The Dude Skrivet 31 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 (redigerad) Häromdagen släpptes bilder av en indianstam som lever isolerat i en by nära gränsen mellan Brasilien och Peru. De har alltså aldrig sett något eller träffat någon från den civiliserade världen. http://www.dn.se/content/1/c6/77/50/62/stammeninne.jpg Så hur bör man göra i dessa fall, ska man försiktigt ta kontakt med befolkningen, utbyta information eller byteshandla, hjälpa till läkemedel, mat, eller ska man smälla upp en KFC och en liquor store? Fri marknad, right? Svår fråga tycker jag. Skyddsorganisationen som jobbade med detta anser att man bör lämna dem ifred, men vad är egentligen meningen med det? Förr eller senare kommer ändå den sista isolerade byn vara hittad. Länkar: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=775062 http://www.foxnews.com/story/0,2933,360361,00.html Diskutera! Redigerad 31 maj, 2008 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 31 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 Tycker detta va riktigt ballt, lär ju finnas ett par till stammar iaf.. Borde nästan låta dem vara, men en svår fråga som sagt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VaXXoR Skrivet 31 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 Tycker det är awesome, låt dom vara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 31 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 (redigerad) Varför är det en svår fråga? Bara till att lämna dem i fred. Vad skulle syftet vara att ta kontakt, påtvinga dem våra seder och traditioner? Redigerad 31 maj, 2008 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 31 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 (redigerad) Varför är det en svår fråga? Bara till att lämna dem i fred. Vad skulle syftet vara att ta kontakt, påtvinga dem våra seder och traditioner?Det skulle vara intressant att lära sig om deras seder och traditioner. Det finns ingenting som säger att vi måste tvinga dem att leva som vi gör för att vi tar kontakt med dem. Redigerad 31 maj, 2008 av Maimstream Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 31 maj, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 Varför är det en svår fråga? Bara till att lämna dem i fred. Vad skulle syftet vara att ta kontakt, påtvinga dem våra seder och traditioner? Ja men varför ska de särbehandlas då, alla andra som lever i Brasilien måste ju följa landets lagar och vara en del av systemet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 31 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 Ja men varför ska de särbehandlas då, alla andra som lever i Brasilien måste ju följa landets lagar och vara en del av systemet? Ja, jo men de lever inte inne i urskogen. Men som Maim sa, visserligen kan det vara intressant att studera dem men jag vet inte, tycker ändå de bör lämnas i frd så långt det går. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 31 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 Kewl. Undrar hur det känns att vara en sån och sen komma till typ, new york Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 31 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 Ja men varför ska de särbehandlas då, alla andra som lever i Brasilien måste ju följa landets lagar och vara en del av systemet?Men samtidigt så kan man ju inte bara radera eller förstöra deras kultur. De har ju sitt eget sätt att leva på som de har gjort länge. Hur lätt skulle det egentligen vara för dem att anpassa sig till ett helt nytt och mer utvecklat samhälle? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 31 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 Dom ska leva enligt samma lagar och bestämmelser som alla andra. Gör dom det får dom gärna leva hur dom vill sen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MrNoNja Skrivet 31 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 Om dem står redo att kasta sina vapen mot flygplanet så vet man vad de vill, lämna dem ifred. Ja, dem kanske var rädda också, men lämna dem ifred om de så önskar. Tycker det är synd om dem inte får vara ifred, jag menar, man vet ju hur människor är... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 31 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 Ja, jo men de lever inte inne i urskogen. Så om man bor i skogen så hamnar man automatiskt utanför systemet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 31 maj, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 Men samtidigt så kan man ju inte bara radera eller förstöra deras kultur. De har ju sitt eget sätt att leva på som de har gjort länge. Hur lätt skulle det egentligen vara för dem att anpassa sig till ett helt nytt och mer utvecklat samhälle? De kanske skulle bli överlyckliga om vi försåg dem med rostfritt stål och bomullstråd? Jag tycker det är konstigt om man själv inte skulle vilja ta del av ny teknik mm. ifall man var i deras situation. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 31 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 De kanske skulle bli överlyckliga om vi försåg dem med rostfritt stål och bomullstråd? Jag tycker det är konstigt om man själv inte skulle vilja ta del av ny teknik mm. ifall man var i deras situation.Jag vet att det inte finns någon antydan till det, men det jag menar är att vi inte ska tvinga på dem sådan 'avancerad' teknik med tanke på hur outvecklad stammen är. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 31 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 Hur vet vi att de aldrig varit i kontakt med mer modern civilisation? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 31 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 Hur vet vi att de aldrig varit i kontakt med mer modern civilisation? Inga rapporter om orangea gubbar med pilbågar. Visst det kan de väl ha varit, men då borde väl man ha hört någonting om dem, kanske inte genom aftonbladet/expressen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Quattro Skrivet 31 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 (redigerad) Tycker absolut att de bör lämnas ifred. De har levt isolerade och klarat sig på sitt eget vis i evigheter, varför skulle de inte göra det nu bara för att de är upptäckta? De vet ju knappast nåt om övriga världen, onödigt att börja tvinga dem att leva annorlunda nu plötsligt. Redigerad 31 maj, 2008 av Quattro Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 31 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 Jag tycker MTV borde göra en dokusåpa av det här. Antingen 'Pimp my Longbow', där Hk'Thrughu (den gulorange i bilden) får sin pilbåge 'pimpad' med typ inbyggd FM-radio, hydraulik, och blåa LED-lampor, eller typ 'Wild Tequila Night - The Amazon Version', där deltagarnas (indianstammen, ofc) förhållanden med varandra sätts på prov, när de får gå på dejter med andra medlemmar ur stammen, samtidigt som de blir iproppade alkohol och filmade med dolda kameror. Min affärsidé, btw - Copyright och sånt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 31 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 (redigerad) Så om man bor i skogen så hamnar man automatiskt utanför systemet? Ja, det tycker jag nog. Men nu menar jag inte att lagen inte skulle gälla dig bara för att du bygger dig en stuga i skogen, utan nu menar jag långt inne i djungeln, dit inga andra människor har varit innan. Men det där är ju ganska svårt att säga, det får man väl bedöma från fall till fall. Redigerad 31 maj, 2008 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 31 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2008 Ja, det tycker jag nog. Men nu menar jag inte att lagen inte skulle gälla dig bara för att du bygger dig en stuga i skogen, utan nu menar jag långt inne i djungeln, dit inga andra människor har varit innan. Men det där är ju ganska svårt att säga, det får man väl bedöma från fall till fall. Så att om dom mördar varandra, torterar varandra eller liknande så är det helt okej för dom har bott i skogen hundra år? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts