Tweak Skrivet 26 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2009 (redigerad) När vi ändå talar om respekt och musikstilar. Jag har noll respekt för folk som enbart gillar indierock/pop/skitmusik, och enbart techno/dance. Indiefjollor stör jag mig på bara för att de försöker för hårt att vara indie. Techno/dance är bara för hjärndött. Typ, Drum n' Bass förstår jag, där är det lite mer. Men 90% av techno och dance är liksom.. "EVERYTIME WE TOUCH I GET THIS FEELING" UNTZ UNTZ UNTZ UNTZ UNTZ UNTZ Jag menade de två som olika ting. Då menar jag, att jag ogillar indie människor, och folk som älskar techno/dance. De två människoslagen. Men sen är det ju skillnad på att gilla indierock/pop/bra musik och att gå in stenhårt för att vara indie som skitnödiga, pretentiösa, osäkra människor gör. Och såna fjantar finns ju inom alla musikgenrer. Redigerad 26 mars, 2009 av Tweak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 26 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2009 Jag ogillar alla med "metal är ju bara skrik dom sjunger ju inte vafan hur kan du lyssna på skiten simon förstår du va dom skriker???+??"-tjejer. Okej, ni gillar inte metal. Jag gör. Gå Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 26 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2009 Jag får lov att hålla med på den punkten, jag vet inte vad ni klassar som "intelligent musik"? Handlar det om texten eller, handlar det om hur komplicerade riff och shit? Både och eller antingen eller. Komplicerad musik (dvs riff, trumteknik etc) som man ändå kan digga riktigt hårt är den musiken jag gillar. Såna var Metallica förr. Texten får gärna vara djup men inte pretentiöst poetisk utan nån egentlig betydelse (typ Bilddagboken-fjortistexter, jag har inga exempel just nu). Pink Floyd tycker jag har mycket intelligenta texter på sina håll, The Wall är ett klockrent exempel. Däremot är de inte särskilt übertekniska i sina musikarrangemang, men eftersom låtarna är bra och väldigt sköna så kompenseras den biten väldigt mycket, även med texterna borträknade. Iron Maiden är inte (i min enkla mening) särskilt avancerade i varken text eller gitarriff, men jag gillar dem ändå för att de har ett antal riktigt bra låtar. Den stora nackdelen jag tycker de har är att de låter likadant genom nästan alla skivor (let the bashing begin, Iron Maiden-fans!). Alltså MÅSTE inte musik ha avancerade texter eller riff för att jag ska gilla dem, men jag har mer respekt för såna som lyssnar på sån musik som uppfyller de "kraven". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 26 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2009 Pink Floyd tycker jag har mycket intelligenta texter på sina håll, The Wall är ett klockrent exempel. Däremot är de inte särskilt übertekniska i sina musikarrangemang Fliker in lite smidigt såhär och tipsar om att coverbandet P-Floyd brukar ha en sjuhelsikes show när dom uppträder. <3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 26 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2009 (redigerad) Men sen är det ju skillnad på att gilla indierock/pop/bra musik och att gå in stenhårt för att vara indie som skitnödiga, pretentiösa, osäkra människor gör. Och såna fjantar finns ju inom alla musikgenrer. Jag pratar givetvis om de som har lusekofta, basker-liknande-stoner-mössa, enbart cheapmonday jeans som är tre storlekar för små, röda converse på sig och lyssnar enbart på Laakso, Mando Diao och Bloc Party. Redigerad 26 mars, 2009 av Mordos Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 26 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2009 Jag pratar givetvis om de som har lusekofta, basker-liknande-stoner-mössa, enbart cheapmonday jeans som är tre storlekar för små, röda converse på sig och lyssnar enbart på Laakso, Mando Diao och Bloc Party. De kallas wannabe:s och är lika outhärdliga i alla musikstilar, speciellt i det som för närvarande är mainstream. Indie var ju motsatsen till MS tills det blev "inne" att vara "utanför", så det blev mainstream in reverse istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 26 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2009 Jag pratar givetvis om de som har lusekofta, basker-liknande-stoner-mössa, enbart cheapmonday jeans som är tre storlekar för små, röda converse på sig och lyssnar enbart på Laakso, Mando Diao och Bloc Party. Du syftar (utseendemässigt) på min polare Philip? http://photos-e.ll.facebook.com/photos-ll-...493676_1834.jpg http://photos-e.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc...123484_2770.jpg Att klä sig "indie" är så sjukt mycket mer intressant än din industrial-stil med nästan bara svarta kläder... http://img187.imageshack.us/img187/2725/45840dm9.jpg Henkibojj: varför kallas de wannabes? En wannabe är ju någon som aldrig kommer med något eget, jag skulle snarare vilja kalla det modet man ser på indieklubbar t.ex. för väldigt nyskapande. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 26 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2009 (redigerad) Jag pratar givetvis om de som har lusekofta, basker-liknande-stoner-mössa, enbart cheapmonday jeans som är tre storlekar för små, röda converse på sig och lyssnar enbart på Laakso, Mando Diao och Bloc Party. Hur många "såna" har du träffat...? Känns inte igen här. Dude: Många är ju rena kopior av varandra, inom det nyskapande. Redigerad 26 mars, 2009 av Tweak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 26 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2009 Dude: Många är ju rena kopior av varandra, inom det nyskapande. Jag tycker indie är den gruppen man ser minst kopior i. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 26 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2009 (redigerad) Jag tycker indie är den gruppen man ser minst kopior i. Nu vill jag egentligen inte outa någon men det finns väldigt många mr_tobbor runt Söder. Fast sen är I'm the one to talk. Redigerad 26 mars, 2009 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 26 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2009 Nu vill jag egentligen inte outa någon men det finns väldigt många mr_tobbor runt Söder. Fast sen är I'm the one to talk. Ja i samma stuk men de enskilda individerna försöker utmärka sig så mycket det går känns det som. Men jämför bara detta med med dessa: (bild tagen från sweden rock) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 26 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2009 Henkibojj: varför kallas de wannabes? En wannabe är ju någon som aldrig kommer med något eget, jag skulle snarare vilja kalla det modet man ser på indieklubbar t.ex. för väldigt nyskapande. Jag tog det på hans definition. Folk som försöker så fanatiskt att vara "samhöriga" med gruppen är inte egna på nåt sätt alls. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 26 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2009 Äsch, det finns tonvis med kopior av stereotyper inom alla genrer, förutom typ... klassiskt? Jag tänker Beethoven-peruk, puffy shirt, och olivgrön frack. Min trendspaning är att det borde bli det nya 'indie'. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 26 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2009 @Bojj: Du måste förstå och respektera att alla människor inte har samma förhållande till musik som du verkar ha. --- Ropar alltid "HONEY, I'M HOME!" när jag kommer hem till min mörka lägenhet sena kvällar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 26 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2009 @Bojj: Du måste förstå och respektera att alla människor inte har samma förhållande till musik som du verkar ha. --- Ropar alltid "HONEY, I'M HOME!" när jag kommer hem till min mörka lägenhet sena kvällar. Men du får aldrig nått svar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 26 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2009 @Bojj: Du måste förstå och respektera att alla människor inte har samma förhållande till musik som du verkar ha. Jag vet. Det är därför jag skriver det i den här tråden och inte Klagomuren eller nån musiktråd. Men du får aldrig nått svar? Inte förrän tidigt nästa morgon: (AFAIK håller Umb fortfarande på med ICHC-språk med sin katt... ) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 28 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 mars, 2009 Jag har noll respekt och förståelse för folk som lyssnar på följande seriöst: - "American Pie"-rock (Blink 182, plus44 etc.) Jag lyssnar på Både Blink och (+44) och jag förstår inte vad som skulle vara så fel med det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 28 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 mars, 2009 Jag lyssnar på Både Blink och (+44) och jag förstår inte vad som skulle vara så fel med det. Klart du inte gör. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 28 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 mars, 2009 Klart du inte gör. Jag hade förväntat mig ett bättre svar, faktiskt. Du får gärna berätta vad det är för fel med att lyssna på musik som man tycker om. Att inte tåla människor endast för att de råkar lyssna på musik som du inte gillar, låter inte riktigt rimligt för mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 28 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 mars, 2009 Sen är det väl lite ur betraktarens ögon, ser jag en hög med emos så ser de likadana ut. En båtlast kineser, lika som bär. Eller en hög med förbannade indies som ska snacka rättigheter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts