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2009 (redigerad) I engelskan säger man ju 'an' om det är en vokal på ordet efter, t.ex "An elephant". Ibland sätter man 'an' framför konsonanter också, om de inte hörs, som i "An hour". Läste i en bok nyss, och där skrev författaren "Gallien, a union electrician". Varför skriver man inte 'an' i vissa sammanhang, även om det är en vokal efter? För att det som bestämmer om det är "a" eller "an" är om nästföljande ord låter som om det börjar med en vokal eller konsonant. Trots att "Hour" börjar med konsonanten "H" uttalas det [a:our], och då blir det betydligt enklare att säga "an hour" än "a hour" - testa själv! Samma gäller för det motsatta "A union", "A one, and a two, and a three...", och så vidare. Edit: Huh, ser man på... En till sida! Redigerad 17 april, 2009 av AngryAxel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 17 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2009 Som sagt, det är alltså uttalet som avgör. Samma sak gäller med enskilda konsonanter som inleds med en vokal i uttalet (t.ex. "an LA...", men "a Los Angeles..."). Du har redan fattat, men ändå. Det beror på uttalet. Nej, alltså på uttalet. Annars väntar du tills de går in och... För att det som bestämmer om det är "a" eller "an" är om nästföljande ord låter som om det börjar med en vokal eller konsonant. Trots att "Hour" börjar med konsonanten "H" uttalas det [a:our], och då blir det betydligt enklare att säga "an hour" än "a hour" - testa själv! Samma gäller för det motsatta "A "]union", "A one, and a two, and a three...", och så vidare. Edit: Huh, ser man på... En till sida! Okej! Det är inte så att det beror på hur nästa ord uttalas? Det har jag fått för mig i alla fall.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 17 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2009 Okej! Det är inte så att det beror på hur nästa ord uttalas? Det har jag fått för mig i alla fall.. Det är så svenska skolor lär ut att det är, vilket är helt absurt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 17 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2009 Hm, angående busschaufförer i Stockholm - hur kan deras stämplar alltid visa rätt tid? Måste de själva vrida fram den varje kvart, eller sker det på något mer hi-tech sätt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Fiskaren Skrivet 17 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2009 (redigerad) I engelskan säger man ju 'an' om det är en vokal på ordet efter, t.ex "An elephant". Ibland sätter man 'an' framför konsonanter också, om de inte hörs, som i "An hour". Läste i en bok nyss, och där skrev författaren "Gallien, a union electrician". Varför skriver man inte 'an' i vissa sammanhang, även om det är en vokal efter? Det beror på hur man uttalar ordet. Union uttalas junion typ alltså med konsonant ljud. Märkte att det var gammalt och redan besvarat. Redigerad 17 april, 2009 av Fiskaren Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 18 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2009 Hm, angående busschaufförer i Stockholm - hur kan deras stämplar alltid visa rätt tid? Måste de själva vrida fram den varje kvart, eller sker det på något mer hi-tech sätt? dom vrider fram själva. tror jag, Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xazzi Skrivet 18 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2009 dom vrider fram själva. tror jag, Hmm, jupp. Brukar bli så att om man är först på bussen så kollar dom på klockan och vrider den några varv så det blir rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 18 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2009 Hmm, jupp. Brukar bli så att om man är först på bussen så kollar dom på klockan och vrider den några varv så det blir rätt. Haha va!? Varför stämplar de? Och vad stämplar de? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 18 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2009 Haha va!? Varför stämplar de? Och vad stämplar de? Färdbevis i form av remsa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 18 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2009 Färdbevis i form av remsa. Jisses, rena 1800-talet. Har ni inte sådana där magnetkort som vi har? Vi får chip kort snart med. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 18 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2009 Jisses, rena 1800-talet. Har ni inte sådana där magnetkort som vi har? Vi får chip kort snart med. Du, i stockholm har vi kort som man inte ens behöver ta upp ur plånboken för att använda, smaka på den. Alla månadskort, årskort, terminskort osv är magnetbandskort. Remsorna som finns är motsvarande pappersbiljett. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 18 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2009 Du, i stockholm har vi kort som man inte ens behöver ta upp ur plånboken för att använda, smaka på den. Alla månadskort, årskort, terminskort osv är magnetbandskort. Remsorna som finns är motsvarande pappersbiljett. Exakt. Finns även SMS-biljett. Ser inte det dåliga i att ha många alternativ, med äldre människor som kanske inte har mobiltelefon och ändå inte vill köpa ett dyrt månadskort om de inte reser ofta osv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 18 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2009 Du, i stockholm har vi kort som man inte ens behöver ta upp ur plånboken för att använda, smaka på den. Har vi haft i Norrland i några år nu. Hihi Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 18 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2009 dom vrider fram själva. tror jag, Hmm, jupp. Brukar bli så att om man är först på bussen så kollar dom på klockan och vrider den några varv så det blir rätt.Ah, okej, tack för svaren. Jag har under snart ett år rest med remsor nu, men aldrig sett någon vrida fram, därav frågan. Haha va!? Varför stämplar de? Och vad stämplar de?Som redan sagts - man kan använda remsor för att nyttja kollektivtrafiken. Jag saknar enhetstaxan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts