Lajnux Skrivet 9 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 9 juni, 2008 På senare tid har det blivit stekhett i mitt rum efter drygt en halvtimme med datorn påslagen. Tankade speedfan för att kolla hur det låg till egentligen och blev väldigt förvånad när jag såg det här. http://pici.se/pictures/PeaxUoZjU.jpg Innan jag köpte min dator så kollade jag med flera personer om det här men det verkade som att det skulle vara lugnt med dom fläktarna jag hade i datorn. Vilket inte verkar stämma speciellt bra. Någon som har något förslag på hur jag ska kunna kyla ner datorn? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 9 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 9 juni, 2008 Hur ser rigget ut som du har nu? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 9 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 9 juni, 2008 (redigerad) På senare tid har det blivit stekhett i mitt rum efter drygt en halvtimme med datorn påslagen. Tankade speedfan för att kolla hur det låg till egentligen och blev väldigt förvånad när jag såg det här. http://pici.se/pictures/PeaxUoZjU.jpg Innan jag köpte min dator så kollade jag med flera personer om det här men det verkade som att det skulle vara lugnt med dom fläktarna jag hade i datorn. Vilket inte verkar stämma speciellt bra. Någon som har något förslag på hur jag ska kunna kyla ner datorn? Jag hade samma problem med min CPU fläkt. Den gick upp till 80-100Celsius ibland. Tog ut fläkten och rensade den för damm. Det funkade för mig. Edit: Inte quotea bilder! Redigerad 9 juni, 2008 av Martin-123 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 9 juni, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 juni, 2008 Hur ser rigget ut som du har nu? Uhm, hur allt sitter i datorn eller vad jag har för prylar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 9 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 9 juni, 2008 Du ska inte alltid lita på Speedfan har jag märkt. Kolla med Temp core också! Har du många lediga fläkt platser så köp mer fläktar, Du kanske har drabbats av sommar fenomenet! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 9 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 9 juni, 2008 Uhm, hur allt sitter i datorn eller vad jag har för prylar? Allt som sitter i datorn samt vad du har för prylar för att kyla den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 9 juni, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 juni, 2008 (redigerad) Öhm, jag är inte så bra på det här med datorprylar. Hur som helst, det här är vad jag vet: GF8800GTS Intel Q6600 2gb ram 500W nätagg Som kylning har jag väl ett par fläktar. En chassifläkt, en till nätagget, en till processorn och en till graffekortet. Update, den har blivit varmare. http://pici.se/pictures/ZAoXOHXUB.jpg Redigerad 9 juni, 2008 av Lajnux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 10 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 juni, 2008 Tanka Everest och kolla. Jag litar inte på Speedfan. Min processor är en aning för varm just nu, och i mitt fall så misstänker jag att det är kylpastan som är boven. Har redan beställt ny som ska appliceras snarast. Om det var du som satte ihop datorn så finns ju den risken. Det kan även vara damm, eller så är det helt enkelt bara dålig kylning på datorn (för jag antar att det här är första sommaren med den?). Om du sitter utan chassivägg så ska du veta att det inte alltid hjälper till att kyla ner datorn, utan att det likaväl kan paja circulationen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 10 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 juni, 2008 Tänk på att datorn inte alls behöver vara för varm för att Speedfan säger det, då dom bara har satt några standard tempraturer.. Men ja, 60-70 är alldeles för varmt... Min ligger runt 30-40 (GFX på 60-75).. Hur ser cirkulationen ut i datorn? Vilka fläktar blåser in och vilka blåser ut? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JSHC Skrivet 11 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juni, 2008 (redigerad) Kolla så att alla fläktar snurrar i datorn, pröva även med att dammsuga. (FÖRSIKTIGT) Redigerad 11 juni, 2008 av JSHC Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 14 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 juni, 2008 Kolla så att alla fläktar snurrar i datorn, pröva även med att dammsuga. (FÖRSIKTIGT) Damsug aldrig din dator. Inte ens försiktigt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 16 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2008 Så du menar man ska inte dammsuga sin dator? Inte ens om den blir överfullt med damm i den? Så man ska låta sin dator stå och samla på sig en massa damm som täpper igen kylningen i datorn också? Och inget kan hända om man inte är försiktigt. Jag dammsög min dator nydligen och inge har hänt mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 16 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2008 Så du menar man ska inte dammsuga sin dator? Inte ens om den blir överfullt med damm i den? Så man ska låta sin dator stå och samla på sig en massa damm som täpper igen kylningen i datorn också? Och inget kan hända om man inte är försiktigt. Jag dammsög min dator nydligen och inge har hänt mig. På våran gammla dammsugare kunde man blåsa luft, det funkade bättre än att suga Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MyStiC Skrivet 16 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2008 Damsug aldrig din dator. Inte ens försiktigt! Varför inte? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 16 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2008 (redigerad) Om du ska dammsuga den så var noga med att munstycket på sugar'n inte rör vid datorn, då den alstrar massor av statisk elektricitet... Samt plugga ut fläktarna, börjar dom snurra så fungerar dom som generatorer och alstrar ström.. pew pew Editz: När jag rengör min dator så använder jag tryckluft Redigerad 16 juni, 2008 av GiZmo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 16 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2008 Varför inte? Det kan genom statisk elektricitet slå ut hela datorn. Finns även en risk att en fläkt börjar snurra vilket inte är helt bra eftersom det gör den delen laddad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MyStiC Skrivet 16 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2008 Det kan genom statisk elektricitet slå ut hela datorn. Finns även en risk att en fläkt börjar snurra vilket inte är helt bra eftersom det gör den delen laddad. Well, om man är försiktig som fan så ska det inte vara någon fara, eller klart det är en fara. Men det har aldrig hänt mig och jag har gjort det fler gånger än vad jag har fingrar och tår. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 16 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2008 (redigerad) Well, om man är försiktig som fan så ska det inte vara någon fara, eller klart det är en fara. Men det har aldrig hänt mig och jag har gjort det fler gånger än vad jag har fingrar och tår. Funkar bäst att blåsa, eller tryckluft...på burk! Redigerad 16 juni, 2008 av Nik. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 16 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2008 Well, om man är försiktig som fan så ska det inte vara någon fara, eller klart det är en fara. Men det har aldrig hänt mig och jag har gjort det fler gånger än vad jag har fingrar och tår. Samma här.. Brukar damsuga minda datorer. Dock så stryper jag ibland sugen men annars så tar jag det bara väldigt lungt och försiktigt.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Joe Dirt Skrivet 16 juni, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2008 *HOST*Dammsuga*HOST* Aldrig ska man dammsuga sin dator... Använd kompressor istället... Funkar skit fint (iallfall för mig ) Hade ett garage lan och kunde inte hitta en dammsugare så då såg jag kompressorn funkade skit fint, dock ska jag inte göra det igen! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts