Jump to content

Helrenovering av dator

Wu Zi Mu
 Share

Recommended Posts

Nu börjar min dator bli rätt gammal, känns det som i alla fall.

När jag drog igång Call of Duty 4 så var jag tvungen att sänka upplösningen till 800x600 för att

det skulle flyta på, men dem rekomenderade 640x480 (tror jag), och det är ju en skam..

Det är nog inga virus eller liknande som stör för jag har formaterat, även pationerat om förr.

Köpte den för några år sen, gick på 9900 kr ungefär.

Datorn är en Dell 9150 med:

Intel Pentium 4 3.00 GHz

nVidia GeForce 7300 LE

2 GB Ram

250 GB Hdd

Det är som sagt rakt igenom en Dell dator..

Det känns verkligen som att systemkraven för spel har sprungit i från för länge sen.

Den klarar systemkraven, men det känns verkligen som om det inte flyter på.

I genomsnitt så har jag runt 20-30 fps i DoDS och TF2 (med nästan lägsta grafikinställningar och 1280x1024 upplösning).

Finns det någon bra "gamingdator" man kan köpa eller bygga ihop?

Hårddisk behövs verkligen inte, jag nappar den från den här och så har jag en 750 GB extern.

Och som de flesta andra, den får inte vara för dyr. Mellan 8 000 till 10 000 kr är max.

Extern kringutrustning har jag :mf_doof:

OBS: Ska använda den till spel.

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köp något uppgraderingsbart, det är inte alltid nödvändigt att lägga ut så mycket pengar på en dator. Utvecklingen går snabbt och priserna faller snabbt. Är ju dumt att bli lurad som förra gången.

Men allmänt tips är väl att idag satsa på en stabil dual-core, välutrustat moderkort, och ett värt grafikkort med 2-4 GB ram. Sedan byter du till quad när nu det lönar sig, och ett nytt grafikkort när det behövs.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så hemskt mycket, ska kolla det ;)

Har du "byggt ihop" med "Detaljerad"?

Och vilken väljer man av dem?

AMD

AM2

AMD AM2+

Intel

AMD MiniPC

Intel MiniPC

AMD HTPC

Intel HTPC

gissar på Intel, men jag hittade inte nätagget eller dvdläsaren när jag testade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funderat på att återanvända dina nuvarande minnen? Är ju lite dumt att slänga bort 2 GB även om minnen är jävligt billiga nuförtiden, fast de kanske inte är DDR2 och då måste du köpa nya hur som helst om du byter moderplankan (för vad jag vet har alla nyare moderkort DDR2/3-slots).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funderat på att återanvända dina nuvarande minnen? Är ju lite dumt att slänga bort 2 GB även om minnen är jävligt billiga nuförtiden, fast de kanske inte är DDR2 och då måste du köpa nya hur som helst om du byter moderplankan (för vad jag vet har alla nyare moderkort DDR2/3-slots).

Tyvärr vet jag inte var i "Enhetshanteraren" minnen ligger i, så jag kan inte kolla om det är DDR2, eller vad det är alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska det vara nätaggregat av Corsair (se päronpungs inlägg) ska det vara HX-serien. HX och VX är inte av samma tillverkare (Corsair tillverkar ingen av dem, Seasonic tillverkar HX) och HX är den duktiga av de två.

http://www.datorbutiken.com/se/default.asp...ct=CAPSUHX-520W

Se silentpcreview.coms lista över rekommenderade nätaggregat. Finns en anledning varför HX ligger i toppen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor