Jump to content

Nytt Grafikkort!

mandarinkungen
 Share

Recommended Posts

Hallå hejsan!

Jag tänkte köpa ett nytt grafikkort för månadslönen och vill nu ha lite info! <_<

Mitt nuvarande grafikkort TROR jag är PCI-Express, det heter Radeon X300 / X500 / X1050 series. Hur vet jag om det är PCI-E eller AGP?

Och angående det nya kortet:

Funderar på att köpa Geforce 8600 GT, lever det upp till mina förväntningar? (Vill kunna lira Cs o WoW på shyssta grafikinställningar och laggfritt och även nyare spel som Bioschock osv. laggfritt)

Svar uppskattas! :ermm:

Btw, jag öppnade enhetshanteraren o kollade mitt bildskämskort, där står det att det är insatt i PCI-BUSS1...

Vad är egentligen ett integrerat grafikkort? Är det samma som AGP?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå hejsan!

Jag tänkte köpa ett nytt grafikkort för månadslönen och vill nu ha lite info! <_<

Mitt nuvarande grafikkort TROR jag är PCI-Express, det heter Radeon X300 / X500 / X1050 series. Hur vet jag om det är PCI-E eller AGP?

Funderar på att köpa Geforce 8600 GT, lever det upp till mina förväntningar? (Vill kunna lira Cs o WoW på shyssta grafikinställningar och laggfritt och även nyare spel som Bioschock osv. laggfritt)

Btw, jag öppnade enhetshanteraren o kollade mitt bildskämskort, där står det att det är insatt i PCI-BUSS1...

Kolla vilket moderkort du ha och dess specifikationer. Där står det om det är AGP eller PCI-E.

8600GT är bra för CS och WoW, helt klart. Men vill du kunna spela lite nyare spel på högre högsta grafikinställningar/ha ett framtidssäkert kort, så kan du välja 8800GTS/9800GTX eller vänta på nvidias nya 260/280-serie. Men det kanske inte går ihop med din ekonomi? Vad vet jag. Ge oss en riktlinje kring det!

Integrerat grafikkort = inbyggd i moderkortet. Inte samma som AGP Fel - Det sitter i antingen AGP-porten eller PCI-porten. (make sense, hur fan ska det annars sitta?)

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå hejsan!

Tror att dom mesta ATI kortet UNDER 29** serien finns till både AGP och PCI-e

8600 GT tror jag inte klarar Bioschock på HÖGSTA menär nog inte det sämsta heller, Vad har du för delar i din dator, Vissa grafik kort kräver mer än 400 watts nätaggregat

1. integrerat grafikkort är ett Grafikkort som sitter på moderkortet, oftas ahr dom bara 32 mb minne och ingen igen GPU (Grafik-PU). Alltså dom duger BRA till att använda windows eller andra mindre krävande applikationer. Med lätta ord DOm suger

2. AGP är ett äldre system som bara används för grafikkort, Den är snabbare än PCI och integrerade grafikkort men segare än PCI-e

EDIT: Damn u Saleen

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Integrerat grafikkort är sådant som är inbyggt på moderkortet, alltså inte alls samma sak som AGP som är ett gränssnitt.

Ladda ner ett program som heter Everest (kanske inte finns gratis längre, kolla i alla fall), där får du reda på allt du (vi) behöver veta. Skriv dina fynd i form av processor, minne och moderkort, då är det lättare att fixa ett prisvärt alternativ till dig. Sen är det lättare om du säger en budget. <_<

8600GT är ett dåligt kort om man jämför med vad det kostar, åtminstone tidigare.

I min enhetshanterare står det att mitt grafikkort sitter på PCI Buss 1 och det är PCIe.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Hej igen!

I min dator har jag förutom mitt kassa grafikkort dubbla ram-minnen vardera på en 1 gb, 2,93 ghz intel P4 processor och ett nätagg på 300 Watt..

Via enhetshanteraren så står det att mitt grafikkort sitter i PCI-E-Bussen så det lär ju stämma bra det...

Jag vände mig till Gamingcommunityn Fragbite.se, där sades att grafikkort som till exempel https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASN86GT skulle passa utmärkt till mina behov och att det inte skulle bli för påfrestande för mitt nätagg därför att det var utan en 6-pins kontakt!

Jag funderar på att köpa ovanstående grafikkort, är det prisvärt? Och kan jag få bekräftat att det skulle passa i min dator? <_<

En sak till.. Ett integrerat grafikkort..som de på Fragbite påpekar att mitt är.. Är det inbyggt i moderkortet eller går det på något sätt att avlägsna?

Saleen: Ett 8800 GT går ej ihop med en slarvig students ekonomi :ermm:

Redigerad av mandarinkungen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

I min dator har jag förutom mitt kassa grafikkort dubbla ram-minnen vardera på en 1 gb, 2,93 ghz intel P4 processor och ett nätagg på 300 Watt..

Via enhetshanteraren så står det att mitt grafikkort sitter i PCI-E-Bussen så det lär ju stämma bra det...

Jag vände mig till Gamingcommunityn Fragbite.se, där sades att grafikkort som till exempel https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASN86GT skulle passa utmärkt till mina behov och att det inte skulle bli för påfrestande för mitt nätagg därför att det var utan en 6-pins kontakt!

Jag funderar på att köpa ovanstående grafikkort, är det prisvärt? Och kan jag få bekräftat att det skulle passa i min dator? :)

Jo, om ditt nättagg bara är på 300 watt så skulle 8600 GT vara en bra kort. Om du förstås inte köper ett nytt nätagg :)

En sak till.. Ett integrerat grafikkort..som de på Fragbite påpekar att mitt är.. Är det inbyggt i moderkortet eller går det på något sätt att avlägsna?

Ett integrerat grafikkort är alltså INTE borttagbart, men om du inte vill ha igång den så kan du stänga av den i enhetshanteraren.

Varför så orolig över det integrerade grafikkortet? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett integrerat grafikkort är alltså INTE borttagbart, men om du inte vill ha igång den så kan du stänga av den i enhetshanteraren.

Varför så orolig över det integrerade grafikkortet? blink.gif

Hehe jag tolkar det som att PCI-E-Bussarna blir upptagna om grafikkortet är inbyggt i moderkortet.. ^^

Hur som helst.. Var grafikkortet jag länkade bra, eftersom det inte har en 6-pins-kontakt så sägs det att det kräver mindre ström så att mitt nätagg utan problem klarar det!

(https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASN86GT )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe jag tolkar det som att PCI-E-Bussarna blir upptagna om grafikkortet är inbyggt i moderkortet.. ^^

Hur som helst.. Var grafikkortet jag länkade bra, eftersom det inte har en 6-pins-kontakt så sägs det att det kräver mindre ström så att mitt nätagg utan problem klarar det!

(https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASN86GT )

Det är på gränsen skulle jag säga, Är det ett märkers nätagg eller ett budget/gammalt nätagg??

Även om nätagget klarar det så kan du inte utnyttja grafikkortets prestanda 100% :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nätaggregatets effekt påverkar systemets stabilitet, inte värmeutvecklingen.

Det gör väl det indirekt? Ett 300w nätagg med 85% effektivitet alstrar ju mer värme än ett 200w nätagg med samma effektivitet?

Fast den varma luften blåses ju ut av fläkten så det kanske inte spelar någon roll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om risken att mitt nya grafikkort blir för varmt med ett 300w nätagg så har jag en fet chassifläkt, utblås och även en bordsfläkt som står o blåser in i datorn, borde det lindra problemen ett för klent nätagg kan orsaka? :)

Tror som sagt inte att värmen är problemet, Men snarare effekten. Du kanske borde satsa på ett kraftigare nätagg som te.x (minst) 500 watt. Och om ditt gammla nätagg är 'gammalt' så kanske inte det klarar att försörja grafikkortet OCH övriga komponenter.

:blink:

BTW: Har minnen från när jag hade mitt mini-tower chassi med en bordsfläkt :) Det var hemskt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå hejsan!

Jag tänkte köpa ett nytt grafikkort för månadslönen och vill nu ha lite info! :)

Svar uppskattas! :blink:

Jag replayar lite innan jag orkat läsa igenom tråden nu.

Jag har personligen det grafikkortet! Och det jag kan säga är att du kommar palla bättre spel än wow och cs på fin grafik, laggfritt.

Och ja, enligt mig så lever de upp till förväntningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det gör väl det indirekt? Ett 300w nätagg med 85% effektivitet alstrar ju mer värme än ett 200w nätagg med samma effektivitet?

Fast den varma luften blåses ju ut av fläkten så det kanske inte spelar någon roll.

Jo, det förstår jag att det gör. Syftade mer på vad det huvudsakliga problemet blir, var sedan för lat för att ändra mitt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor