Jump to content

Vilka vinner EM 2008...

kicken
 Share

Vilka vinner EM 2008?  

85 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jaa! Nu när EM år 2008 står inför dörren så brukar dessa pollar bli populära. En liknande skapades inför VM 2006 och nu skapas naturligtvis en inför EM. Vilka lag kommer komma vidare från gruppen? Vilket lag blir en besvikelse? Vem kommer vinna? Vilket lag blir överraskningen?

Massor av frågor lär diskuteras.

Jag kan börja med och skriva vilka jag tror går vidare från respektive grupp.

Grupp A: Tjeckien, Portugal.

Grupp B: Kroatien, Tyskland.

Grupp C: Frankrike, Holland.

Grupp D: Spanien, Ryssland/Sverige

Kommenterar gärna. I grupp A och grupp B tror jag inga överraskningar sker och topplagen går vidare.

Grupp C, årets så kallade 'dödens grupp' är svår att förutse. Tre väldigt bra lag och en joker i form av Rumänien som jag inte tror kommer skapa problem. Jag väljer Frankrike och Holland som de som går vidare. Italien fick dels skadan på Cannavaro som är en viktig kugge i laget och sedan så tror jag helt enkelt turen inte kommer vara på deras sida. Ett revanschuget Frankrike och ett hungrigt Holland borde sätta stopp för dom. Men man vet aldrig, ifall Italien skulle komma vidare skulle det vara på Frankrikes bekostnad.

Våran grupp. En grupp som ständigt målats upp som en lättare eller lite bättre grupp än de andra. Jag tror och känner på mig att vi verkligen underskattar motståndarna. Detta är en oerhört svår grupp i min mening. Spanien har ett lag fullspäckat med världstjärnor och om inget går fel så kommer de gå vidare. Ryssland är unga, hungriga och snabba. De har bästa målsnittet av alla lag inför turneringen och jag är verkligen rädd för Hiddinks manskap. De kommer skapa stora problem och jag tror verkligen de kan gå vidare från gruppen trots att de betonar att EM endast kommer vara en lärofylld upplevelse och VM 2010 är deras mål. Fast jag tror de kan bli årets överraskning om de har flytet med sig.

Grekland vann EM 2004 och har oerhört bra försvarspel blandat med några bra namn på mittfältet och en skytteligavinnare på topp. Ännu ett lag som verkligen inte tål underskattas. Rehagel är en bra förbundskapten som han inte minst visade i förra EM. Grekland-matchen blir som precis alla andra säger nyckelmatchen för oss svenskar. Om vi förlorar där krävs (nästan) en seger mot ett Spanien. Det är naturligtvis ingen omöjlighet, men då kommer det avgöras på målskillnad om vi sedan vinner mot ryssarna. Något som talar emot Sverige. Nu tror jag dock att Sverige spelar oavgjort mot Grekland och Spanien kommer bli den viktigaste matchen i så fall.

När kvartsfinalerna är avklarade tror jag på följande semifinaler.

Kroatien - Tjeckien

Holland/Ryssland - Spanien

Det är oerhört svårt att tippa semifinaler redan nu, men jag tror att åtminstone två av dessa lag kommer vara i semifinal.

Sedan får tiden visa om jag har rätt eller fel, antagligen fel.

Tror såklart att Ryssland blir årets överraskning. De har ett oerhört intressant lag och bara de går vidare från gruppen så har de alla chanser i världen till en bra placering.

Finalen kommer om det blir som ovanstående se ut:

Tjeckien - Holland

Den är omöjlig att tippa och precis som jag tror Ryssland blir årets överraskning så är Tjeckien en annan kandidat som har bra spelare i truppen, men aldrig gått så långt i mästerskap. Detta kan bli deras år. Holland tillsammans med Spanien tror jag kommer bli de enda topplagen som når långt. Om jag ska gissa vilka som vinner så får det bli Holland. Men jag tror att det inte kommer hända, men jag har svårt att vid detta tillfälle ange ett annat segerlag. Men jag tror på dom trots att deras backlinje inte ser lika starka ut som t.ex Italiens eller Frankrikes.

Hur det går för Sverige? Om dom kommer vidare från gruppen på bekostnad av Ryssland så tror jag det säger stopp vid en kvartsfinal. Jag vill naturligtvis ha en semifinal och vi har varit nära flera gånger, men detta år känns inte som det rätta laget. Men OM, OM vi skulle få igång målskyttet och den klassiska svenska spelstilen, så KAN det gå bra. Något jag hoppas på. Men det finns endast två alternativ - Inte vidare från gruppen eller kvartsfinal. Varpå det förstnämnda väger mer enligt mig. Men jag verkligen hoppas att jag har fel.

Så, EM 2008, snart här - Vilka tror ni vinner?

(Mina votes går då till Holland, Tjeckien och Spanien)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 157
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Grupp A: Portugal, Schweiz

Portugal är det klart bästa laget, sen tror jag att Schweiz lyckas ta sig vidare också.

Grupp B: Tyskland, Kroatien

Samma sak här, Tyskland och Kroatien är dom bästa lagen i gruppen men Polen har ett hyffsat bra lag och kan kanske utmana Kroatien om att gå vidare

Grupp C: Italien, Rumänien

Det är fyra riktigt bra lag i "Dödens Grupp", Jag ser Italien och Frankrike som dom två bästa lagen, men tror ändå att Rumänien lyckas skrälla och går vidare tillsammans med Italien.

Grupp D: Sverige, Spanien/Grekland

Tror att vi vinner gruppen och att Spanien/Grekland kommer tvåa. Ryssland tror jag inte har en chans, dom saknar sin bästa spelare (Arshavin) i dom två första matcherna och kommer att få det riktigt tufft.

Kvartsfinaler:

Portugal - Kroatien

Tyskland - Tjeckien

Italien - Grekland

Sverige - Rumänien

Portugal slår Kroatien, Tyskland slår Tjeckien, Italien slår Spanien/Grekland och Sverige slår Rumänien

Semifinaler:

Portugal - Tyskland

Italien - Sverige

Tyskland slår Portugal och Italien slår Sverige.

Final:

Tyskland - Italien

Tror att Italien vinner finalen mot Tyskland.

Bronsmatch:

Portugal - Sverige

Portugal slår Sverige.

Redigerad av gizmo91
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här blir min gissning

Grupp A

1. Portugal

2. Tjeckien

Grupp B

1. Tyskland

2. Kroatien

Grupp C

1. Frankrike

2. Italien

Grupp D

1. Spanien

2. Sverige

Kvartsfinaler (de i fet är de jag tror vinner sina matcher)

Portugal - Kroatien

Frankrike - Sverige

Tjeckien - Tyskland

Italien - Spanien

Semifinaler

Kroatien - Frankrike

Tyskland - Spanien

Bronsmatch

Kroatien - Tyskland

Final

Frankrike - Spanien

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grupp A

1. Portugal

2. Tjeckien

Grupp B

1. Tyskland

2. Kroatien

Grupp C

1. Holland

2. Frankrike

Grupp D

1. Spanien

2. Grekland

Kvartsfinaler (de i fet är de jag tror vinner sina matcher)

Portugal - Kroatien

Tjeckien - Tyskland

Holland - Grekland

Frankrike - Spanien

Semifinaler

Portugal - Tyskland

Frankrike - Holland

Bronsmatch

Portugal - Frankrike

Final

Tyskland - Holland

Har inga motiveringar, kör på magkänsla. :D