Marquis Skrivet 15 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 april, 2009 Varför klipper många (/alla) videobloggare eller... Ja... Det finns iaf många personer som efter att videoklipp där de sitter och snackar går fram och stänger av kameran. Varför klipps denna bit sällan bort? Det irriterar mig. För att det känns mer personligt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 15 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 april, 2009 Här är något som jag alltid undrat men aldrig vågat fråga. Vad gör egentligen en DJ? Att han byter låtar och gör en snygg övergång mellan dem förstår jag.. Gör han något mer? Och vad är det egentligen han gör när han gör en snygg övergång mellan låtarna; drar lite i spakarna och hoppas på det bästa? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 (redigerad) Här är något som jag alltid undrat men aldrig vågat fråga. Vad gör egentligen en DJ? Att han byter låtar och gör en snygg övergång mellan dem förstår jag.. Gör han något mer? Och vad är det egentligen han gör när han gör en snygg övergång mellan låtarna; drar lite i spakarna och hoppas på det bästa? En DJs jobb är mer planerandet av musik än själva mixet och trixet väl på scen. Men att göra en snygg övergång är så mycket mer än att "dra lite i spakarna och hoppas". För att kunna göra en riktigt bra övergång gäller det att båda låtarna ligger på samma BPM (beats per minute) och skulle kunna smälta bra ihop. Detta kräver en del planerande om man vill göra det bra. När man ska göra övergången så lyssnar man först på den tysta skivan (skivan som inte spelas på dansgolvet) och räknar in 4-takten för att hitta starttakten. När du hittat starttakten pausar du den tysta skivan precis på stället där starttakten. Sen räknar man in den spelande skivans 4-takt och börjar spela den tysta skivan (fortfarande i hörlurarna) precis på den spelande skivans starttakt. Om allt har gått väl och låtarna matchar, BPM:en är likadan och du har tajmat starttakten så borde låtarna ihop låta bra i hörlurarna. Nu är det bara att invänta rätt ställe i spelande skivan för att göra bytet så fort att ingen knappt märker något. Om det är rörigt, fuck off - klockan är 7. Redigerad 16 april, 2009 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 En DJs jobb är mer planerandet av musik än själva mixet och trixet väl på scen. Men att göra en snygg övergång är så mycket mer än att "dra lite i spakarna och hoppas". För att kunna göra en riktigt bra övergång gäller det att båda låtarna ligger på samma BPM (beats per minute) och skulle kunna smälta bra ihop. Detta kräver en del planerande om man vill göra det bra. När man ska göra övergången så lyssnar man först på den tysta skivan (skivan som inte spelas på dansgolvet) och räknar in 4-takten för att hitta starttakten. När du hittat starttakten pausar du den tysta skivan precis på stället där starttakten. Sen räknar man in den spelande skivans 4-takt och börjar spela den tysta skivan (fortfarande i hörlurarna) precis på den spelande skivans starttakt. Om allt har gått väl och låtarna matchar, BPM:en är likadan och du har tajmat starttakten så borde låtarna ihop låta bra i hörlurarna. Nu är det bara att invänta rätt ställe i spelande skivan för att göra bytet så fort att ingen knappt märker något. Om det är rörigt, fuck off - klockan är 7. Kan man inte bara innan sampla/mixa ihop ett femtimmarsspår som man låter gå, istället för att riskera att man tajmar fel? Den 'dynamiska' känslan kanske försvinner då, ioförsig. Och så kan det ju inte kunna folk och vråla "UMBRELLA!". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Kan man inte bara innan sampla/mixa ihop ett femtimmarsspår som man låter gå, istället för att riskera att man tajmar fel? Den 'dynamiska' känslan kanske försvinner då, ioförsig. Och så kan det ju inte kunna folk och vråla "UMBRELLA!". Det har jag faktiskt gjort och ja, man slipper stå och svettas där uppe för att komma på nästa låt och övergångarna blir ju alltid bra men som sagt, det tar bort dynamiken och spänningen lite. Sen vill man ju visa sig lite duktig också ;> Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 En DJs jobb är mer planerandet av musik än själva mixet och trixet väl på scen. Men att göra en snygg övergång är så mycket mer än att "dra lite i spakarna och hoppas". För att kunna göra en riktigt bra övergång gäller det att båda låtarna ligger på samma BPM (beats per minute) och skulle kunna smälta bra ihop. Detta kräver en del planerande om man vill göra det bra. När man ska göra övergången så lyssnar man först på den tysta skivan (skivan som inte spelas på dansgolvet) och räknar in 4-takten för att hitta starttakten. När du hittat starttakten pausar du den tysta skivan precis på stället där starttakten. Sen räknar man in den spelande skivans 4-takt och börjar spela den tysta skivan (fortfarande i hörlurarna) precis på den spelande skivans starttakt. Om allt har gått väl och låtarna matchar, BPM:en är likadan och du har tajmat starttakten så borde låtarna ihop låta bra i hörlurarna. Nu är det bara att invänta rätt ställe i spelande skivan för att göra bytet så fort att ingen knappt märker något. Om det är rörigt, fuck off - klockan är 7. Tack, det var exakt ett sådant svar jag sökte. Inte så värst rörigt, tror jag förstod allt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vinnie Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Kan man inte bara innan sampla/mixa ihop ett femtimmarsspår som man låter gå, istället för att riskera att man tajmar fel? Den 'dynamiska' känslan kanske försvinner då, ioförsig. Och så kan det ju inte kunna folk och vråla "UMBRELLA!". Sen är det ju viktigt att kunna läsa publiken, så då kanske inte ett inspelat track funkar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Sen är det ju viktigt att kunna läsa publiken, så då kanske inte ett inspelat track funkar. Oh, ligger något i det. Visar på mina bristfälliga DJ-skills! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 När började uttrycket "svennebanan" användas mer allmänt? Får för mig att det är ganska nytt? Och nån får gärna svara på varför just banan, vet att bananer är populära i Sverige men det kan väl inte vara anledningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 När började uttrycket "svennebanan" användas mer allmänt? Får för mig att det är ganska nytt? Och nån får gärna svara på varför just banan, vet att bananer är populära i Sverige men det kan väl inte vara anledningen. Bananrepubliken Sverige med deras bananpengar och bananpolitiker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
knurra Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Kan nån förklara varför loungen heter som den gör? Jag ser inte några VIPs som hänger där, det bjuds inte på ost och vin. Förklaring tack Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Kan nån förklara varför loungen heter som den gör? Jag ser inte några VIPs som hänger där, det bjuds inte på ost och vin. Förklaring tack Loungen Forumet för trådar med svagt diskussionsunderlag. Forum Led by: Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Kan nån förklara varför loungen heter som den gör? Jag ser inte några VIPs som hänger där, det bjuds inte på ost och vin. Förklaring tack Du måste missat denna (VIP) post. Visst hänger det VIP(s) där! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
knurra Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Loungen Forumet för trådar med svagt diskussionsunderlag. Forum Led by: Umberto Men vad gör det till en Lounge? Syftar naturligtvis på VIP Lounge för jag antar att det är det ni försöker åstadkomma Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Men vad gör det till en Lounge? Syftar naturligtvis på VIP Lounge för jag antar att det är det ni försöker åstadkomma VIP Lounge Man har helt enkelt kul tills det är dags att stiga på planet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
knurra Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 VIP Lounge Man har helt enkelt kul tills det är dags att stiga på planet. Jaha, jag som trodde man åt ost och drack vin Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Jaha, jag som trodde man åt ost och drack vin Det kan man också göra. Det serveras alltid mat (frukost på morgonen) i loungen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
knurra Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Det kan man också göra. Det serveras alltid mat (frukost på morgonen) i loungen. Jag förstår. It all makes sense at last Hänger du mycket i VIP loungen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 När började uttrycket "svennebanan" användas mer allmänt? Får för mig att det är ganska nytt? Och nån får gärna svara på varför just banan, vet att bananer är populära i Sverige men det kan väl inte vara anledningen. Jag hade faktiskt aldrig hört uttrycket, men googlade och fann den här videon av Promoe http://www.youtube.com/watch?v=FEPZ3HwOgbY. Den förklarar inte lingvistiken men den visar ju rätt bra vad det handlar om. Jag förstår inte vad bananrepublik skulle ha med saken att göra. Banan i det fallet syftar på Chiquita (som företaget heter numera) som dominerade frukthandel från 1900-talets start. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 I engelskan säger man ju 'an' om det är en vokal på ordet efter, t.ex "An elephant". Ibland sätter man 'an' framför konsonanter också, om de inte hörs, som i "An hour". Läste i en bok nyss, och där skrev författaren "Gallien, a union electrician". Varför skriver man inte 'an' i vissa sammanhang, även om det är en vokal efter? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts