Jump to content

Isolerad indianstam upptäkt i Amazonas

The Dude
 Share

Recommended Posts

Häromdagen släpptes bilder av en indianstam som lever isolerat i en by nära gränsen mellan Brasilien och Peru. De har alltså aldrig sett något eller träffat någon från den civiliserade världen.

Så hur bör man göra i dessa fall, ska man försiktigt ta kontakt med befolkningen, utbyta information eller byteshandla, hjälpa till läkemedel, mat, eller ska man smälla upp en KFC och en liquor store? Fri marknad, right?

Svår fråga tycker jag. Skyddsorganisationen som jobbade med detta anser att man bör lämna dem ifred, men vad är egentligen meningen med det? Förr eller senare kommer ändå den sista isolerade byn vara hittad.

Länkar:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=775062

http://www.foxnews.com/story/0,2933,360361,00.html

Diskutera!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 137
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Varför är det en svår fråga?

Bara till att lämna dem i fred. Vad skulle syftet vara att ta kontakt, påtvinga dem våra seder och traditioner?

Det skulle vara intressant att lära sig om deras seder och traditioner. Det finns ingenting som säger att vi måste tvinga dem att leva som vi gör för att vi tar kontakt med dem. Redigerad av Maimstream
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är det en svår fråga?

Bara till att lämna dem i fred. Vad skulle syftet vara att ta kontakt, påtvinga dem våra seder och traditioner?

Ja men varför ska de särbehandlas då, alla andra som lever i Brasilien måste ju följa landets lagar och vara en del av systemet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men varför ska de särbehandlas då, alla andra som lever i Brasilien måste ju följa landets lagar och vara en del av systemet?

Ja, jo men de lever inte inne i urskogen.

Men som Maim sa, visserligen kan det vara intressant att studera dem men jag vet inte, tycker ändå de bör lämnas i frd så långt det går.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men samtidigt så kan man ju inte bara radera eller förstöra deras kultur. De har ju sitt eget sätt att leva på som de har gjort länge. Hur lätt skulle det egentligen vara för dem att anpassa sig till ett helt nytt och mer utvecklat samhälle?
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men samtidigt så kan man ju inte bara radera eller förstöra deras kultur. De har ju sitt eget sätt att leva på som de har gjort länge. Hur lätt skulle det egentligen vara för dem att anpassa sig till ett helt nytt och mer utvecklat samhälle?

De kanske skulle bli överlyckliga om vi försåg dem med rostfritt stål och bomullstråd? Jag tycker det är konstigt om man själv inte skulle vilja ta del av ny teknik mm. ifall man var i deras situation.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De kanske skulle bli överlyckliga om vi försåg dem med rostfritt stål och bomullstråd? Jag tycker det är konstigt om man själv inte skulle vilja ta del av ny teknik mm. ifall man var i deras situation.
Jag vet att det inte finns någon antydan till det, men det jag menar är att vi inte ska tvinga på dem sådan 'avancerad' teknik med tanke på hur outvecklad stammen är.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker absolut att de bör lämnas ifred. De har levt isolerade och klarat sig på sitt eget vis i evigheter, varför skulle de inte göra det nu bara för att de är upptäckta? De vet ju knappast nåt om övriga världen, onödigt att börja tvinga dem att leva annorlunda nu plötsligt.

Redigerad av Quattro
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker MTV borde göra en dokusåpa av det här. Antingen 'Pimp my Longbow', där Hk'Thrughu (den gulorange i bilden) får sin pilbåge 'pimpad' med typ inbyggd FM-radio, hydraulik, och blåa LED-lampor, eller typ 'Wild Tequila Night - The Amazon Version', där deltagarnas (indianstammen, ofc) förhållanden med varandra sätts på prov, när de får gå på dejter med andra medlemmar ur stammen, samtidigt som de blir iproppade alkohol och filmade med dolda kameror. Min affärsidé, btw - Copyright och sånt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så om man bor i skogen så hamnar man automatiskt utanför systemet?

Ja, det tycker jag nog.

Men nu menar jag inte att lagen inte skulle gälla dig bara för att du bygger dig en stuga i skogen, utan nu menar jag långt inne i djungeln, dit inga andra människor har varit innan.

Men det där är ju ganska svårt att säga, det får man väl bedöma från fall till fall.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det tycker jag nog.

Men nu menar jag inte att lagen inte skulle gälla dig bara för att du bygger dig en stuga i skogen, utan nu menar jag långt inne i djungeln, dit inga andra människor har varit innan.

Men det där är ju ganska svårt att säga, det får man väl bedöma från fall till fall.

Så att om dom mördar varandra, torterar varandra eller liknande så är det helt okej för dom har bott i skogen hundra år?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor