Jump to content

Vilka vinner EM 2008...

kicken
 Share

Vilka vinner EM 2008?  

85 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 157
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Tyskland vinner finalen mot Portugal, i bronsmatchen besegrar Italien gruppmotståndarna Holland. Sverige går inte vidare från gruppspelet, vi förlorar antagligen varje gruppspels-match, (ett nytt 1-2, 1-2, 1-2?).

1. Tyskland

2. Portugal

3. Holland

Vill inte verka tjatig men man spelar ingen bronsmatch i EM

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grupp A

Portugal vinner gruppen ganska lätt. Schweiz tar andraplatsen.

Grupp B

Kroatien tar full pott och Tyskland går vidare som tvåa.

Grupp C

Alla lag slutar på fyra poäng. Rumänien och Italien vidare.

Grupp D

Spanien vinner gruppen och Sverige kommer tvåa.

Kvartsfinaler

Portugal - Tyskland

Schweiz - Kroatien

Rumänien - Sverige

Italien - Spanien (David Villa missar straff á la Raul när han har chans att kvittera i slutet av sista förlängnings kvarten)

Semifinaler

Tyskland - Kroatien (0-1)

Italien - Sverige (2-1, 1-1 efter full tid)

Final

Kroatien - Italien (3-2)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste också tippa känner jag.

Grupp A: Portugal, Schweiz

En fruktansvärt öppen grupp med tre lag som får ses som bra lag fast inte har det sista lilla. Portugal har det sista lilla och ska väl därav vara gruppvinnare, men det är absolut inte säkert. Ronaldo är ingen spelare som givet presterar i liandslaget och alla spekulationer om Scolari och allt ifrån hans temparament till fortsatta tränarpost kommer störa Portugal. Kan turkarna skaka i första matchen kommer portugiserna bli stressade. Hemmalag är oftast starka och har visat sig vara det under dom senaste mästerskapen. Kolla Portugal senaste EM eller Sydkorea i VM, eller gå ännu längre bakåt och se Holland som skulle nå final i EM 2000, Frankrike som vann 98 eller USA som nådde långt 94. Så jag tror Schweiz blir det lag som kommer ta sig vidare tillslut. En spännande kombination med Frei på topp och Arsenal-mittförsvaret. Tjeckien såg ut att vara det starkaste laget i det senaste EM-slutspelet, med spelare som Koller, Rosicky, Nedved eller Baros eller atingen inte med eller är långt ifrån samma form. Tjeckien och Turkiet åker ur.

Grupp B: Tyskland, Kroatien

Man kan ju egentligen inte tänka sig någonting annat. Österrike ska ju egentligen inte delta, och när det finns en organisation från just Österrike som inte vill se sitt lag i EM för att det skulle bli alldeles för pinsamt säger ju bara allt. Visst, man har hemmaplan, men det känns inte som att publiken kommer ge laget något särskilt stöd. Polen har ett spännande lag, många unga spelare som kommer bli något någon gång i framtiden. Men Tyskland och Kroatien kan man inte rå på. Kroatien hade jag som en tippad vinnare innan Eduardo blev skadad. Nu fattas deras viktigaste anfallare och laget kommer bli sämre utan honom. Men Kroatien har fortfarande ett otroligt skickligt lag, kanske att man skakar dom mäktiga tyskarna något?

Grupp C: Italien, Frankrike

En stor risk finns att dom här två lagen kommer gå på halvfart. Det är livsfarligt mot Holland som är ett bra landslag och det speciellt i EM-slutspel om man går efter traditioner. Sedan har man Huntelaar och många andra kvicka spelare som kommer ställa till det. Men Holland känns inte tillräckligt starka i jämförelse med Italien och Frankrike. Det samma med Rumänien, med spelare som Chivu och Mutu som gjorde ett otroligt starkt kval. Men det kommer inte räcka. Frankrike har ett spännande lag, jag tror visserligen inte på Domenech då jag anser att han är en ganska värdelös tränare. Men Benzema, Benzema. Italien kommer få det tuffare utan Cannavaro, och när redan spelare som Totti och Nesta tackat nej så kan det skaka ordentligt i backlinjen där troligtvis spelare som Chiellini och Grosso får starta. De Rossi som sweeper i mittfältet kommer få göra sitt livs mästerkskap för att Italien ska lyckas, samtidigt som Toni fortsätter ösa in mål. Troligtvis kommer dom göra det, därför klarar sig italienarna. Sedan har man Buffon.

Grupp D: Spanien, Sverige

Här är också en mycket öppen grupp. Skaen är den att man måste tro på Sverige annars är man lite tråkig. Jag har faktiskt inte riktigt säker på om Spanien kan klara sig vidare här. Skulle Ryssland kunna skaka dom i första matchen vilket inte alls är otroligt så har Spanien helt plötsligt en ganska tuff uppförsbacke. Men Spanien har det skickligaste laget och vill man så kan spela ut dom här lagen tämligen enkelt, vi såg ju 3-0 vinsten i Barnabeu mot Sverige till exempel. Sverige måste spela på topp i varje match för att klara sig här. Frågan är om man gör det.

Slutspelet är svårare...

Final: Tyskland - Italien

Det kan lika gärna vara vilka lag som helst här. Men dom här lagen känns starkast och stabilast i Europa och då går dom väl till final också. Tyskland är revanschsugna efter underlaget mot Italien i VM senaste och här kommer man få sin vinst tillslut. Men det känns egentligen alldeles för öppet för att kunna tippa detta så det känns ganska onödigt.

FÄRDIG! HEJA SVERIGE!

Redigerad av GTApimpfoolife
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nyfiken bara, vad tycker ni om Lagerbäck? Har sett på många håll att folk inte tycker att han är rätt man att leda Sverige, många tycker att han är lite väl feg i sina laguttagningar och lite väl konsekvent med sitt spelsystem. Själv tycker jag att några av spelarna i truppen kanske inte riktigt borde vara med, men ändå är jag för Lagerbäck, av den enkla anledningen att han har tagit Sverige till så många mästerskapsslutspel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nyfiken bara, vad tycker ni om Lagerbäck? Har sett på många håll att folk inte tycker att han är rätt man att leda Sverige, många tycker att han är lite väl feg i sina laguttagningar och lite väl konsekvent med sitt spelsystem. Själv tycker jag att några av spelarna i truppen kanske inte riktigt borde vara med, men ändå är jag för Lagerbäck, av den enkla anledningen att han har tagit Sverige till så många mästerskapsslutspel.

Jag gillar Lagerbäck, han gör det som krävs. Det hade kunnat varit roligt med några fler överraskningar ibland, han tar verkligen hellre det säkra före det osäkra.

...vilket han kanske gör helt rätt i? Jag menar man har ju inte många matcher på sig som förbundskapten (i jämförelse med klubblagstränare). Som tränare är Lagerbäck inte bland de främsta, men som förbundskapten tycker jag att han är det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppar mellan att både vara för och emot honom. Han är ju ingen Guus Hiddink precis, eller någon Rehagel för den delen, men trots det är han en bra coach. Visst har han tagit oss till många mästerskap, men det känns som det är allt han gjort. Självklart ska det vara tufft för Sverige att komma långt i en turnering, men vi har lyckats förr, men trots det är jag i helhet nöjd med honom. Precis som många säger tycker även jag att han ofta är för feg i sina laguttagningar. Nu inför EM går det dock inte kritisera honom värst mycket då vi har väldigt många platser där det råder konkurens och ingen vet hittills vilket som är det absoluta bästa valet. Jag ser väldigt gärna att han väljer män efter motstånd. En chippen som utmanar i öppningsmatchen mot Grekland för att nästa match byta till en löpande Sebastian Larsson med otroligt fina och skickliga inlägg och en fin högerfot. Eller backlinjen som han skulle kunna ändra för vilket lag vi möter.

Nu kommer han troligtvis inte ändra något väldigt drastiskt som jag tycker är väldigt synd. Han kör på det säkra och sätter spelare som varit med länge och som har rejält tunga ryggsäckar med rutin på sig i startelvan istället för att välja spelar som har en bättre form och som kan överraska. Det som jag tror L ser mest på är ordet kan. Det är lite risk i det, men kolla bara på Hiddink. 2004-2006 års upplaga av Ryssland bestod av spelare som var 29+ och slitna och hade ingen speciell motivation. Nu är medelåldern någonstans nere vid 22-23, med vissa äldre mer rutinerade spelare. Med det laget har han gått fram till EM med ett av Europas bästa målsnitt hittills. Imponerande. Men det är Ryssland, vi är Sverige.

Vi har annat spelarmaterial och efter VM 2006 så skrek jag nästan att vi skulle byta förbundskapten, men nu har han återigen vunnit lite av mitt förtroende. Jag vet inte varför, men något gör att han fortfarande är så skicklig coach som han är. Däremot tycker jag verkligen han borde peta Ljungberg åtminstone i första matchen, precis som han borde göra med Linderoth. Ljungberg hade formtopp innan skadan och trots att han själv säger att han är frisk, så skulle jag inte vilja köra med honom. Tänk en Wilhelmsson som utmanar med fina passningar och bra teknik och en Larsson med ännu bättre passningar och fina inlägg. Men jag anser att om Ljungberg är 100 %-ig så är det inget snack om att han ska vara med, men just nu ser jag hellre Chippen-Sebastian. Och om han kommer sätta Linderoth i startelvan kommer jag bli smått arg. Han har gjort två matcher på sex månader, som för övrigt varit träningslandskamper och han är fortfarande inte 100 % och kan nog inte spela hela 90 minuter. Vi såg hur mycket han gjorde bort sig i både Slovenien- och Ukrainamatchen. Trots målet i ena matchen så haltade han t.o.m vissa stunder och i Ukrainamatchen var han snäppet sämre. Men ja. Om han är frisk är han naturligtvis en man för startelvan, inget snack om saken, men just nu? Nej.

Men om jag känner Lagerbäck bra kommer han starta med både Ljungberg och Linderoth. Nja. Men ja. När detta EM är över så får vi se hur jag känner för honom som förbundskapten. Det känns som mycket kommer bero på hur han klarlägger taktik och hur det går i turneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lät lite roligt, du menar nederlaget va? Håller för övrigt med i det mesta du skrev.

:)

Annars håller jag med det kicken skrev angående Lagerbäck. I träningsmatcher kanske han ska våga satsa på juniorer eller oprövade kort lite oftare. Spelrutin kan ibland vara minst lika viktigt som skickligheten. Visst han tränar ett landslag och där är inte rutin eller matcherfarenhet lika viktigt. Men han får verkligen inte glömma bort våra talanger, jag tänker på Marcus Berg i Holland som jag hellre ser än Allbäck, eller varför inte Sebastian Larsson istället för Ljungberg? Dorsin istället för Alexandersson? Det finns talang och hade Lagerbäck använt sig av talangen mer ordentligt så kanske vi hade sett unga lovande spelare med exakt samma kaliber som dom lite äldre som idag finns i truppen. Och det är väl ändå ganska posititvt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas verkligen på att Sebastian Larsson får spela. Han utmanar inte lika mycket som de andra han slåss mot en plats med, men han har ett fint inlägg och framförallt har han ett bra samspel med anfallarna. Det känns som att Chippen har en sådan låg lägsta nivå, ibland lyckas han inte skapa något alls. Visst, han kommer förbi på kanten ibland, men istället för att söka ett bra inspel stannar spelet oftast upp och han lyckas sälla göra det bästa de situationer han får. Chippen kan gärna få hoppa in i slutet av matcherna, men jag ser hellre andra spelare i startelvan (om Ljungberg är i form alltså, känns som att det får bli upp till bevis för honom).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas verkligen på att Sebastian Larsson får spela. Han utmanar inte lika mycket som de andra han slåss mot en plats med, men han har ett fint inlägg och framförallt har han ett bra samspel med anfallarna. Det känns som att Chippen har en sådan låg lägsta nivå, ibland lyckas han inte skapa något alls. Visst, han kommer förbi på kanten ibland, men istället för att söka ett bra inspel stannar spelet oftast upp och han lyckas sälla göra det bästa de situationer han får. Chippen kan gärna få hoppa in i slutet av matcherna, men jag ser hellre andra spelare i startelvan (om Ljungberg är i form alltså, känns som att det får bli upp till bevis för honom).

Håller nog med kicken lite på den här punkten, låt Chippen spela mot Grekland, som kanske är lite mer defensivt lagda än de andra lagen. Sebastian Larsson ser jag hellre mot Spanien och kanske även Ryssland då han är en mycket bättre tvåvägsspelare än Chippen, vilket kan behövas mot de lagen som är snabba och offensiva.

Angående Ljungberg ska han ju självklart spela om han inte är i usel form, och visst, han var ju större delen av matchen mot Ukraina rätt osynlig (ja, självklart pratar jag då om den halvlek han spelade :)), men det var han ju inte ensam om. Ljungberg är en spelare som i stort sett alltid levererar när det gäller, och jag är rätt säker på att han kommer bli en oerhört viktig spelare för Sverige det här mästerskapet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När vi ändå är inne på laguppställningar och dylikt så ser jag gärna att ni postar hur ni vill att laguppställningen ska se ut i EM. Postar hur jag vill att den ska se ut och hur jag tror Lagerbäck ställer upp.

Min uppställning (Vi spelar med en 4-4-2, men normalt sett så har Svensson/Linderoth en defensiv roll samt Källström/Svensson har en lite mer offensiv)

Isaksson

Stoor - Mellberg - Majstorovic - Dorsin

Svensson

Wilhelmsson/Larsson - Ljungberg

Källström

Zlatan - Henke

Kommentarer:

Mål: Isaksson är trots turbulensen i Man City som jag inte behöver gå in på djupgående förstavalet. Tvekade och har tvekat mycket, men jag väljer honom före Shaaban pga att han är en bättre målvakt och om han bara får självförtroendet tillbaka och lite speltid så kan han fortfarande göra räddningar av världklass. Men bara då, så vi får hoppas på det bästa.

Backlinjen: Som ni ser så har jag minst sagt en omdiskutabel backlinje. Jag ser hellre Stoor på vänsterbacken och Majstorovic bredvid Mellberg. Stoor ser jag som en väldigt bra tvåvägsspelare och som har både offensiva och defensiva kvaliteér. Men jag är själv osäker, han spelade bra i Brasilien-matchen, men Alexandersson är en väldigt bra spelare när han är bra och han har massor av rutin. Frågan är i hur bra form han är. Stoor har haft en bra säsong i Rosenborg och ja, jag ser hellre honom än Alexandersson, men det lär inte hända.

Majstorovic väljer jag pga att han inte gör så många fel och har bra spelarförmåga. Hansson gjorde bort sig många/halvt många gånger i Ukraina-matchen och samtidigt har Majstorovic sett bra ut enligt mig. Så jag vill hellre ha honom där, men även här är jag en nypa osäker. Dorsin väljer jag pga hans vänsterfot. Vi behöver en likartad vänsterfot som Edman har och trots att Dorsin inte är nära Edmans känsliga vänsterfot så ska vi ända ha en vänsterfot på vänsterbacken. Nilsson är hett alternativ och jag skulle inte säga nej till honom, men pga hans högerfot så är jag osäker.

Mittfältet: Linderoth har jag diskuterat förut varför han inte ska vara med och jag håller fast vid det. Därför ser jag en Svensson (Som varit utomordentligt bra i träningslandskamperna och ö.h.t) på den platsen. Han har bra teknik, fina passningar, gör inte bort sig mycket och har ett bra skott. Källström ser jag på offensiva rollen och trots att han inte varit riktigt bra de senaste matcherna så tror jag han och hela laget höjer sig några snäpp när EM väl börjar. Han har en fin vänsterfot. Ljungberg ska vara med om han är frisk. Som någon sagt så tillför han ledaregenskaper och han gör sällan en riktigt dålig match. Visserligen vill jag ibland se en frisk och utmanande Chippen istället, men Ljungberg har rutin, snabbhet, skott och hjärna. Därför väljer jag hellre honom på högern.

På vänstermittfältet så vill jag så otroligt gärna se Larsson. Han kan mycket väl bli Sveriges nästa stora fotbollspelare om en 4-5 år. Han kan ta med sig lite rutin och smarthet från EM-slutspelet om han får spela som kan göra honom bättre nästa gång. Och han har ett fint inlägg och fina passningar och en underbar högerfot. Han kompletterar anfallarna oerhört bra och är en bra frisparksskytt. Han vinner ofta boll som kan få oss att göra snabba omställningar och kontra in mål som bara det är väldigt bra. Problemet är att han även kan göra misstag, men om han spelar som han gjorde mot Brasilien så ska han banne mig ha en plats i startelvan. Däremot vill jag samtidigt se Chippen. Han har rutin, teknik, dribblingar och bra spelsinne. Han skulle passa bättre i matchen mot Grekland som jag sagt, men mot Spanien där Spanien är ett lag som har bollinnehav otroligt mycket tror jag inte han skulle passa in lika bra. Mot Ryssland skulle jag vilja se båda, men hellre Larsson. Så det är otroligt svårt. Jag blir inte arg om Lagerbäck väljer Chippen mot Grekland och Larsson får komma in, men Larsson ska bara spela mot Spanien. Så det blir svårt då båda spelarna sett oerhört heta ut.

Anfallet: Ujsch, har vi någonsin haft fem tillsammans så bra anfallare? Tror knappast det. Alla tre skulle kunna vara avbytare till de två som spelar och bara det är väldigt bra om någon skulle skada sig eller om vi vill spara någon spelare om vi skulle leda med 3-0. Nu när Henke kom in så ser jag gärna honom bredvid Zlatan och jag hoppas att jag inte behöver skriva varför. Däremot vill jag så gärna se Rosenberg både på planen och som avbytare. Men Elmander är med sina djupledslöpningar en spelare som skapar massor av möjligheter. Men Rosenberg har gjort väldigt många mål och är en spelare som skulle passa bredvid Zlatan. Och Allbäck vet vi vad han gjort under alla år i landslaget. Han har gjort massor av mål och är en spelare som skulle kunna likna Henke fast i en mindre skala. Trots alla spelare så ser jag Rosenberg som avbytare och Zlatan och Henke på topp. Varför jag inte väljer Elmander är pga att han inte gjort mål på väldigt länge och har en tillfällig formsvacka med en dålig säsong bakom sig. Han gjorde bort sig ganska mycket mot Slovenien och försökte överprestera och under de 20 minuterna han var inne mot Ukraina såg det snäppet bättre ut, men ändå. Jag vill se Rosenberg.

Jag har formulerat mig lite dåligt, så ursäkta för det. Tar gärna emot kritik också.

Hur jag tror Lagerbäck ställer upp:

Alexandersson - Mellberg - Hansson - Nilsson(?)

Linderoth

Wilhelmsson - Ljungberg

Svensson

Ibrahimovic - Larsson

Backar är något jag inte är väldigt bra på, så jag är osäker om han kommer starta med Mikael Nilsson på vänsterbacken eller om han tar Dorsin. Men jag tror han kommer sätta in Nilsson där. Annars kommer det med stor sannolikhet se ut så här i Greklands-matchen om jag får säga mitt. Både Ljungberg och Linderoth lär få spela. Wilhelmsson tar platsen före Larsson och Källström får kliva åt sidan. Det borde luta något åt det hållet, men jag hoppas jag har fel.

Så, vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Isak är given i mål. Men jag vill absolut inte ha Majstorovic tillsammans med Mellberg. Petter Hanson och Mellberg är givna mittbackar imo. Håller med om att Fredrik Stoor ska ha högerbackplatsen men vänsterbackplatsen är Mikaels Nilssons. Svensson har iofs gjort bra ifrån sej som balansspelare men om Linderoth är hundraprocenting eller när därtill ska han spela. Källström tar för stort ansvar och det skiter sej i slutändan. Ljungberg är ibland osynlig i nästan en hel match men är en person som kan avgöra och är otroligt viktig, given. Även om Sebastian Larsson har gjort bra ifrån sej så tycker jag att vi ska starta med Chippen och se vad som händer. Henke och Zlatan ska starta men jag hoppas att Allbäck får chans som inhoppare och tror att chansen att han får speltid är större än vad de flesta tror.

Mittfältet: Ljungberg ska vara med om han är frisk. Som någon sagt så tillför han ledaregenskaper och han gör sällan en riktigt dålig match. Visserligen vill jag ibland se en frisk och utmanande Chippen istället, men Ljungberg har rutin, snabbhet, skott och hjärna.

Fix'd

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min laguppställning är väl rätt lik kickens, fast lite skillnader i försvaret. Mittbackspar tycker jag att Mellberg och Hansson är givna. De nya ytterbackarna (Stoor och Dorsin) har jag dessvärre ingen större koll på, så vilka som bör spela där lämnar jag osagt.

Defensiv mittfältare bör Linderoth självklart spela om han är hundraprocentig, vilket han tyvärr inte är. Om han inte kan prestera bättre under EM än vad han gjorde i de senaste träningslandskamperna bör han inte spela enligt mig, då ser jag hellre Anders Svensson där. Yttermittfältarna blir Ljungberg och Chippen/Larsson, beroende på motstånd. Kim Källström spelar offensiv mittfältare.

Bredvid givna Zlatan i anfallet föredrog jag länge både Elmander och Rosenberg före Henrik Larsson, men efter matchen mot Ukraina måste jag säga att Henke förtjänar att spela där. Ser också, precis som kicken, hellre Rosenberg före Elmander som det tredje alternativet. Har länge väntat på att Rosenberg ska blomma ut och bli den målskytt i landslaget som han är i Werder Bremen, och med den säsongen han har bakom sig, kontra den Elmander har bakom sig så är han ett mycket hetare alternativ enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor