Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Här är något som jag alltid undrat men aldrig vågat fråga.

Vad gör egentligen en DJ? Att han byter låtar och gör en snygg övergång mellan dem förstår jag.. Gör han något mer? Och vad är det egentligen han gör när han gör en snygg övergång mellan låtarna; drar lite i spakarna och hoppas på det bästa?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här är något som jag alltid undrat men aldrig vågat fråga.

Vad gör egentligen en DJ? Att han byter låtar och gör en snygg övergång mellan dem förstår jag.. Gör han något mer? Och vad är det egentligen han gör när han gör en snygg övergång mellan låtarna; drar lite i spakarna och hoppas på det bästa?

En DJs jobb är mer planerandet av musik än själva mixet och trixet väl på scen.

Men att göra en snygg övergång är så mycket mer än att "dra lite i spakarna och hoppas". :)

För att kunna göra en riktigt bra övergång gäller det att båda låtarna ligger på samma BPM (beats per minute) och skulle kunna smälta bra ihop. Detta kräver en del planerande om man vill göra det bra. När man ska göra övergången så lyssnar man först på den tysta skivan (skivan som inte spelas på dansgolvet) och räknar in 4-takten för att hitta starttakten. När du hittat starttakten pausar du den tysta skivan precis på stället där starttakten. Sen räknar man in den spelande skivans 4-takt och börjar spela den tysta skivan (fortfarande i hörlurarna) precis på den spelande skivans starttakt. Om allt har gått väl och låtarna matchar, BPM:en är likadan och du har tajmat starttakten så borde låtarna ihop låta bra i hörlurarna. Nu är det bara att invänta rätt ställe i spelande skivan för att göra bytet så fort att ingen knappt märker något.

Om det är rörigt, fuck off - klockan är 7.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En DJs jobb är mer planerandet av musik än själva mixet och trixet väl på scen.

Men att göra en snygg övergång är så mycket mer än att "dra lite i spakarna och hoppas". :)

För att kunna göra en riktigt bra övergång gäller det att båda låtarna ligger på samma BPM (beats per minute) och skulle kunna smälta bra ihop. Detta kräver en del planerande om man vill göra det bra. När man ska göra övergången så lyssnar man först på den tysta skivan (skivan som inte spelas på dansgolvet) och räknar in 4-takten för att hitta starttakten. När du hittat starttakten pausar du den tysta skivan precis på stället där starttakten. Sen räknar man in den spelande skivans 4-takt och börjar spela den tysta skivan (fortfarande i hörlurarna) precis på den spelande skivans starttakt. Om allt har gått väl och låtarna matchar, BPM:en är likadan och du har tajmat starttakten så borde låtarna ihop låta bra i hörlurarna. Nu är det bara att invänta rätt ställe i spelande skivan för att göra bytet så fort att ingen knappt märker något.

Om det är rörigt, fuck off - klockan är 7.

Kan man inte bara innan sampla/mixa ihop ett femtimmarsspår som man låter gå, istället för att riskera att man tajmar fel? Den 'dynamiska' känslan kanske försvinner då, ioförsig. Och så kan det ju inte kunna folk och vråla "UMBRELLA!".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte bara innan sampla/mixa ihop ett femtimmarsspår som man låter gå, istället för att riskera att man tajmar fel? Den 'dynamiska' känslan kanske försvinner då, ioförsig. Och så kan det ju inte kunna folk och vråla "UMBRELLA!".

Det har jag faktiskt gjort och ja, man slipper stå och svettas där uppe för att komma på nästa låt och övergångarna blir ju alltid bra men som sagt, det tar bort dynamiken och spänningen lite. Sen vill man ju visa sig lite duktig också ;>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En DJs jobb är mer planerandet av musik än själva mixet och trixet väl på scen.

Men att göra en snygg övergång är så mycket mer än att "dra lite i spakarna och hoppas". :)

För att kunna göra en riktigt bra övergång gäller det att båda låtarna ligger på samma BPM (beats per minute) och skulle kunna smälta bra ihop. Detta kräver en del planerande om man vill göra det bra. När man ska göra övergången så lyssnar man först på den tysta skivan (skivan som inte spelas på dansgolvet) och räknar in 4-takten för att hitta starttakten. När du hittat starttakten pausar du den tysta skivan precis på stället där starttakten. Sen räknar man in den spelande skivans 4-takt och börjar spela den tysta skivan (fortfarande i hörlurarna) precis på den spelande skivans starttakt. Om allt har gått väl och låtarna matchar, BPM:en är likadan och du har tajmat starttakten så borde låtarna ihop låta bra i hörlurarna. Nu är det bara att invänta rätt ställe i spelande skivan för att göra bytet så fort att ingen knappt märker något.

Om det är rörigt, fuck off - klockan är 7.

Tack, det var exakt ett sådant svar jag sökte. Inte så värst rörigt, tror jag förstod allt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte bara innan sampla/mixa ihop ett femtimmarsspår som man låter gå, istället för att riskera att man tajmar fel? Den 'dynamiska' känslan kanske försvinner då, ioförsig. Och så kan det ju inte kunna folk och vråla "UMBRELLA!".

Sen är det ju viktigt att kunna läsa publiken, så då kanske inte ett inspelat track funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När började uttrycket "svennebanan" användas mer allmänt? Får för mig att det är ganska nytt? Och nån får gärna svara på varför just banan, vet att bananer är populära i Sverige men det kan väl inte vara anledningen. :)

Jag hade faktiskt aldrig hört uttrycket, men googlade och fann den här videon av Promoe http://www.youtube.com/watch?v=FEPZ3HwOgbY. Den förklarar inte lingvistiken men den visar ju rätt bra vad det handlar om.

Jag förstår inte vad bananrepublik skulle ha med saken att göra. Banan i det fallet syftar på Chiquita (som företaget heter numera) som dominerade frukthandel från 1900-talets start.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I engelskan säger man ju 'an' om det är en vokal på ordet efter, t.ex "An elephant". Ibland sätter man 'an' framför konsonanter också, om de inte hörs, som i "An hour". Läste i en bok nyss, och där skrev författaren "Gallien, a union electrician". Varför skriver man inte 'an' i vissa sammanhang, även om det är en vokal efter?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...