Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Du får reda på det genom att ställa en bricka på en chipspåse som du sedan staplar vikter på, när påsen spricker så har du max bärvikt.

Om du väljer chipspåsar på 300g och en påse uppskattningsvis klarar 15kg tryck så kan man stapla 50 chipspåsar på innan den spricker.

Aaahh, smart! Har det någon betydelse att en bricka är platt och hård, medan "påse mot påse" blir mycket mjukare mot varandra? (Lite svårt att förklara)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aaahh, smart! Har det någon betydelse att en bricka är platt och hård, medan "påse mot påse" blir mycket mjukare mot varandra? (Lite svårt att förklara)

Hårdheten spelar nog ingen roll eftersom det inte är p.g.a att underlaget skaver sönder påsen utan att limningarna i påsen spricker av lufttrycket. Det skulle vara om ytan som brickan trycker med är annorlunda mot en chipspåse men jag tror faktiskt inte det spelar någon roll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hårdheten spelar nog ingen roll eftersom det inte är p.g.a att underlaget skaver sönder påsen utan att limningarna i påsen spricker av lufttrycket. Det skulle vara om ytan som brickan trycker med är annorlunda mot en chipspåse men jag tror faktiskt inte det spelar någon roll.

Borde inte de 50 påsarnarnas egen "flexibilitet" på sätt och vis absorbera en del av vikten och därför kräva fler påsar för att den understa ska spricka? Vikten borde ju rimligen delas upp en bit på varje påse.

Redigerad av GTA3 freak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Borde inte de 50 påsarnarnas egen "flexibilitet" på sätt och vis absorbera en del av vikten och därför kräva fler påsar för att den understa ska spricka? Vikten borde ju rimligen delas upp en bit på varje påse.

Vikt kan knappast absorberas i tomma intet. Luften i de andra påsarna kommer också komprimeras men inte väga mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

tackotack, alla tre!

NU till nästa, vad har vattnet i vattenpipor för vits, bara för att filtrera?

I sånna fall, spelar det någon roll om man byter ut vätskan, mot t.ex whiskey, saft eller öl?

Är det fortfarande samma grej i smak?

Vattnet har man för att kyla röken, inte filtrera som många tror. Du kan köra med andra vätskor men det kommer smaka ganska äckligt. Jag har rökt med vodka och lets just say att det var sjukt slöseri med alkohol. :o

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet har man för att kyla röken, inte filtrera som många tror. Du kan köra med andra vätskor men det kommer smaka ganska äckligt. Jag har rökt med vodka och lets just say att det var sjukt slöseri med alkohol. :o

Sprit borde ju snarare vara motsatsen till kallvatten som gör röken mild och fin. En annan grej jag provade en gång var att köra med riktigt hett vatten i en bong, det var fan najs.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sprit borde ju snarare vara motsatsen till kallvatten som gör röken mild och fin. En annan grej jag provade en gång var att köra med riktigt hett vatten i en bong, det var fan najs.

Mnja, röken smakade verkligen sprit men jag minns inte om den var "mild och fin" för obviously var jag ganska packad eftersom jag överhuvudtaget kom på idén.

edit: när jag tänker efter var det nog gin vi hade i, inte vodka.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På paketet till C-vitaminkosttillskott så står det i innehållsförteckningen att det innehåller 100mg C-vitamin (1667% av EU:s referensvärde) - vad menas med det där sista?

Kan ha att göra med detta:

"EU har länge haft en fråga på agendan; hur mycket kosttillskott ska vi få inta enligt lag? De har försökt utforma och strukturera upp en modell för hur stor mängd av alla vitaminer, mineraler m.m. vi ska få äta (genom kosttillskott), och tiden för när detta ska göras officiellt har flyttats fram i tiden flera gånger. Nu är det hursomhelst bestämt att nu i mars 2009 ska förslaget publiceras och det är också det som sedan kommer följas.

För den förnuftige ter sig detta totalt absurt. Jag tar inga kosttillskott eftersom jag föredrar att få i mig så lite artificiella och syntetiska saker som möjligt, men det bör vara en rättighet för gemene man att själv bestämma hur mycket vitamin C han ska få käka utan att bryta mot en lag.

Maxdosen för intag av betakaroten föreslås för tillfället vara 7 mg. Det är en och en halv morot.

Vitamin Freedom är ett projekt (drivs av Branschrådet för Innovativ Hälsovård (BrIH)) som arbetar för individens rättighet att få äta vilka och hur många kosttillskott som denne vill. De har en namnlista som massor av människor redan skrivit på, och som de kommer överlämna till EU-kommissionen i Bryssel snart.

Gör det ingen skillnad? Vitamin Freedoms namnlista är den näst aktivaste på namninsamling.se just nu. Det minsta du kan göra är att skriva ditt namn du med.

Som V.F. skriver på sin hemsida, är det inte lustigt att vi får äta hur mycket skräpmat vi vill, och dricka hur mycket alkohol som vi har lust med, men vi får inte käka mer kosttillskott (för att främja vår hälsa) än vad som motsvarar 1 och 1/2 morot. Är det inte konstigt?

Dessutom tillåter EU samtidigt en rad tillsatser i mat, som även Sverige måste tillåta pga. påtryckning från EU. Dessa tillsatser har varit förbjudna tidigare i Sverige för att de ansågs vara skadliga för hälsan, även i små doser, och för att man var skeptisk till deras påverkan på oss. Men dessa är nu fullt lagliga för företag i Sverige att lägga i vår mat, under E-ämnesförkortningar etc. Saker som är bra för vår hälsa dock - ja det måste vi stoppa, för det kan ju vara skadligt att överdosera vitaminer!

http://www.vitaminfreedom.org/"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor