RavenE Skrivet 14 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 juli, 2008 Låt se om jag kan förklara det här bra: Jag har två interna hårddiskar nu, en C och en D. Den som är C var den hårddisk som satt i datorn när jag köpte den, windows ligger på den. D har jag för lagring och backup. Jag vill nu byta detta, så att den hårddisken jag har som C nu, ska användas som lagring och den jag har som D nu ska vara för windows och program. För att fixa detta så måste jag ju formatera om. Hur blir det då när jag bootar upp från skiva och ska välja vart jag ska installera windows? Då vill jag ju välja D som ska formateras och sen installera windows, vilket görs automatiskt, men då ligger ju windows fortfarande kvar på den jag har som C nu? Kan jag välja att formatera C (utan att installera windows) innan jag väljer att formatera D och installera windows på den? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 14 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 juli, 2008 (redigerad) Låt se om jag kan förklara det här bra: Jag har två interna hårddiskar nu, en C och en D. Den som är C var den hårddisk som satt i datorn när jag köpte den, windows ligger på den. D har jag för lagring och backup. Jag vill nu byta detta, så att den hårddisken jag har som C nu, ska användas som lagring och den jag har som D nu ska vara för windows och program. För att fixa detta så måste jag ju formatera om. Hur blir det då när jag bootar upp från skiva och ska välja vart jag ska installera windows? Då vill jag ju välja D som ska formateras och sen installera windows, vilket görs automatiskt, men då ligger ju windows fortfarande kvar på den jag har som C nu? Kan jag välja att formatera C (utan att installera windows) innan jag väljer att formatera D och installera windows på den? Formatera båda och installera windows på D, enkelt! DVS om du inte ska spara något från diskarna och inte har en bärbar hdd. Redomenderar efter formateringen att byta så D blir master Redigerad 14 juli, 2008 av kobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 14 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 juli, 2008 Formatera båda och installera windows på D, enkelt! DVS om du inte ska spara något från diskarna och inte har en bärbar hdd. Redomenderar efter formateringen att byta så D blir master Om han inte har cable select. Om du ska spara något så kan du ju lägga över det på disken du inte ska använda som windowsdisk, när du har installerat för du över det till windowsdisken och blåser den andra. Sedan för du över det igen så är allt rent och fint. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 14 juli, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 juli, 2008 DVS om du inte ska spara något från diskarna och inte har en bärbar hdd. Redomenderar efter formateringen att byta så D blir master Har en extern hdd som jag kan spara allt på sålänge. Hårddiskarna är S-ATA, så dom behöver man inte ställa in något på. Eller? Om han inte har cable select. Om du ska spara något så kan du ju lägga över det på disken du inte ska använda som windowsdisk, när du har installerat för du över det till windowsdisken och blåser den andra. Sedan för du över det igen så är allt rent och fint. Cable select? För övrigt ett bra tips, men nu har jag en extern, så det är inga problem på den fronten. Kan formatera båda på en gång så blir det rent och snyggt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Yukoai Skrivet 14 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 juli, 2008 Cable select? Behöver du inte bry dig om, du har ju S-ATA. Cable Select gäller bara P-ATA (aka IDE). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 14 juli, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 juli, 2008 (redigerad) Behöver du inte bry dig om, du har ju S-ATA. Cable Select gäller bara P-ATA (aka IDE). Ah, sounds good. Såå.. allt jag behöver göra är egentligen: Spara allt jag vill ha kvar på min externa hårddisk. Formatera D, den som jag vill ha som Windows-hårddisk. Windows installeras. Sen är det detta steg som är tveksamt. Kan jag, när jag bootat upp skivan, formatera den gamla C? Är rädd att det ska krocka ifall jag installerar Windows på D, medans det ligger kvar på C. Edit: Kom på att man kan formatera via Diskhanteraren, är det en möjlighet? Redigerad 14 juli, 2008 av RavenE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 15 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2008 (redigerad) Vad ska vara svårt att förstå? 1.spara allting 2.formatera D 3.formatera C 4.Installera windows på D Windows installeras inte automatiskt efter en formatering? Man kan dessutom välja vart den ska installeras Redigerad 15 juli, 2008 av kobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 15 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 juli, 2008 Under installationen när du ska välja disk så kan du välja att radera partitionerna på båda.. gör de.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts