Jazz Skrivet 30 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2008 Behöver först en defention på "utrota", menar du utrota ner till minsta lilla själ eller är människan "utrotad" om det bara finns cirka 400 kvar på jorden? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 30 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2008 Behöver först en defention på "utrota", menar du utrota ner till minsta lilla själ eller är människan "utrotad" om det bara finns cirka 400 kvar på jorden? När taxon Homo Sapien inte längre finns på jorden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 2 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 2 augusti, 2008 Är det inte någon form av storhetsvansinne från Sveriges sida att "miljöåtgärder" mot klimathotet kostar så mycket pengar och skapar så mycket debatt? På en planet med drygt 6,5 miljarder människor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 2 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 2 augusti, 2008 Är det inte någon form av storhetsvansinne från Sveriges sida att "miljöåtgärder" mot klimathotet kostar så mycket pengar och skapar så mycket debatt? På en planet med drygt 6,5 miljarder människor. Miljödebatten pågår för fullt i massor av länder och det är väl högst rimligt att även vi är med på detta? Det är rika länder som Sverige som har förstört miljön med våra industrier och bilar och då borde ju vi också betala det dyra priset. Fast jag vet inte exakt vilka miljöåtgärder du syftar på som kostar så mycket pengar, mycket handlar ju om att spara på resurser istället för att slösa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 3 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 3 augusti, 2008 Man får väl se det som lite själviskt, men jag fattar inte hur dom fått så många att tro på en så stor vit lögn. Dom ljuger inte när dom säger att vi bidrar till förgitning och växthuseffekter m.m., men att så många stirrar sig blinda på att "vi" måste rädda vår planet nu direkt.. Det äcklar mig nästan. Det enda vi gör är att förskynda en process vi inte kan stoppa i vilket fall, vilket är bra för människan som ras om vi snabbare ska kunna överleva när det börjar bli riktigt varmt. Hade människan vart den enda påverkande faktorn hade jorden själv gjort något åt det hela. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cyper Skrivet 3 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 3 augusti, 2008 Jag tror inte att miljöförstörelse kommer att leda till jordens undergång men däremot människans undergång. Med andra ord lär för och främst det bli en stor miljöförstörelse, därefter sluktar solen jorden. Dock är det uppenbarligen längre frammåt än 2100. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 3 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 3 augusti, 2008 (redigerad) Man får väl se det som lite själviskt, men jag fattar inte hur dom fått så många att tro på en så stor vit lögn. Dom ljuger inte när dom säger att vi bidrar till förgitning och växthuseffekter m.m., men att så många stirrar sig blinda på att "vi" måste rädda vår planet nu direkt.. Det äcklar mig nästan. Det enda vi gör är att förskynda en process vi inte kan stoppa i vilket fall, vilket är bra för människan som ras om vi snabbare ska kunna överleva när det börjar bli riktigt varmt. Hade människan vart den enda påverkande faktorn hade jorden själv gjort något åt det hela. Jag hänger inte riktigt med, vad är det för process förutom växthuseffekten du talar om som snart kommer göra det riktigt varmt här? Jordens temperatur går i kurvor eftersom solens styrka varierar, ja, men nivåerna vi är på nu är väldigt mycket högre än tidigare och ett resultat av mer växthusgaser i atmosfären. Källa (Nature). Att politiker ofta ljuger är en sanning men du menar alltså att forskarna som jobbar med detta är i någon sorts miljökonspiration så att de också hittar på massa saker? Knappast. Redigerad 3 augusti, 2008 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 3 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 3 augusti, 2008 Jag tippar på ett denna planet kommer bli obebolig för människor och många andra däggdjur, och att människan i sig kommer påskynda den processen med miljöförstörelse, krig och annat elände. Nu när både Indien och Kina vill ha samma välstånd som vi i västländerna haft i flera decennier lär det ju knappast förbättra miljötänkandet. Mer skog, vatten och andra resurser går åt, kulturarv förstörs m.m. Som vuxen kommer man nog märka av miljöpåverkan, men det kan säkert gå en lång tid innan det blir såpass att det blir dödligt. Slutet för planeten blir ju onekligen då solen sväller upp och slukar Tellus fullständigt, men flera miljoner år gammal lär man ändå inte bli så det får man inte uppleva. Allt levande dör väl förresten långt innan detta pga av att värmen torkar ut alla hav, ozonlagret sabbas och gör planeten till en öken. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 3 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 3 augusti, 2008 Jag hänger inte riktigt med, vad är det för process förutom växthuseffekten du talar om som snart kommer göra det riktigt varmt här? Jordens temperatur går i kurvor eftersom solens styrka varierar, ja, men nivåerna vi är på nu är väldigt mycket högre än tidigare och ett resultat av mer växthusgaser i atmosfären. Källa (Nature). Att politiker ofta ljuger är en sanning men du menar alltså att forskarna som jobbar med detta är i någon sorts miljökonspiration så att de också hittar på massa saker? Knappast. Jag snackar mer om dom globala klimatförändringarna, vilket i större skala helt glöms bort och allt kretsar om den globala uppvärmningen och växthuseffekten vilket enbart är nu under industriåldern. 1500-års klimatcyklerna (Bond Effekt) är ett bra exempel på att temperaturen går just upp och ner och den gjort det långt innan industriåldern snabbade på processerna. Det som är riktigt ruttet i det hela är att vi inte vill rädda jorden, utan bara våra egna skinn. Jorden klarar sig fint utan ett ozonlager, men allt liv kommer dö ut pga. värmen, sen kommer jorden själv att fixa tillbaka sig till sitt ursprungsläge igen, utan efterblivna människor som tror dom äger jorden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Foo Skrivet 3 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 3 augusti, 2008 Jorden går under när solen slukar den, människan går under när vi förstör miljön, men jorden återhämtmar sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 3 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 3 augusti, 2008 (redigerad) Jag snackar mer om dom globala klimatförändringarna, vilket i större skala helt glöms bort och allt kretsar om den globala uppvärmningen och växthuseffekten vilket enbart är nu under industriåldern. 1500-års klimatcyklerna (Bond Effekt) är ett bra exempel på att temperaturen går just upp och ner och den gjort det långt innan industriåldern snabbade på processerna. Det som är riktigt ruttet i det hela är att vi inte vill rädda jorden, utan bara våra egna skinn. Jorden klarar sig fint utan ett ozonlager, men allt liv kommer dö ut pga. värmen, sen kommer jorden själv att fixa tillbaka sig till sitt ursprungsläge igen, utan efterblivna människor som tror dom äger jorden. Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar. I industriåldern som vi är i nu, alltså sedan ett par hundra år tillbaka, så har vi inte bara snabbat på effekterna utan höjt temperaturen långt över hur kurvorna i cyklerna brukar se ut. Jorden är varmare idag än vad den var för 1000 år sen då det också var en topp. Källa. Det där med 1500 år och bond-effekt hade jag inte hört tidigare och hittade inget på google, länka gärna. Har annars läst att det finns många olika temperaturcykler, 40, 400, 20 000 år osv men som sagt aldrig så högt som det är nu. Och vadå inte rädda jorden? Det har varit mycket snack om hål i ozonlagret, redan innan vi var födda och man har vidtagit massor av åtgärder mot detta, att förbjuda freon och farliga drivgaser t.ex. Jag har dock bilden av att det här inte ses som ett större problem längre. Hål i ozonen reparerar sig själv så jordens framtid lär inte vara i fara pga detta. utan efterblivna människor som tror dom äger jorden Vi försöker ju fixa det förihelvete! Vad är det du klagar på egentligen? Redigerad 3 augusti, 2008 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 3 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 3 augusti, 2008 Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar. I industriåldern som vi är i nu, alltså sedan ett par hundra år tillbaka, så har vi inte bara snabbat på effekterna utan höjt temperaturen långt över hur kurvorna i cyklerna brukar se ut. Jorden är varmare idag än vad den var för 1000 år sen då det också var en topp. Källa. Det där med 1500 år och bond-effekt hade jag inte hört tidigare och hittade inget på google, länka gärna. Har annars läst att det finns många olika temperaturcykler, 40, 400, 20 000 år osv men som sagt aldrig så högt som det är nu. Och vadå inte rädda jorden? Det har varit mycket snack om hål i ozonlagret, redan innan vi var födda och man har vidtagit massor av åtgärder mot detta, att förbjuda freon och farliga drivgaser t.ex. Jag har dock bilden av att det här inte ses som ett större problem längre. Hål i ozonen reparerar sig själv så jordens framtid lär inte vara i fara pga detta. Vi försöker ju fixa det förihelvete! Vad är det du klagar på egentligen? Jo, vi är högre på deras kurvor, men dom bara spekulerar på hur det blir i framtiden. Vi ligger 0.4°C högre än för 1000 år sedan, och det är inget som kommer ta kål på jorden, men dom "tror" att det kommer öka lika drastiskt hela tiden och det är det som är fel att lura på allmänheten. Dom kan aldrig vara 100% på detta, då det inte är uteslutet att det snart sjunker igen och att allt som har hänt är att cyklerna helt enkelt har rubbats. Bond Event Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 3 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 3 augusti, 2008 (redigerad) Jo, vi är högre på deras kurvor, men dom bara spekulerar på hur det blir i framtiden. Vi ligger 0.4°C högre än för 1000 år sedan, och det är inget som kommer ta kål på jorden, men dom "tror" att det kommer öka lika drastiskt hela tiden och det är det som är fel att lura på allmänheten. Dom kan aldrig vara 100% på detta, då det inte är uteslutet att det snart sjunker igen och att allt som har hänt är att cyklerna helt enkelt har rubbats. Bond Event Det är inte spekulationer utan forskning som visar att människan har gett upphov till en jäkla massa mer växthusgaser än vad det var tidigare, och att dessa gaser värmer upp våran jord. Ju mer växthusgaser, desto varmare blir det. Och det är inte spekulationer att vi fortfarande släpper ut mer och mer CO2. Att detta kommer bli ännu värre nu när asiaterna blir rika och vill köpa bilar och flyga flygplan som oss europeer (som för den delen inte heller skär ner på resandet) tycker jag är ganska självklart. Det finns inget som pekar på att växthusgasutsläppen kommer sjunka om vi inte gör något och vi vet som sagt att dessa har väldigt stor betydelse för temperaturen. Vad tycker du vi ska göra då, skita i det? Ifall globala uppvärmningen inte hade uppmärksammats så mycket så hade folks ledare inte lyssnat. President Bush har ju reagerat först nu när han märker uppståndelsen och påtryckningarna. Redigerad 3 augusti, 2008 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 3 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 3 augusti, 2008 Det är inte spekulationer utan forskning som visar att människan har gett upphov till en jäkla massa mer växthusgaser än vad det var tidigare, och att dessa gaser värmer upp våran jord. Ju mer växthusgaser, desto varmare blir det. Och det är inte spekulationer att vi fortfarande släpper ut mer och mer CO2. Att detta kommer bli ännu värre nu när asiaterna blir rika och vill köpa bilar och flyga flygplan som oss europeer (som för den delen inte heller skär ner på resandet) tycker jag är ganska självklart. Det finns inget som pekar på att växthusgasutsläppen kommer sjunka om vi inte gör något och vi vet som sagt att dessa har väldigt stor betydelse för temperaturen. Vad tycker du vi ska göra då, skita i det? Ifall globala uppvärmningen inte hade uppmärksammats så mycket så hade folks ledare inte lyssnat. President Bush har ju reagerat först nu när han märker uppståndelsen och påtryckningarna. Ja, jag tycker vi inte ska bry oss ett jävla skit. Människan är dömd sen dag ett, varför dra ut på det? Människan kommer dö ut, det är ju bara en fråga om när. Sen är detta så otroligt långt borta innan det faktist blir ett problem (som sagt, 0.4 grader på >100 år är inget som du märker av). Antar du sett "spelfilmerna" som fanns på aftonbladet där det kom "ännu fler spanjorflyktingar som flyr uttorkningen i spanien som blivit en öken". Detta skulle hända 2080. Finns inte en chans på miljoner att 0.7 grader gör om ett land från frodigt till öken. Speciellt inte på så snabb sikt, eftersom det inte finns några tecken på det alls just nu, vilket bara är 70 år ifrån. Jag menar att Media har målat upp det värre än det faktist är, sen att dom försöker backa upp det med riktig fakta som ändå inte visar så farliga siffror. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 4 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2008 Ja, jag tycker vi inte ska bry oss ett jävla skit. Människan är dömd sen dag ett, varför dra ut på det? Människan kommer dö ut, det är ju bara en fråga om när. Sen är detta så otroligt långt borta innan det faktist blir ett problem (som sagt, 0.4 grader på >100 år är inget som du märker av). Antar du sett "spelfilmerna" som fanns på aftonbladet där det kom "ännu fler spanjorflyktingar som flyr uttorkningen i spanien som blivit en öken". Detta skulle hända 2080. Finns inte en chans på miljoner att 0.7 grader gör om ett land från frodigt till öken. Speciellt inte på så snabb sikt, eftersom det inte finns några tecken på det alls just nu, vilket bara är 70 år ifrån. Jag menar att Media har målat upp det värre än det faktist är, sen att dom försöker backa upp det med riktig fakta som ändå inte visar så farliga siffror. Intergovernmental Panel on Climate Change säger iofs att jordens medeltemperatur kommer att öka med 1,4—5,8 grader till år 2100, och sen slår inte temperaturskillnaderna jämnt över hela jorden heller. Det här är alltså en väldigt stor grupp forskare och inte media som håller på och raljerar. Misantropiskt resonemang där du har om människan tycker jag, tråkigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Joe Dirt Skrivet 4 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2008 Vote; Krig, 2050-2059 Krig har alltid varit en dålig sak i världen, Jag börjar inse att det kommer aldrig att försvinna vilket jag tror leder till jordens undergång Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 4 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2008 Miljödebatten pågår för fullt i massor av länder och det är väl högst rimligt att även vi är med på detta? Det är rika länder som Sverige som har förstört miljön med våra industrier och bilar och då borde ju vi också betala det dyra priset. Fast jag vet inte exakt vilka miljöåtgärder du syftar på som kostar så mycket pengar, mycket handlar ju om att spara på resurser istället för att slösa. Länder som är viktiga i miljöfrågan, de som har störst påverkan på vad som försiggår; de med mest utsläpp och miljöförstöring kommer inte att uppmärksamma artiklarna i Aftonbladet och Expressen. De kanske till och med skrattar åt oss. Hur rätt vi än har så är Sverige en minoritet, ett land som även upphöjer demokratin till skyarna där inte många inser hur verklös den kan vara gällande globala omständigheter. Låt oss ta invaderingarna från USA i ej demokratiska länder för att få dem att förstå hur bra det är med "frihet" och "demokrati", det har ju gått bra. Jag tror helt enkelt inte att vi har så mycket att säga till om. Till exempel subventionerade miljöbilar är något som kostar en slant men inte ger något alls tillbaka i mitt tycke. Man gnäller på att Sverige har en gammal bilpool, men egentligen ser jag inte problemet i det. Istället för att köra sönder bilarna och köpa nya (en ny bil är inte direkt miljövänlig att tillverka, hur fantastiskt bensinsnål den än är) så har vi regelbundna tester av, och reparerar, våra bilar. Säkert och miljövänligt. Och om alla världens fordon skulle börja släppa ut 50 % mindre utsläpp än idag så skulle ändå skillnaden vara rätt försumbar inom en översiktlig framtid. Att politiker ofta ljuger är en sanning men du menar alltså att forskarna som jobbar med detta är i någon sorts miljökonspiration så att de också hittar på massa saker? Knappast. Om forskare inte kan förstå vädret helt och hållet, så verkar det inte omöjligt att de inte förstår klimatet i det stora särskilt bra heller. Men att förneka antropogen växthuseffekt gör ingen seriös källa. Sedan, kära forumiter; skilj på effekterna gällande ett förtunnat ozonlager och antropogen växthuseffekt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 4 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2008 Intergovernmental Panel on Climate Change säger iofs att jordens medeltemperatur kommer att öka med 1,4—5,8 grader till år 2100, och sen slår inte temperaturskillnaderna jämnt över hela jorden heller. Det här är alltså en väldigt stor grupp forskare och inte media som håller på och raljerar. Misantropiskt resonemang där du har om människan tycker jag, tråkigt. Dom halvgarderar sig med över 4 grader, vilket är en oerhört stor gardering. Ska vi också säga att det kommer bli solsken i 100 år framöver, för det är ju lika sannolikt. 4 grader är 1000 år om man ska gå efter att det ökat 0.4grader på 100 år. Så visst, det kan ha ökat 1.4 grader år 2100, eller så har det ökat 5.8 grader år 3100. Jag menar att det kommer öka, men det kan också svänga om bara 100 år och sjunka igen, det finns inte en chans att en forskare idag kan vara 100% säker att det är en ständig ökning fram tills det att jorden går under pga. detta. Det är ju bara att kolla på dagens metrologer, hur ofta har dom rätt? Dom är utbildare för att studera vädret och sen kan det skilja 10 grader mot vad dom sa på sin veckoprognos. Det är bara på en vecka, vad är då 100 år för en tid att "säga" att det kommer bli så. Sen är jag inte misantropisk, jag ser inget fel på människan i sig. Jag tycker bara att det är jävligt löjligt att jag idag ska engagera mig i något som möjligtvis kommer drabba människor om hundra eller tusentals år framåt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 5 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2008 Länder som är viktiga i miljöfrågan, de som har störst påverkan på vad som försiggår; de med mest utsläpp och miljöförstöring kommer inte att uppmärksamma artiklarna i Aftonbladet och Expressen. De kanske till och med skrattar åt oss. Hur rätt vi än har så är Sverige en minoritet, ett land som även upphöjer demokratin till skyarna där inte många inser hur verklös den kan vara gällande globala omständigheter. Låt oss ta invaderingarna från USA i ej demokratiska länder för att få dem att förstå hur bra det är med "frihet" och "demokrati", det har ju gått bra. Jag tror helt enkelt inte att vi har så mycket att säga till om. Jag har inte sagt att vi har mycket att säga till om, det är vårt egna land vi kan påverka, sen om vi får med några grannländer eller iaf lyckas skapa lite världsopinion är det bra. Det handlar om att varje land måste göra sitt för att minska utsläppen, jag förstår inte varför de skulle skratta åt oss. Jag läser iofs inte dessa tidningar och vet inte exakt vad du syftar på. Vad har det här med Sveriges bra demokrati att göra? Det är klart att vi inte kan använda Sveriges demokratiska lagar i andra länder. Till exempel subventionerade miljöbilar är något som kostar en slant men inte ger något alls tillbaka i mitt tycke. Man gnäller på att Sverige har en gammal bilpool, men egentligen ser jag inte problemet i det. Istället för att köra sönder bilarna och köpa nya (en ny bil är inte direkt miljövänlig att tillverka, hur fantastiskt bensinsnål den än är) så har vi regelbundna tester av, och reparerar, våra bilar. Säkert och miljövänligt. Och om alla världens fordon skulle börja släppa ut 50 % mindre utsläpp än idag så skulle ändå skillnaden vara rätt försumbar inom en översiktlig framtid. Även om du tror att det är så har du förmodligen fel, eller har du en källa som visar detta? När regeringen införde skrotpremie som idag är upptill 4000:- för gamla bilar undersöktes det givetvis ifall det är en bra grej att skrota eller behålla dessa bilar på vägarna. Ganska säker på att en utredning föregick miljöbilsbidraget också. Gamla bilar, i synnerhet de utan katalysator, släpper ut VÄLDIGT mycket mer skit än en bil med modern motor och kan mycket väl dra dubbelt så mycket bensin. Och det handlar inte bara om växthuseffekten utan cancerpartiklar, kväveoxid, kolväten etc som lägger sig som moln kring trafikerade gator. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 11 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 augusti, 2008 Solen expanderar och slukar jorden, och det sker efter 2100. Alla andra orsaker är sjukt överdrivna och osannolika. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts