Jump to content

Homoäktenskap nu lagligt i Kalifornien - ska Sverige följa?

Jacker
 Share

Recommended Posts

Saken är den att man inte vet varför folk får denna sexuella läggning som omöjliggör vidarespridning av de egna generna. Att homosexualitet inte längre är listat som sjukdom beror just på att det inte finns en kotte på denna jord som med all säkerhet vet varför homosexuella blir homosexuella. Det finns inget vetenskapligt stöd för att homosexualitet är en sjukdom, men det finns inget vetenskapligt stöd för att det inte är det. Homosexualitet är antingen något genetiskt, eller psykologiskt, något tredje alternativ finns inte. Och med psykologiskt menar jag inte att det är en störning, det kan vara en prefferens, ungefär som att jag väljer Wii i en tid då alla tycker att det är PS3 och Xbox som gäller. Och nej, inget av det jag skrivit ovan innebär att jag på något som helst vis ogillar homosexualitet eller homosexuella. Allt jag säger är att alla som påstår sig veta vad homosexualitet är, utöver en sexuell läggning, är ute på väldigt hal is.

Fast grejen är ju att det finns många många fler arter än människan som uppvisar homosexuellt beteende. Sjukdomar inte kan smitta alla arter i hela världen och det är därför väldigt långsökt att gissa på att det skulle vara en sjukdom. Direkt genetiskt låter också väldigt långsökt eftersom homosexuella oftast inte förökar sig. Det är dock lätt att testa om man låter en bög och en lesbisk skaffa barn (på konstgjord väg då antagligen). Om anlaget är dominant borde hälften av barnen bli homosexuella och är det recessivt kommer alla barnen att bli homosexuella.

En bättre förklaring är miljön. Den påverkar ens egenskaper lika mycket som generna och förklarar mycket bättre varför homosexuella ofta får straighta barn och straighta föräldrar kan få homosexuella barn (men inte med så stor sannolikhet att det kan vara genetiskt). Möjligtvis kan det finnas gener som underlättar homosexualitet precis som att man kan ha gener som ökar risken för alkohol- och andra beroenden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 65
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det finns inget vetenskapligt stöd för att homosexualitet är en sjukdom, men det finns inget vetenskapligt stöd för att det inte är det.

Så kan man inte resonera. Om man har en tes - homosexualitet är en sjukdom - så för att det ska gälla så måste man bevisa ATT det är så, det räcker inte med att säga att man inte kan bevisa motsatsen. Det är som ifall någon påstår att det flyger omkring gröna slickepinnar runt planeten Mars, ingen här kan med all säkerhet säga att det är fel, men det betyder inte att det på något sätt skulle vara en sanning.

Sen var R2:s svar vettigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror snarare att det är genetisk defekt han menar. Vilket kan vara möjligt. Det råder fortfarande inget slutgiltigt svar för hur homosexualitet uppstår eller om det uppstår likadant för alla.

Det skulle vara kul att svara med nått klyschigt som "Bara de inte försöker gifta sig med mig" eller "Nej, men lebbporr är bra". Men nej, jag tycker att vi ska följa. Fast precis som guardian sa, så har jag aldrig riktigt förstått mig på vitsen med giftermål.

En genetisk defekt är inte nödvändigtvis en sjukdom, det behöver inte ens vara en genetisk defekt. T.ex. finns det en släkt i Italien med personer som är toleranta mot kolestrol. Det är en positiv genetisk avvikelse/mutation, d.v.s. inte en sjukdom.

- - -

DonExodus på YouTube har gjort en bra film som behandlar homosexualitet och dess relation till gener och evolution, "The evolution of homosexuality".

[youtube-old]UZWqQNRAoKY[/youtube-old]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så kan man inte resonera. Om man har en tes - homosexualitet är en sjukdom - så för att det ska gälla så måste man bevisa ATT det är så, det räcker inte med att säga att man inte kan bevisa motsatsen. Det är som ifall någon påstår att det flyger omkring gröna slickepinnar runt planeten Mars, ingen här kan med all säkerhet säga att det är fel, men det betyder inte att det på något sätt skulle vara en sanning.

Sen var R2:s svar vettigt.

Varför tror du att jag har en tes som säger att homosexualitet är en sjukdom? Min omotbevisliga tes är följande: Darkjak har inte en aning om orsaken till homosexualitet, och tror inte på att någon människa på jorden egentligen gör det heller.

@R2D2

Visst finns det homosexuella djur. Det finns nån form av apor där praktisk taget allesammans är bisexuella. Men vad har det med något att göra? Deras homosexualitet kan triggas av en genetisk variation likförbannat.

Sen kan jag, som har pluggat lite genetik säga att det både finns dominanta och recessiva gener. Kanske är homosexualitet en recessiv gen som finns bland en viss procent av alla människor. Recessiva gener behöver inte visa sig i varje generation av en släkt, utan uppstår nån gång ibland. Exempelvis finns där recessiva blonda gener i min släkt, eftersom att ingen släkting i mannaminne har haft blont hår. Hux flux slog jag ner som en bomb, som vid födseln hade svart hår, och efter några veckor började det växa blont hår istället.

Jag har inte nekat att det kan vara omgivningen som gör en homosexuell, eller att det är en kombination av bägge, utan jag har helt enkellt sagt att alla alternativ är lika sannolika, och att ingen här inne, eller nån annan på denna jord heller, är kunnig nog att utesluta något alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@R2D2

Visst finns det homosexuella djur. Det finns nån form av apor där praktisk taget allesammans är bisexuella. Men vad har det med något att göra? Deras homosexualitet kan triggas av en genetisk variation likförbannat.

Sen kan jag, som har pluggat lite genetik säga att det både finns dominanta och recessiva gener. Kanske är homosexualitet en recessiv gen som finns bland en viss procent av alla människor. Recessiva gener behöver inte visa sig i varje generation av en släkt, utan uppstår nån gång ibland. Exempelvis finns där recessiva blonda gener i min släkt, eftersom att ingen släkting i mannaminne har haft blont hår. Hux flux slog jag ner som en bomb, som vid födseln hade svart hår, och efter några veckor började det växa blont hår istället.

Jag har inte nekat att det kan vara omgivningen som gör en homosexuell, eller att det är en kombination av bägge, utan jag har helt enkellt sagt att alla alternativ är lika sannolika, och att ingen här inne, eller nån annan på denna jord heller, är kunnig nog att utesluta något alternativ.

Du verkar inte riktigt ha läst vad jag skrev. Båda din klagomål fanns redan förklarade i min text. Att andra djur också uppvisar sådana beteenden talar starkt emot att det är en sjukdom eftersom en sjukdom inte kan smitta alla olika arter i världen. Att det finns recessiva och dominanta anlag skrev jag i min text så försök inte få gratispoäng.

Ditt påstående om att ingen vet säkert är också skitsnack. Det finns ingenting alls som tyder på att det skulle vara en sjukdom. Jag har läst på lite och det verkar som att det är framför allt genetiskt. Om en enäggstvilling (som har exakt eller i alla fall väldigt likadan genuppsättning) är homosexuell är den andra tvillingen också homosexuell i 76% av fallen. Antagligen är det en polygen egenskap vilket jag glömde ta upp i min förra post.

Det är också så att en son med många äldre brorsor oftare är homosexuella. Det beror på att en mamma som fött många killar faktiskt själv angriper fostret med vissa ämnen som gör det mer feminint.

Det verkar därför som att homosexualitet precis som de flesta andra egenskaperna är genetiskt men inte utan miljöpåverkan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor