Jump to content

Isolerad indianstam upptäkt i Amazonas

The Dude
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 137
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Så att om dom mördar varandra, torterar varandra eller liknande så är det helt okej för dom har bott i skogen hundra år?

Vad stör det dig om dom gör vad fan dom vill när dom bor i hyddor ute i skogen. Dom är inte ett hot för oss sålänge dom får köra sitt race. Varför ska dom gå efter våra brottsbalkar och betala skatter och dylikt när dom inte jobbar, inte har en aning om vad pengar är och antagligen redan har en "stamlydnad" som vilka andra mindre samhället, t.ex. apor.

Tycker absolut att vi ska bevara detta, om än försöka oss på att lära oss hur dom klarat sig så isolerat från omvärlden utan dagens teknik.

Kolla på Cannibal Holocaust så skulle du kunna få en uppfattning av hur dom lever. Iofs handlar det om kannibalism, vilket vi inte ska anta men inte heller utesluta att dom sysslar med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker MTV borde göra en dokusåpa av det här. Antingen 'Pimp my Longbow', där Hk'Thrughu (den gulorange i bilden) får sin pilbåge 'pimpad' med typ inbyggd FM-radio, hydraulik, och blåa LED-lampor, eller typ 'Wild Tequila Night - The Amazon Version', där deltagarnas (indianstammen, ofc) förhållanden med varandra sätts på prov, när de får gå på dejter med andra medlemmar ur stammen, samtidigt som de blir iproppade alkohol och filmade med dolda kameror. Min affärsidé, btw - Copyright och sånt!

I can has aktier in that? Lätt bästa förslaget hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om de lever enligt egna regler och inte påverkar oss (som har andra regler), tycker jag de bör lämnas ifred.

Men om vi säger att de brukar stoppa små sugrör i halspulsådran på dem som har varit olydiga och därefter dricker dem till döds genom att tömma dem på blod, tycker du då att det är okey? Jag menar, människor ska väl värderas som männinskor vilken stam de än lever i. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad stör det dig om dom gör vad fan dom vill när dom bor i hyddor ute i skogen. Dom är inte ett hot för oss sålänge dom får köra sitt race. Varför ska dom gå efter våra brottsbalkar och betala skatter och dylikt när dom inte jobbar, inte har en aning om vad pengar är och antagligen redan har en "stamlydnad" som vilka andra mindre samhället, t.ex. apor.

Tycker absolut att vi ska bevara detta, om än försöka oss på att lära oss hur dom klarat sig så isolerat från omvärlden utan dagens teknik.

Kolla på Cannibal Holocaust så skulle du kunna få en uppfattning av hur dom lever. Iofs handlar det om kannibalism, vilket vi inte ska anta men inte heller utesluta att dom sysslar med.

Tror du verkligen att Cannibal Holocaust är realistisk? Indianstammen skulle väl lika gärna kunna leva i fred och inte våldta/stympa/avrätta/äta sina medmänniskor som i den filmen.

Jag förstår heller inte den direkta anledningen att vi inte skulle åka ut och ta ett snack med dem, vad kan det skada att kommunicera med varandra?

Och varför ska man bevara dem? Jag läste en text om detta av en bloggare som anser att det är rasistiskt att se dessa människor som museeföremål snarare än fullvärdiga människor, och helt ute och cyklar är han ju inte...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den är inte realistisk i den mån att dom har plockat fram det hemska i det hela. Men hela grejen med att leva isolerad från omvärlden i djungeln och den biten skildrar någolunda bra hur dom faktist lever, om än lite fiktion.

Sa aldrig att vi inte skulle ta kontakt, skrev ju att vi skulle lära oss hur dom klarat sig ostörda så länge.

Well, jag tycker det är något som bör bevaras. Dom är människor, men ändå inte på den civilicerade biten. Skulle det finnas en liten skara människor som hade en onormal svanskota och således hade svans, hade vi då tagit åt oss alla, klippt av dom svansarna och försökt få dom att bli "normala" människor. Nej, vi skulle såklart låta dom vara som dom är och dom skulle såklart bli ett "museumsobjekt".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska dom få leva ifred. Vi i världen har kommit överens om grundläggande mänskliga rättigheter. Varför ska dessa inte gälla människor ute i skogen? Varför ska dom inte ha till exempel "rätten till en tillfredsställande levnadsstandard, till hälsovård och till utbildning"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska dom få leva ifred. Vi i världen har kommit överens om grundläggande mänskliga rättigheter. Varför ska dessa inte gälla människor ute i skogen? Varför ska dom inte ha till exempel "rätten till en tillfredsställande levnadsstandard, till hälsovård och till utbildning"?

Dom har RÄTT till det, ja .. det är inget tvång direkt.

Jag är lite klyven om man ska titta på dessa urinvånare som .. människor. Alltså, de är ju samma ras som vi men de står ju utanför det mänskliga samhället och borde man då inte se på dom som mer .. djur? Låter fett hemskt att säga så men .. jaa ..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om ett av barnen där i skogen vill gå ut i vårat samhälle och få utbildning så kommer knappast de stora ledarna i stammen att tillåta något sådant. Därför måste vi på något sätt erbjuda dom hjälp med sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om ett av barnen där i skogen vill gå ut i vårat samhälle och få utbildning så kommer knappast de stora ledarna i stammen att tillåta något sådant. Därför måste vi på något sätt erbjuda dom hjälp med sådant.

Det lär inte funka att försöka anpassa dom till vårt samhälle. Barnet kommer för det första inte vilja gå ut i vårat samhälle och få utbildning för det vet ju inte bättre. Dessutom har dom ju levt där i otaliga generationer och hittils har det funkat för dom så varför skulle de gå runt och förvänta sig att något bättre finns?

Vore intressant att släppa av en av infödingarna på Times Square och se reaktionen. :whistling:

Mina tankar går till Huxley's otroligt bra bok 'Brave New World!' som handlar om precis just det. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite klyven om man ska titta på dessa urinvånare som .. människor. Alltså, de är ju samma ras som vi men de står ju utanför det mänskliga samhället och borde man då inte se på dom som mer .. djur? Låter fett hemskt att säga så men .. jaa ..

Haha! Läste det ordet flera gånger innan jag kom fram till vad det egentligen stod :whistling:

Skämt åsido tycker jag att man ska lära sig det man kan av dessa människor men även hjälpa dem med vissa saker. Till viss mån naturligtvis, det finns väl alltid en gräns.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att vi skall låta dessa människor vara. Dom skall inte behövs betala skatt, jobba eller liknande. En av orsakerna är att ingen av dem är kompetenta för det. Dom lever sitt eget liv i sin egen värld och vet inget om hur våran värld fungerar, lika lite som vi vet vad dom just nu sysslar med. Dessa människor lever ett helt annat liv. Det går knappt att föreställa sig. Så länge dom håller sig utanför vårat samhälle så är dom inget problem men om dom inte gör det betyder det att dom måste följa våra regler. Oavsett om dessa människor dödar varandra så kommer dom aldrig i närheten av att vara lika onådiga som vi som är civilicerade. Dessa människor förstör inte miljön och jorden som vi lever.Låt dem leva i sin värld i sin del och i sitt liv. Vi har ingen rätt att utrota dessa människor. Om man vill få bort dem, vad vore det bra till? Bara för sakens skull? Det vore ett misstag att låta dessa människor inta vårat samhälle precis som att vi skulle inta deras.

Redigerad av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vore intressant att släppa av en av infödingarna på Times Square och se reaktionen. :whistling:

Mina tankar går till Huxley's otroligt bra bok 'Brave New World!' som handlar om precis just det. :mellow:

Rätta mig gärna om jag har fel, men togs inte Vilden

från ett naturreservat, och inte typ tidigare oupptäckt vildmark? Eller kanske rättare sagt, Vilden hade ju fått en försmak av 'civilisation' iochmed att hans mor var från den 'moderna' världen, och den stora mängd Shakespeare han läste

. Men, jag förstår vad du menar, jag är bara petig. Bra bok!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker verkligen att vi ska låta dom vara ifred. Har inget riktigt bra argument varför vi ska låta dom vara men jag tror innerligt att det skulle skada deras livsstil om vi tog kontakt och försökte få dom att leva som vanliga människor. Har dom levt i skogen i alla dessa år (troligtvis flera generationer) så skulle det nog inte skada den övriga världen om dessa individer fick leva sitt liv som dom gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker verkligen att vi ska låta dom vara ifred. Har inget riktigt bra argument varför vi ska låta dom vara men jag tror innerligt att det skulle skada deras livsstil om vi tog kontakt och försökte få dom att leva som vanliga människor. Har dom levt i skogen i alla dessa år (troligtvis flera generationer) så skulle det nog inte skada den övriga världen om dessa individer fick leva sitt liv som dom gör.

Nej men om de skadar sina egna då, och som R2 säger bryter mot de mänskliga rättigheterna, ska vi alltså behandla dessa människor olika p.g.a deras ursprung? Det ÄR rasism.

Ska dessa indianer i framtiden få finnas där eftersom övriga världen har bestämt det, så att vi kan kolla på dem från våra flygplan när de lever sina primitiva liv och siktar på oss med pilbåge?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej men om de skadar sina egna då, och som R2 säger bryter mot de mänskliga rättigheterna, ska vi alltså behandla dessa människor olika p.g.a deras ursprung? Det ÄR rasism.

Ska dessa indianer i framtiden få finnas där eftersom övriga världen har bestämt det, så att vi kan kolla på dem från våra flygplan när de lever sina primitiva liv och siktar på oss med pilbåge?

Dom har sina egna lagar och regler och det kommer alltid finnas någon individ som bryter mot dom. Övriga världen blir inte skadad av att dom lever sitt liv med sina lagar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dom har sina egna lagar och regler och det kommer alltid finnas någon individ som bryter mot dom. Övriga världen blir inte skadad av att dom lever sitt liv med sina lagar.

Hur gör man när t.ex. indianerna begår ett brott mot en "vanlig" människa?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor