Jump to content

Malware!

AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Hey

Har haft problem i någon vecka med min dator, och kommit fram till att det är Malware som spökar. Jag nämnde tidigare att jag haft problem med att Firefox kraschar, och detta tillsammans med ett ökande antal felmeddelanden (...har uppstått ett problem, och måste avslutas, typ) vilket ledde mig till att undersöka de processer jag har igång. Väl där, hittade jag en handfull mystiska processer som heter "Ins*.exe", där * är en bokstav - kanske 6-7 processer, InsE, InsG, InsDr, för att nämna några exempel. Dessa processer stänges väldigt fort, och startades lika fort igen, vilket gjorde att det inte gick att stänga dem manuellt. (bild ett)

Processorkapaciteten ligger ständigt och trycker på 95-100%, även när knappt några program är öppna. Hittade även två andra processer, bortsett från Ins*, och de hette hvNrtUD.exe och FHU.exe. Googlade efter dessa, och det är omisskänneligt spy-/malware. Dessa filer 'slutar fungera' titt som tätt, och ett fönster med "File har slutat fungera" dyker upp. (bild två)

Körde en full scan i förrgår med senaste versionen (och virusdefinitionerna) av Ad-Aware, och den hittade runt 40 skadliga filer, som den tog bort. Men problemet kvarstår trots det; Ins-processerna är kvar, FHU och hvNrtUD likaså. Nu behöver jag alltså hjälp, och undrar om någon har haft liknande problem? Hur får jag bort dom? Vad är det som gör att senaste AdAware inte lyckades ta bort dem? Hur pass utsatt är min dator?

Tacksam för svar!

/Axel

0eh5377vfmu4.jpg

7j5phqoyfcvo.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Prova med flera olika virus program såsom Spybot m.m... Om inte det fungerar så är det bara att söka efter filen och se var den befinner sig, när du har hittat den så ta bort den och starta om datorn... Fungerar det inte att ta bort filen för att den används eller är skrivskyddad, byt namn på filen och se till att "Skrivskyddad" är AVbockad :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har riktigt otur så har dom filerna klängt sig fast på någon viktigt Windows fil, Då måste du ta til andra tag. Typ som hijackthis och ett annat program som jag inte minns Xo

Men prova som Joe Pirt sa, leta upp filerna och deleta dom. Det borde stå var dom finns i Windows Defender om du letar upp dom där.

P.S Im not dead!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Har kört lite felsäkert läge, lite NOD32, lite AdAware, och nu kan jag inte hitta några av processerna i listan, och nivån ligger på normala värden. Phew. Men vågar knappt starta om datorn, ifall att de skulle dyka upp igen.

edit: Oh, tack för era svar <3

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor