Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Kan ha att göra med detta:

"EU har länge haft en fråga på agendan; hur mycket kosttillskott ska vi få inta enligt lag? De har försökt utforma och strukturera upp en modell för hur stor mängd av alla vitaminer, mineraler m.m. vi ska få äta (genom kosttillskott), och tiden för när detta ska göras officiellt har flyttats fram i tiden flera gånger. Nu är det hursomhelst bestämt att nu i mars 2009 ska förslaget publiceras och det är också det som sedan kommer följas.

För den förnuftige ter sig detta totalt absurt. Jag tar inga kosttillskott eftersom jag föredrar att få i mig så lite artificiella och syntetiska saker som möjligt, men det bör vara en rättighet för gemene man att själv bestämma hur mycket vitamin C han ska få käka utan att bryta mot en lag.

Maxdosen för intag av betakaroten föreslås för tillfället vara 7 mg. Det är en och en halv morot.

...

http://www.vitaminfreedom.org/"

Oj, intressant, tack för infon. Är inte helt säker på att jag hajar, dock - menar de att mängden C-vitamin man får i sig av en sådan tablett isåfall är 1667% av EU:s föreslagna referensvärde?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjänst, snarare. Säljaren ger information och är en informatör, alltså säljer man en tjänst. Så tycker jag iaf. :o
Nja, med samma argument kan man ju typ klämma in bemanningsföretag, och det vete tusan...

Era resonemang är felaktiga.

Säljer en bagare mjöl bara för att det är mjöl i hans bröd?

Ja, helt tvärtom för mig med.

Same here, gangsta.

Hur botar man en förskylning på snabbaste sättet?

Med våld, brännvin och bastu.

----

Skulle en hund börja äta/tugga på ett avhugget människofinger om man gav den ett?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Ordet "vulgär" är däremot felanvänt, det härstammar ur vulgare, som betyder "vanlig". JFYI :o

---

Hur kommer det sig att vatten kokar mindre intensivt på en platta på fyran än på sexan? Vattnet är ju fortfarande hundra grader... Handlar det om att det bara är där det bubblar som det är 100 grader, och att det på en maxad plattas kastrull är 100 grader överallt, medan det i en nedskruvad plattas kastrull är 100-gradigt där det bubblar, och ~98 där det är lugnt?

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ordet "vulgär" är däremot felanvänt, det härstammar ur vulgare, som betyder "vanlig". JFYI :>

---

Hur kommer det sig att vatten kokar mindre intensivt på en platta på fyran än på sexan? Vattnet är ju fortfarande hundra grader... Handlar det om att det bara är där det bubblar som det är 100 grader, och att det på en maxad plattas kastrull är 100 grader överallt, medan det i en nedskruvad plattas kastrull är 100-gradigt där det bubblar, och ~98 där det är lugnt?

Alla ångfyllda bubblor är över hundra grader och allt flytande vatten är under hundra grader. Ju varmare platta desto snabbare blir vattnet till ånga. Tänk om plattan helt plötsligt skulle bli 10 000 grader, då skulle allt koka bort direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnets kokpunkt kan väl också variera vid olika tryck? Jag tänker främst på tryckkokare, i vilken vattnet kan bli ~130 grader. Bergsklättrare använder gärna dessa för att kompensera att vattnet normalt sett kokar vid strax under hundra grader vid höga höjder/lägre tryck.

källa: wikipedia

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att ett ämne har en viss kokpunkt så betyder det ju inte att det inte kommer att förångas strax innan. Tänk dig att du hänger dina kläder på tork utomhus, vattnet förångas ju då med men det betyder ju inte att det kokar. Kokande vattens intensivitet kan helt enkelt variera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett påpekande bara: Vatten kokar innan 100 grader. 96, tror jag det är. När de första bublorna bildas på botten så kokar det. =)

Fråga: Det finns ett känt påstående som säger att om man lägger ett slött rakblad i/under en triangel/pyramid under ett dygn (eller var det under en natt?), så blir det rakbladsvasst igen.

Stämmer verkligen detta?

Såg ett program om detta för ett antal år sedan men kommer inte riktigt ihåg vad de kom fram till.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga: Det finns ett känt påstående som säger att om man lägger ett slött rakblad i/under en triangel/pyramid under ett dygn (eller var det under en natt?), så blir det rakbladsvasst igen.

Stämmer verkligen detta?

Såg ett program om detta för ett antal år sedan men kommer inte riktigt ihåg vad de kom fram till.

Myth Plausible

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Waz?

Qué?

Skämt åsido; Plausible = trovärdig. Alltså att det är troligt att det är en myt. Jag tyckte det också lät skumt, och förstod inte riktigt grejen. Skulle man placera ett slött rakblad under vilken trekant/pyramid som helst, och så skulle det på något sätt slipas till nästa dag?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Qué?

Skulle man placera ett slött rakblad under vilken trekant/pyramid som helst, och så skulle det på något sätt slipas till nästa dag?

Yes box. Det skall funka. Hade jag haft en pyramid så hade jag provat.

Man kan kanske göra en av papper... :>

Det där har jag fan läst i en Kalle-Anka-tidning! Kalle blev blåst av en dörrförsäljare som hade pyramider som han påstod vässte knivar när man lade dem under. När Kalle tittade bort så tog han fram en slip. :P

Haha, ja det är många som tar upp det här. Någon form av saning måste det ju finnas i det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor