Jump to content

Isolerad indianstam upptäkt i Amazonas

The Dude
 Share

Recommended Posts

"Vi" vet att helikoptrar (oftast) är ofarliga, då är det väl ganska ociviliserat att skjuta på den, när den inte har skadat någon/något.

Då man har kunskap om vad föremålet i fråga är så är det väl klart att man inte skjuter på den (helikoptern) om man fattar att dess intentioner inte är att skada.

Sen vet vi inte om helikoptern fick hövdingens fjäderskrud att fara upp i en trädtopp och dom i rent raseri började skjuta.

Låt dem leva på sitt sätt så länge det går, för inom några år har dom nog fått erfara den "riktiga" civilisation på det ena eller andra sättet ändå, trädskövling etc. :whistling:

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 137
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Var det där riktat till mig? Självklart lever de ociviliserat, vad jag menar är att måste det vara något fel med det? Min andra punkt var att bara för de skjuter pilar på ett för dem okänt objekt, betyder det inte att de lever ett dåligt liv och behöver vår hjälp.

Posten var inte riktad till någon, jag har samma åsikt som dig och Ice.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag ser det hela går det inte alls att säga att dem ska anpassa sig efter våra regler och lagar eftersom de hela tiden levt enligt något helt annat. Dessutom vet jag inte hur man skulle kunna kommunicera med dem? Vad pratar dem för språk? Använder de skriftspråk?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då byn är isolerad från omvärlden, folk har vetat om att stammen finns där i åratal så skulle det vara en idiot som påstår att dom skulle fara illa av att inte få hjälp av omvärlden. Dom har såklart inte dom bästa förutsättningarna för att leva ett frodsamt liv, men som människan själv var för X antal år sedan så var det en låg medelålder, många barn och bara tänka på mat för dagen.

Att sedan antyda att dom är farliga vettvillingar för dom försöker skjuta pilbåge på en förbipassagerande helikopter är befängt. Om något enormt kom mot dig i snabb fart, högljutt och du inte hade en aning om vad det var för du aldrig sett det innan i hela dit liv, skulle du då välkommna detta med öppna armar utan att äns ha en baktanke på att det kan vara farligt.. skulle inte tro det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då byn är isolerad från omvärlden, folk har vetat om att stammen finns där i åratal så skulle det vara en idiot som påstår att dom skulle fara illa av att inte få hjälp av omvärlden. Dom har såklart inte dom bästa förutsättningarna för att leva ett frodsamt liv, men som människan själv var för X antal år sedan så var det en låg medelålder, många barn och bara tänka på mat för dagen.

Att sedan antyda att dom är farliga vettvillingar för dom försöker skjuta pilbåge på en förbipassagerande helikopter är befängt. Om något enormt kom mot dig i snabb fart, högljutt och du inte hade en aning om vad det var för du aldrig sett det innan i hela dit liv, skulle du då välkommna detta med öppna armar utan att äns ha en baktanke på att det kan vara farligt.. skulle inte tro det.

Du får det att låta som om de inte är människor :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om ett rymdskepp skulle sväva över mit hus skulle fan inte min första reaktion vara att hämta pappas pistol och skjuta några skott mot det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Att söka kontakt med stammen hade med största sannolikhet inneburit att de flesta hade dött av våra sjukdomar (som de inte har immunförsvar att klara av) och det verkar ju inte så lyckat. Låt dem leva i fred tills de själva väljer något annat.

Det är såklart ett problem. Dagens sjukvård skulle säkert kunna lösa det men det krävs ju då massor av pengar så om man ska börja ta kontakt måste man såklart räkna med allt sånt här och ha någon organisation som betalar.

Är det någon som har sett mer information om isolerade indianstammar, våra diskussioner baseras inte direkt på några proffsanalyser utan på en artikel i DN?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om ett rymdskepp skulle sväva över mit hus skulle fan inte min första reaktion vara att hämta pappas pistol och skjuta några skott mot det.

Och det är nog mest för att du "Vet" att liknande Teknologi finns.

Men inte vet väl dom om det om dom har levt ett isolerat liv, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och det är nog mest för att du "Vet" att liknande Teknologi finns.

Men inte vet väl dom om det om dom har levt ett isolerat liv, eller hur?

Vet du att utomjordiska rymdskepp finns? :angry:

Eller menar du människans? För i så fall är det ju en moot point.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du att utomjordiska rymdskepp finns? :angry:

Eller menar du människans? För i så fall är det ju en moot point.

Liknande teknologi ~ flygplan, helikopter och allmänt svävande föremål - så den enda (?) skillnaden våra farkoster har gentemot ett sånt sorts UFO, med det tefatsutseende av dem vi fått uppmålat då, är väl att det sitter en grön gubbe framför spakarna istället. Samt formen, givetvis, men samma grundprincip.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Liknande teknologi ~ flygplan, helikopter och allmänt svävande föremål - så den enda (?) skillnaden våra farkoster har gentemot ett sånt sorts UFO, med det tefatsutseende av dem vi fått uppmålat då, är väl att det sitter en grön gubbe framför spakarna istället. Samt formen, givetvis, men samma grundprincip.

What he said!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svår fråga. Men vad är det egentligen som ger någon rätten att agera lärare åt andra? Det är inte säkert att våran civilisation är något vidare att lära ut. Stammen lär ju t.ex. inte bidra till växthuseffekten särskilt mycket, inga stadsjeepar där inte.

Demokratiska val ger ett lands ledare rätten att agera lärare åt folket; bor man i Brasilien ska man följa brasilianska lagar. Ska det vara okej för vem som helst att gå ut i urskogen och starta ett eget liv med egna regler så länge man isolerar sig från omvärlden? Ifall svaret är nej så menar du/ni alltså att beroende på ursprung ska olika lagar gälla?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Demokratiska val ger ett lands ledare rätten att agera lärare åt folket; bor man i Brasilien ska man följa brasilianska lagar. Ska det vara okej för vem som helst att gå ut i urskogen och starta ett eget liv med egna regler så länge man isolerar sig från omvärlden? Ifall svaret är nej så menar du/ni alltså att beroende på ursprung ska olika lagar gälla?

+

Håller med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En person som går ut i urskogen och isolerar sig från omvärlden kan ju jämföra med något, vilket inte denna stam kan göra. Jag är medveten om att jag ifrågasätter ett helt rättssystem, men jag har ju växt upp i en rättstat och ett kapitalistiskt samhälle och anpassat mig till det (dvs vad andra inte jag själv tycker att jag ska göra, rätt trist egentligen.) Tycker bara det känns kolonialistiskt att komma och säga vad som är bäst för någon annan som aldrig har haft med en omvärld att göra. Sedan kan man ju aldrig veta förståss om de valt en civilisation eller varit lyckligast odlandes och jagandes i urskogarna. Om de bryter mot lagar får man inte riktigt fång om i artikeln, så jag vet inte riktigt vad jag ska svara på just det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk er att ett enormt rymdskepp(/liknande) inkräktar jordens luftrum, jag skulle inte bli förvånad om USA regering bestämmde sig för att skjuta ner den, ni vet national security och allt vad det heter.

Det här folket har sina gudar, sagor och sin tro. De här krigarna lever sitt liv som går ut på att skaffa mat åt sina familjer samt skydda dom. Folket tror säkert på att det existerar hemska monster i sin lilla mytologi, vilket inte är så jätteovanligt för människor, kan tänka mig att djungeln föder sina fantasier.. Hursomhellst, nu så kommer den dagen då de blir "anfallna" av något som de har aldrig tidigare i sitt liv sett, bara kanske hört historier som barn om. Denna "varelse" (industriell teknologi existerar inte i deras hjärnor så självklart är förklaringen att denna flygande sak är någonting levande) kommer till deras hem och för oväsen, får vinden att blåsa så naturen därunder beter sig konstigt samt stannar kvar under x antal minuter och betraktar dem, som rovdjur gör.

Klart dom blir rädd omg, fan källarfolket som Josef Fritzl stängde in var ju rädda för blommor och insekter till att börja med..

De vill ingenting ont. Varför skulle de göra det?

Bara rädda.

:angry:

Redigerad av Sikorka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor