Jump to content

Isolerad indianstam upptäkt i Amazonas

The Dude
 Share

Recommended Posts

Vilket

1. Sker under bedövning

2. Om jag minns rätt sker för djurets bästa eftersom det blir lugnare och inte galet av att springa runt inne i inhängnaden

Nej, det sker i stor skala inte under bedövning eftersom det skulle bli för dyrt. Varje dag får ungefär 4000 grisar testiklarna avskurna

helt utan bedövning. Detta görs för att köttet inte skall drabbas av ornelukt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 137
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Nej, det sker i stor skala inte under bedövning eftersom det skulle bli för dyrt. Varje dag får ungefär 4000 grisar testiklarna avskurna

helt utan bedövning. Detta görs för att köttet inte skall drabbas av ornelukt.

Vilket jag i så fall anser vara fel :angry:

Tillbaka till diskussionen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska vi av samma anledning låta källarbarnen bo kvar i Josef Fritzl's källare? Dom var ju trots allt rädda för t.ex. insekter innan dom hamnade på psyksjukhuset. Dom hade ett eget språk, hade inte varit utomhus på flera år osv.

Men dom levde fortfarande i vårat samhälle därför är dom vårat ansvar. Det är skillnad att vara född och bli inlåst inom en civilicerad värld än att vara född i naturen och leva i naturen. Indianerna står frivilligt utanför oss, vilket uppenbarligen inte källarbarnen gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska vi av samma anledning låta källarbarnen bo kvar i Josef Fritzl's källare? Dom var ju trots allt rädda för t.ex. insekter innan dom hamnade på psyksjukhuset. Dom hade ett eget språk, hade inte varit utomhus på flera år osv.

För att gå lite off-topic så var barnen inte alls särskilt rädda för omvärlden eller pratade ett eget språk. Barnen pratar flytande tyska, är mer eller mindre utbildade och känner till rätt mycket av världen genom TVn de suttit vid hela sitt liv.

Att de skulle vara missfoster är bara något som sensationsjournalister har skrivit för att salta storyn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du verkar ha svårt för hypotetiska exempel StellHell. Lite problem också med att jämföra saker och ting på ett abstrakt sätt.

Om jag skickar iväg en hjort till slakt kommer Sveriges djurplågerilagstiftelser att följas. Djuret kommer alltså att dödas, styckas och skinnas på ett sätt som Sveriges befolkning tycker är mänskligt och orsakar så lite lidande som möjligt. Det är inte fallet om jag går och bankar på hjorten 20 gånger med en yxa byggd av en trubbig liten sten jag hittade ute i skogen.

Jag vet ingenting om indianstammen. Just därför skrev jag "Om". Det var alltså ett hypotetiskt exempel.

Har inga problem alls med det. Men dina hypoteser tycker jag inte hör hit då jag har en helt annan syn på dessa individer. Om du skickar en hjort så går den igenom hela systemet här i Sverige, ja. Du kan f.ö. inte döda en hjort genom att slå den 20 gånger med en yxa. Hur ska du för det första få tag på hjorten? Jag antar att du aldrig har jagat eller vart ute i skogen och sett vilda djur i sitt egna hem (betongbarn, jag avundas er inte). Jag har en jaktexamen men är helt ointresserad av jakt numera. Jag vet hur det går till och då kan jag med 100% säkerhet säga att dessa indianer är flera gånger bättre än mig på allt som har med jakt att göra. Vi jagar fortfarande med pil ock båge och sätter du en pil på rätt ställe så dör hjorten på plats, utan lidande eller utan att veta vad som hände. DET är mer humant än vad man sett dom gör på slakterier. Jag gillar inte alls hur du målar upp saker du inte har en aning om och sen utgår från det.

Man är alltid rädd till viss mån för det okända. Sen är det inte samma sak som att födas och bo i en djungel, att inte ha tillgång till några som helst nymodernigheter. Fritzl skickades till sjukan som inte alls var något nytt för dom.

Vilket

1. Sker under bedövning

2. Om jag minns rätt sker för djurets bästa eftersom det blir lugnare och inte galet av att springa runt inne i inhängnaden

Varför målar du upp en annan bild när det snackas om vårat samhälle? HUR kan du sitta och säga att allt som händer på bondgårdar och slakterier görs precis enligt boken och så humant som möjligt för djuret. Jag är väldigt säker på att vi är mer av ett monster mot djur än dom indianerna någonsin kommer att kunna bli.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min poäng var StellHell, som jag skrev i ett inlägg rätt nyligen, att det lätt blir svårt när det handlar om saker indianerna gör mot sådana som inte är deras egna, d.v.s. andra människor utan stammen, andra djur, miljön o.s.v. Ska indianerna slippa följa lagen där? Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min poäng var StellHell, som jag skrev i ett inlägg rätt nyligen, att det lätt blir svårt när det handlar om saker indianerna gör mot sådana som inte är deras egna, d.v.s. andra människor utan stammen, andra djur, miljön o.s.v. Ska indianerna slippa följa lagen där? Varför?

Eftersom jag anser att dom ska lämnas ifred och stå utanför lagen så spelar det ingen roll vad dom nu skulle tänkas göra som strider mot våra lagar. Andra människor rör dom inte, då dom bor isolerat från omvärlden. Dom är bättre än Al Gore på att bevara miljön och djurens bästa vän gämfört med våra uppfödningsfarmrar.

Varför dom inte ska följa lagen? För att dom aldrig har haft någon eller behövt någon. Lagar har inte automatiskt funnits direkt när människan föddes (Sapiens). Vi skapade lagar för att dom skulle följas, eftersom människan är ett så jävla blåst och hemst djur som egentligen vill göra vad den vill. Bara för vi har lagar som vi skrivit ihop för några hundra år sedan så ska inte dom begöva använda sig av samma regler bara för vi har det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju dock tveksamt om indianerna där kommer förbli isolerade så länge till nu när dom är upptäckta. Kommer bli svårt att undvika konflikter då.

Dom har vetat om att Indianerna bor där i flera år. Detta är bara första gången dom har fångat invånarna på bild. Dom har vetat vart byn låg och har haft bilder på hyddorna ock likande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Du tror att indianerna är vettvillingar som dödar och våldtar sina egna, torterar och är kannibaler. Dödar allt dom ser och är extremt elaka mot djur. Du vill också att ALLT dom gör ska gå under brasiliens lagar, vilket skulle straffa 99% av stammen bara under 24 timmar. Allt detta har du dessutom konstaterat genom att ha sett en bild på 3 indianer.

Du tror uppenbarligen det :shifty:

Kolla på Cannibal Holocaust så skulle du kunna få en uppfattning av hur dom lever. Iofs handlar det om kannibalism, vilket vi inte ska anta men inte heller utesluta att dom sysslar med.

Men man behöver inte ens utgå från att de är brutalare än oss i den "civiliserade världen" då även vi begår brutala brott. Det är därför FN har arbetat fram de mänskliga rättigheterna (med risk för att låta tjatig) och detta är globala regler, det är alltså inte Brasiliens eller något annat lands lagar utan det vi har kommit överens om ska gälla alla, även indianerna och även om man ser det som ett eget land med egna lagar.

"Basic rights and freedoms to which all humans are entitled"

http://www.un.org/law/

edit: glöm länken, den var rätt rörig. Men jag är övertygad att du vet vad det går ut på.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du tror uppenbarligen det :shifty:

Men man behöver inte ens utgå från att de är brutalare än oss i den "civiliserade världen" då även vi begår brutala brott. Det är därför FN har arbetat fram de mänskliga rättigheterna (med risk för att låta tjatig) och detta är globala regler, det är alltså inte Brasiliens eller något annat lands lagar utan det vi har kommit överens om ska gälla alla, även indianerna och även om man ser det som ett eget land med egna lagar.

"Basic rights and freedoms to which all humans are entitled"

http://www.un.org/law/

edit: glöm länken, den var rätt rörig. Men jag är övertygad att du vet vad det går ut på.

Syftet med CH var att visa indianer i skogen. Sen att det ska vara en horror-slasher film gör ju inte saken bättre. Jag antar till skillnad från R2 att dom är mindre brutala än vad vi är i allt dom gör och det är just därför dom inte behöver FN's regler när dom klarat sig bra utan i flera århundraden (Om vi ska anta att dom bott där så länge).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tydligen finns det ett 100-tal isolerade stammar i världen. Tycker absolut att de ska få leva ostört om de vill det. Att de skulle behöva följa Brasiliens lagar tycker jag låter knäppt. Varför skulle indianer - som lever helt ostört och inte påverkar "oss" ett dugg - behöva följa massa regler som ett gäng européer har kommit på? Regler som dessutom inte har ett något med indianernas samhälle att göra.

Och hur skulle man genomföra detta. Ska det sitta en polis i ett utsiktstorn vid varje indianstam och spana efter brott?

Enligt FN har urfolk egna rättigheter som är till för att skydda dessa grupper.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Källa?

Den nya urfolksdeklaration består av ett 40-tal punkter där urfolkens rättigheter erkänns av FN. Urfolk är ju bland annat samerna i de nordiska länderna, aboriginerna i Australien och indianerna i USA. Det finns även många urfolk i Afrika och sammanlagt beräknas de uppgå till ungefär 370 miljoner människor på jorden.

Skydd mot exploatering

I deklarationen stadgas bland annat att urbefolkningar ska ha rätt till självbestämmande, att deras marker ska skyddas mot exploatering och att på ställen där urbefolkningar trängts undan från sina hemtrakter ska de få kompensation.

Deklarationen är dock inte juridiskt bindande, men Mattias Åhren, chef för samerådets människorättsavdelning tror ändå att deklarationen kan få stor betydelse i Sverige.

– Det innebär till exempel att vi inte längre kan ha industrietableringar och skogsavverkningar i de samiska områdena utan att samerna samtycker till det, säger han.

4 röstade emot

USA, Kanada, Nya Zeeland och Australien röstade emot deklarationen. Även om aboriginen och ordföranden i urfolkens samarbetsorgan IPC, Les Malezer tror att det kommer att ta många år till innan det märks skillnad för urbefolkningen i Australien, så är han glad för deklarationen.

– I Australien behöver vi den väldigt mycket. Jag tror inte folk fattar hur negativt Australien har varit mot sin urbefolkning, säger han.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1596664

http://www.sametinget.se/1097

http://sv.wikipedia.org/wiki/FN:s_urfolksdeklaration

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa människor är inte en del av ett modernt samhälle. Dem är en del av en stam, deras stam, och min personliga åsikt är att en stam är lika mycket av ett samhälle som vårat eller något annat ute i världen, och ingen har någon rätt att tvinga dem att behöva vara en del av något annat bara för att dem bor i den delen av världen.

Och innan någon missupfattar så menar jag inte att du och jag kan gå ut i skogen och skapa vårat eget lilla samhälle. För det är skillnad att vara född i ett modernt samhälle där du har kunskap om världen utanför dig men dessa människor har inte det och därför har dem rätt att få bli lämnade ifred.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara en sak att säga: http://www.imdb.com/title/tt0368447/

Som har vad med saken att göra? Indianerna bodde inte i vårt samhälle och flyttade till djungeln. Indianerna skrämmer inte invånarna för att hålla dom innanför byns gränser. Indianerna vet inte om det andra(vårt) samhälle och går inte dit för att hämta medeciner och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Okej, då har FN fastslagit att urbefolkningar har vissa undantag i lagarna i landet där de bor. Det stod ingenstans exakt vad detta rörde men jag tror knappast att grova våldsbrott skulle accepteras och de har självklart inte rätten att bryta mot internationell lag.

emo: Men här pratar vi om ifall man ens ska ta få ta kontakt med samhället, ingen förespråkar att tvinga ut dem från sina hem...

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor