Jump to content

Homoäktenskap nu lagligt i Kalifornien - ska Sverige följa?

Jacker
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 65
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Självklart ska homosexuella kunna gifta sig. Jag menar, en juridiskt kontrakt som låter en leva med den man älskar oavsett om det handlar om samma kön eller inte tycker jag är helt rätt!

Det är skillnad på äktenskap och partnerskap - det du beskriver, "ett juridiskt kontrakt som låter en leva med den man älskar oavsett kön" finns idag för homosexuella, och det kallas att ingå registrerat partnerskap. Juridiskt sett är det praktiskt taget samma sak som äktenskap. Den stora skillnaden mellan äktenskap och registrerat partnerskap är att det förra är ett uråldrigt, kyrkligt påfund, som har sina 'regler' om att det inte ska få förekomma samkönade äktenskap fastetsade i bibeltexter.

Vad jag förstått så handlar generellt sett (sedan är det ju klart att det finns konservativa, bakåtsträvande präster med osund människosyn som tycker att homosexualitet är något syndigt och fult, men de bortser jag från när jag skriver generellt sett) inte kyrkans ovillighet till äktenskap om någon form av intolerans eller oförståelse, utan - just det - för att det står så i Bibeln. Den regelbok som kyrkan följer.

Och jag förstår inte varför man som homosexuell skulle vilja ingå äktenskap, då de i den kristna kyrkan, grundaren av äktenskapet, klart och tydligt inte är välkomna.

Men detta är en väldigt splittrad fråga hos kyrkan, eller för att citera en liten debattsammanfattning från Wikipedia.

Samtidigt visar en undersökning, gjord av 2003 Kyrkans Tidning, att antalet församlingsaktiva präster inom Svenska Kyrkan som kan tänka sig att själva viga samkönade par är i majoritet. 45% av landets församlingsaktiva präster sade sig hösten 2003 vilja förätta såna vigslar i de flesta fall, 11% i vissa fall och endast 38% sade sig inte vilja förrätta samkönade vigslar alls.

Kyrkomötets beslut om välsignelse för samkönade par ledde till att den rysk-ortodoxa kyrkan avbröt alla bilaterala förbindelser med Svenska kyrkan, och att den engelska kyrkans ekumeniska kommitté konstaterade beslutets negativa konsekvenser på det svensk-anglikanska samarbetet.

Svenska kyrkan sade i mars 2007 ja till att låta homosexuella par vigas i kyrkan på samma villkor som heterosexuella.

Hänvisar också till artikeln "Homosexuella par kan vigas i kyrkan" på DN.se. Notera att det fortfarande gäller registrerat partnerskap, och inte äktenskap.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag förstår inte varför man som homosexuell skulle vilja ingå äktenskap, då de i den kristna kyrkan, grundaren av äktenskapet, klart och tydligt inte är välkomna.

Jag har funderat på det med. Samma saker vad det gäller de icke-troende - varför skulle man som ateist vilja gifta sig i kyrkan? Iofs kanske man inte bryr sig då man kanske tycker hela den religösa delen med att gifta sig inte är relevant, just eftersom man inte tror på gud. Men själva principen att gifta sig i kyrkan... Varför har ingen kommit med idéen att skapa en "alternativ" organisation för vigsel? En icke-religös sermoni där man bekräftar sitt partnerskap. Eller finns det kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men detta är en väldigt splittrad fråga hos kyrkan, eller för att citera en liten debattsammanfattning från Wikipedia.

Det är det. När jag konfirmerade mig så var vår "huvudpräst" verkligen en riktigt schysst och reko kille. Långt ifrån någon konservativ, stenhårt troende, fördomsfull och hemsk kristen, utan ja.. smart, nytänkande, modern, trevlig, och jätterolig. Ni fattar. Han hade en sund inställning till tron överhuvudtaget men när jag någon gång frågade ifall han skulle viga homosexuella blev han genast väldigt seriös och svarade att han inte visste, att han aldrig hade fått frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, det bibeln säger om homosexualitet är att sådana ska dö. Då kan man ju dock fråga sig, är det guds eller kyrkans jobb att döma folk?

Samtidigt bryr sig inte kyrkan om allt som står i bibeln. Enligt bibeln får man inte skilja sig och sedan gifta om sig. Det klassas som otrohet och är alltså ett brott mot ett av de grundläggande budorden. Vem följer den regeln?

Bibeln säger också att den som jobbar på en söndag ska dö. Jag har aldrig sett en kyrka som är stängd på söndagar eller någon kristen person som aldrig har jobbat helger för att få extrapengar.

Så hela grejen med bibeln som försvar är ganska löjlig. Ska man lyssna på bibeln borde man göra det till 100%.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du missade poängen lite. Om kyrkan nu inte lyssnar på bibelns prat om att skilja sig, jobba på söndagar, runka eller andra saker bibeln inte gillar, varför lyssnar dom då på delen om homosexualitet? Det verkar mest vara något sätt att ge en förklädnat åt deras egen homofobi.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Homosexuel Power!

Ser ingen anledning till att det inte borde vara lagligt. Det är ju inte som att vi följer den osynliga mannen i himlen, så why not.

Då är frågan inte varför homosexuella inte ska ska få gifta sig utan varför ska folk gifta sig överhuvudtaget?

Giftemål är en ritual inför gud.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då är frågan inte varför homosexuella inte ska ska få gifta sig utan varför ska folk gifta sig överhuvudtaget?

Giftemål är en ritual inför gud.

Som Jacker skrev gifter sig nog inte t.e.x ateister bara för att det är en ritual inför gud, utan för att en vigsel i kyrkan är vad som krävs för att man ska vara "gift", något som säkerligen även vissa icke-troende personer vill vara med sin make/maka.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du missade poängen lite. Om kyrkan nu inte lyssnar på bibelns prat om att skilja sig, jobba på söndagar, runka eller andra saker bibeln inte gillar, varför lyssnar dom då på delen om homosexualitet? Det verkar mest vara något sätt att ge en förklädnat åt deras egen homofobi.

Det där om att jobba på söndagar m.m. är ju ur gamla testamentet och syftar på överrenskommelsen som gjordes mellan Gud och Israels folk. Är man protestant (vilket de flesta kristna hereabouts är) betraktar man det avtalet som avslutat i och med Kristi liv och korsfästelse och den syndaförlåtelse det innebar.

I nya testamentet finns t.ex. stycken som "upphäver" stycken i GT:

Kol 3:

14.

Han har nämligen utplånat den handskrift som genom sina stadgar anklagade oss och låg oss i vägen; den har han skaffat undan genom att nagla den fast vid korset.

15.

Han har avväpnat andevärldens furstar och väldigheter och låtit dem bliva till skam inför alla, i det att han i honom har triumferat över dem.

16.

Låten därför ingen döma eder i fråga om mat och dryck eller angående högtid eller nymånad eller sabbat.

Äktenskapet ses dock, även i NT, som en helig union mellan man och kvinna och det är väl främst det som ger upphov till debatten.

edit: Writing. I'm doing it wrong. ><

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Homosexuella får väl gifta sig i Sverige? Mig veterligen är det bara det kyrkliga äktenskapet som kan vara struligt, men det är ingenting man ska bestämma med lag. Kyrkan är numera en icke-statlig organisation som staten inte kan gå in och bestämma över.

Men nej, det finns ingen rationell orsak till att homoäktenskap inte ska vara tillåtna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Homosexuella får väl gifta sig i Sverige? Mig veterligen är det bara det kyrkliga äktenskapet som kan vara struligt, men det är ingenting man ska bestämma med lag. Kyrkan är numera en icke-statlig organisation som staten inte kan gå in och bestämma över.

Men nej, det finns ingen rationell orsak till att homoäktenskap inte ska vara tillåtna.

Homosexuella kan registrera ett samboskap, inte att de är gifta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men bara för att man inte är en statlig organisation får man väl inte diskriminera folk på grund av vem de råkar bli kära i? Eller hur fungerar det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner som så att homosexualitet är en sjukdom och skall inte uppmuntras. Det strider emot människans lagar och det finns inget ord som heter kärlek.

Tyvärr, jag tycker inte att Sverige ska följa med.

Tyvärr har du fel, det finns ingenting vetenskapligt som tyder på att homosexualitet är en sjukdom.

"Psykologer, psykoterapeuter och andra professionella personer är eniga om att homosexualitet inte är en sjukdom, psykisk störning eller känslomässigt problem. Över 35 år av objektiv, väl anpassad vetenskaplig forskning har visat att homosexualitet inte är förenad med mentala störningar eller emotionella eller sociala problem. Homosexualitet var en gång i tiden trott att vara en mental sjukdom därför att psykiatrin och samhället hade förvanskad information. Tidigare var studier av homosexuella, lesbiska och bisexuella människor enbart studier av de som gick i terapi, vilket gav förvanskade resultat. När forskarna examinerade data om personer som inte gick i terapi fann man snabbt att idén om att homosexualitet skulle vara en mental sjukdom var falsk."

Källa: Wikipedia, som i sin tur refererar till detta dokument.

Och vilka "mänskliga lagar" är det du syftar på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor