Jump to content

Komponenter till jätteliten dator

darkjak
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jag vill slänga in en dator i min bil, där stereon en gång satt. Datorn ska inte vara kraftfull, den ska klara av någon äldre version av Windows (Win95/98/ME), samt kunna spela upp film, musik och eventuellt Need For Speed: Road Challenge. Hårddisken ska kunna lagra operativsystemet, spelet och de nödvändiga programmen.

Tanken är att den ska ha 3st USB-uttag, så att den som mest ska kunna ha 1st handkontroll, en mus och en extern hårddisk inkopplad...

Det här är bara ett kul projekt, som kommer fortgå en längre tid om det ens kommer ta fart. Tanken är att få fram en lätt dator som man kan ha med i ryggsäcken och koppla till en TV, och då jag köper nästa bil (eller om jag får ett ryck och bestämmer mig för att satsa på att tokstyla min nuvarande) stoppa in den i denna för att avnjuta fullskalig multimedia.

Så det jag behöver är: en (med dagens mått mätt) dåligt processor, ett riktigt litet moderkort, ett litet 3D-kort, ett litet RAM-minne, och den sämsta lilla hårddisken som finns att köpa. Sen ska moderkortet stödja allt, och så vet jag inte riktigt vad man fixar för att få USB-uttag :unsure: Och såklart måste man ha ett chassi. Och en borttagbar strömadapter som gör att jag kan välja om prylen ska gå på 12V eller 240V.

Tanken är alltså att det ska bli en dator i följande storleksklass:

Linky

stealth_computer_mini_pc_1026343_0.jpg

Eftersom att det ska vara budget o biltema, ska strömbrytaren vara:

l_45562_killswitch_blue_1026343_1.jpg

En killswitch.

Nån som har koll på vart man kan få tag på nåt av det här?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan när du kommer igång så kan du väl låta vindrutan moddas till en tunn, och (när den är avstängd) genomskinlig skärm, som gör att du kan använda vindrutan som skärm. När du gjort det kan du ta nästa steg och göra datorn bättre. Till sist så kan du ha en hel hemmabio. Eller, bilbio. Med sidengardiner för rutorna och lite så. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan när du kommer igång så kan du väl låta vindrutan moddas till en tunn, och (när den är avstängd) genomskinlig skärm, som gör att du kan använda vindrutan som skärm. När du gjort det kan du ta nästa steg och göra datorn bättre. Till sist så kan du ha en hel hemmabio. Eller, bilbio. Med sidengardiner för rutorna och lite så. :whistling:

Haha, riktigt häftig tanke. :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska det inte finnas UTLRA små datorer (med ändå schysst prestanda)

som allt i allt sitter i en box lite större än en extern cd-läsare?

Eller detta vara kanske vad ni tänkte på?

plus att cd-läsaren var en slip-in (namn?) läsare.

Annars varför inte placera datorn någon annanstans? så som taket eller under stolarna och ändå ha skrämen vid panelen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 3 weeks later...