Jump to content

Många frågor om datorn.

Mordos
 Share

Recommended Posts

Okej, nu är det som såhär att min dator är en absolut jävla skräphög. Idag tyckte mitt moderkort att det var helt okej av den att rensa hela C: och i princip ta bort hela partitionen på den splitternya hårddisken. Och det tar datorn kanske 5 minuter att komma förbi moderkorts bilden just när man startar datorn. Och så känner han inte av att jag har ett grafikkort som fungerar som det ska. OCH så överhettas den hela tiden, och fläktarna fungerar inte. Så det är en hel del massa problem. Så, då är frågan som såhär.

Jag har cirka 3000kr att rocka och rulla på. Helst kring 2800kr. Förstör mina planer med att köpa ett Xbox 360, men datorn känns lite viktigare.

1. Moderkort? Priser? Jag vet inte liksom vad man ska leta efter. Helst något med integrerat nätverkskort etc. Och inte för nytt heller, för alla mina andra komponenter är äldre. Jag vill veta att sakerna fungerar.

2. Grafikkort? Helst något som inte kostar för mycket, men ändå har pixel shader 3.0.

3. Fläktar? Jag har en stor processorfläkt just nu som är ny, men den lilla fläkten på moderkortet fungerar inte. Fläkten på grafikkortet fungerar inte heller.

Om någon kunde svara på det här innan helgen är slut skulle jag vara en glad gris.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att fixa fläktar som inte funkar är ju rätt lätt att göra själv, den på grafikkortet känns som ganska högprioriterat. Vet du om själva motorn är sönder eller ifall det är kortet som inte sänder ut ström till den?

Vad du kan prova är att kapa/dra ur sladden från kortet som går till fläkten och koppla den direkt till sladdarna från nätagget. Gul sladd har högre volt än röd och den svarta ska bara till vilken svart som helst.

Ifall fläkten inte funkar ändå eller på ett otillfredsställande sätt så kan du ju helt enkelt ta bort den (skruva bort, knäcka bort) och bara ställa eller hänga upp en fläkt i dator som blåser på kylflänsen. Eller montera bort hela kylaren och sätta dit en större ifall du har någon över.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ju mer vi får reda på desto bättre.

http://www.lavalys.com/products/download.p...=UE&lang=en Ladda ner och installera

Efter installation så startar du programmet > Dator > Sammanställning. Ge oss CPU, Moderkortsnamn, Grafikkort och Systemminne. Hårddisk kan du också ge oss när du ändå är igång. :naughty:

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor