påskharen Skrivet 10 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2008 Har 2 datorer, en spel- och en surfdator och vill ha samma tangentbord på båda ... Dock är jag trött på att flytta över kabeln mellan datorerna. Efter som dom sällan är igång samtidigt tänkte jag att man kunde ha en omvänd förgreningskabel som gör att man kan få det att funka. Skulle jag få problem om jag råkade starta båda? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xazzi Skrivet 10 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2008 (redigerad) Har 2 datorer, en spel- och en surfdator och vill ha samma tangentbord på båda ... Dock är jag trött på att flytta över kabeln mellan datorerna. Efter som dom sällan är igång samtidigt tänkte jag att man kunde ha en omvänd förgreningskabel som gör att man kan få det att funka. Skulle jag få problem om jag råkade starta båda? Enda jag kan tänka mig är att tagentbordet skulle göra samma sak på båda datorerna - samtidigt. Om båda var på alltså. I'm wrong? Redigerad 10 juli, 2008 av Xazzi Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 10 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2008 Har 2 datorer, en spel- och en surfdator och vill ha samma tangentbord på båda ... Dock är jag trött på att flytta över kabeln mellan datorerna. Efter som dom sällan är igång samtidigt tänkte jag att man kunde ha en omvänd förgreningskabel som gör att man kan få det att funka. Skulle jag få problem om jag råkade starta båda? Alla kommandon skulle skickas till båda datorerna. och båda datorerna skulle hitta varanda och undra vad det är för enhet. Varför inte köpa 2 tangentbord? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 10 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2008 Det finns dosor man kan använda för tagentbord/möss/skärmar/högtalare o allt annat möjligt, så man kan koppla in t.ex. ett tagentbord i den, sen slå en tagentkombination för att sen bestämma vilken dator som ska få använda tagentbordet.. T.ex. sitter du på Dator1 och ska byta till Dator2 så needar du bara trycka shift+ctrl+2 eller nått så byter tagentbordet till Dator2 D: WIN MEN!! jag minns inte var dom heter D: Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
påskharen Skrivet 10 juli, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2008 Tänkte på det med att datorerna skulle hitta varandra ... Om man kapar en kabel och sätter i diod där (ström kan inte gå baklänges i en diod eller hur var det ) kommer datorerna hantera varandra som typ USB-minnen? Orka köpa två tangentbord. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Visa Skrivet 17 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 juli, 2008 Orka köpa två tangentbord. Simpla tangentbord kan du få för löjligt låga priser. Sen så är det ganska vanligt att folk har gamla tangentbord liggandes hemma så nån släkting eller polare borde väl ha nåt åt dig? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Yukoai Skrivet 18 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 18 juli, 2008 Det finns dosor man kan använda för tagentbord/möss/skärmar/högtalare o allt annat möjligt, så man kan koppla in t.ex. ett tagentbord i den, sen slå en tagentkombination för att sen bestämma vilken dator som ska få använda tagentbordet.. T.ex. sitter du på Dator1 och ska byta till Dator2 så needar du bara trycka shift+ctrl+2 eller nått så byter tagentbordet till Dator2 D: WIN MEN!! jag minns inte var dom heter D: KVM-switch Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 18 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 18 juli, 2008 Ska nog gå att löda ihop hur bra som helst. Eftersom det är digitala signaler vi pratar om behöver du inte oroa dig för signalförlust vid delningen eftersom en etta fortfarande är en etta och nolla en nolla även om signalen blir svag. Hade du tänkt använda tangentbordet till båda samtidigt eller vill du ha en switch för att byta mellan de två datorerna? Att datorerna hittar varandra tror jag inte du behöver oroa dig för men om dom gör det så tror jag inte att en diod skulle lösa problemet eftersom en diod oftast kräver åtminstone en halv volt för att sättas på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
påskharen Skrivet 20 juli, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 juli, 2008 Är väl 5v i USB-portarna Jag skiter i dioden, verkar som en dum ide, tror mer på en strömbrytare på varje kabel: *BILD* vilken kabel ska man kapa gissar på + kabeln Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 20 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 juli, 2008 Det kommer bli väldigt komplicerat. En USB-kontakt innehåller ju väldigt många pinnar. Det räcker inte med att kapa ström-kabeln. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 21 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 21 juli, 2008 För att förtydliga: Dioder fungerar förmodligen på 5 volts-pinnen som finns i USB-kablar. Jag tror dock inte att det fyller någon funktion eftersom det ändå inte finns någon väg till jord genom den andra kontaktens 5 volts-pinne. Att bara ha en strömbrytare på 5 volts-pinnen fyller ingen funktion eftersom signalerna från tangentbordet ändå går in i båda kontakterna. Vill du byta mellan två hela usb-kontakter måste du ha en strömbrytare tillsammans med ett flertal reläer för att kunna byta 20 eller något sådant pinnar åt gången, alternativt något färre om du tar reda på exakt vilka som används. En lättare lösning vore att bara dra förlängningskablar (USB) från båda datorerna och sen snabbt växla mellan kontakterna när du vill byta dator. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts