Umberto Skrivet 20 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 (redigerad) Jag håller med kicken att feminismen var bättre förr. DÅ handlade det om att kvinnor skulle få samma rättigheter som män, t.ex. gällande rösträtt och liknande. Fullt förståeligt och korrekt. NU däremot, handlar det, som alla vänsterideologier, ofta om att störa den fria marknaden. Redigerad 20 maj, 2008 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 20 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 Ja, men, på vilket sätt var den mer igenomtänkt? Nu mer är bilden man får av feminism att det går ut på "Heja kvinnor, hugg snabeln av alla män". Jag är inte feminist. Jag bryr mig egentligen inte om någonting Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 20 maj, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 Men samtidigt - vem fan bryr sig om orättvisor mot män? De är så sjukt små och få i proportion till vad kvinnor får utstå. Det kommer alltid finnas orättvisor, man borde koncentrera sig på att lösa de största. Feminister bearbetar allt från de största orättvisorna för kvinnor till dom allra minsta obetydliga. Om obetydliga orättvisor spelar roll när det gäller kvinnor, varför då inte för män? Och jag tycker att mänstringsplikt för killar är en ganska stor orättvisa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 20 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 Man ska ju jobba sig fram mot ett samhälle där både män och kvinnor är precis jämlika. Inte där män lever bättre än kvinnor eller där kvinnor lever bättre än män. FI verkar ju vela att kvinnor ska ha det bättre än män, låter ju jävligt jämlikt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 20 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 (redigerad) Jag är för jämnställdhet och emot könsroller. Men vad hade hänt om det hette maskulinism istället? Feminister säger att varför det heter feminism är för att tala om att kvinnor har det sämre i samhället. Om det är det feminismen strävar efter - att ta bort orättvisorna för kvinnor, kan jag tänka mig många "feminister" glömmer bort att det finns orättvisor för män också. Till exemepl, varför inte göra mönstring könsneutral? Undra hur många feminister som kämpar för det målet? Feminism är kvinnornas kamp för jämställdhet. Anledningen till att det inte har funnits någon motsvarande mansrörelse är för att det inte har behövts. Men visst, den fråga maskulinismen främst skulle driva hade kanske varit värnplikten. Retard: Varför skriver du ens något när du vet att du är sjukt opåläst, FI vill inte att kvinnor ska ha det bättre än män. Redigerad 20 maj, 2008 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 20 maj, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 Feminism är kvinnornas kamp för jämställdhet. Anledningen till att det inte har funnits någon motsvarande mansrörelse är för att det inte har behövts. Men visst, den fråga maskulinismen främst skulle driva hade kanske varit värnplikten. Retard: Varför skriver du ens något när du vet att du är sjukt opåläst, FI vill inte att kvinnor ska ha det bättre än män. Men varför inte kalla det något annat och bearbeta alla könsrelaterade orättvisor - samtidigt? Är inte det mer effektivt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 20 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 (redigerad) Men varför inte kalla det något annat och bearbeta alla könsrelaterade orättvisor - samtidigt? Är inte det mer effektivt? Nej, jag tror inte att det är mer effektivt. Umberto: jag gillar heller inte mansskatter, kvotering och liknade som förstör arbetsmarknaden, men som jag skrev först är det främst föräldrar och skola som ska påverka till jämställdhet, att uppfostra barnen till detta. För uppenbarligen är det inget som växer fram automatiskt. Redigerad 20 maj, 2008 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 20 maj, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 Nej, jag tror inte att det är mer effektivt. Varför inte? Att kämpa mot bådas orättvisor är väl bättre än att kämpa mot den enas. Tror dessutom många fler hade engagerat sig i det då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 20 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 Varför inte? Att kämpa mot bådas orättvisor är väl bättre än att kämpa mot den enas. Tror dessutom många fler hade engagerat sig i det då. Nu är det ju så att kvinnors orättvisor är mycket starkare än mäns. Om man först ser till att kvinnor kommer upp till samma nivå som män, då kan man börja bearbeta bådas problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 20 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 (redigerad) Sociologi och biologi hör ihop här tycker jag. Människor får (har fått?) det inpräntat i barndomen att kvinnan är det klenare könet och att hon ska göra både det ena och andra bestämda ting i hemmet etc. Mycket skit kommer från manschauvinisters munnar, likaså från ”feministerna”. I grund och botten anser jag dock att alla människor har ett eget ansvar att se över vår situation och hindra att vi utnyttjas, oavsett om man är man eller kvinna, svart eller vit etc. Trender idag visar på att tjejer förväntas vara traditionellt sett ”tjejiga”, något som mer skapar olikheter än styrker de som finns inom det biologiska. Det finns inget som säger att kvinnor biologiskt sett bör stå vid spisen, eller att de inte kan hantera ekonomi. Struntprat som detta hävdas endast av idioter, som blir orsaken till att fåniga trender som ”feminism” uppkommer (som förvärrar med ”extrakompensation”). Redigerad 20 maj, 2008 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 20 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 Nu är det ju så att kvinnors orättvisor är mycket starkare än mäns. Om man först ser till att kvinnor kommer upp till samma nivå som män, då kan man börja bearbeta bådas problem. Sålänge någon har det värre har man ingen anledning att önska bättring menar du? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 20 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 Umberto: jag gillar heller inte mansskatter, kvotering och liknade som förstör arbetsmarknaden, men som jag skrev först är det främst föräldrar och skola som ska påverka till jämställdhet, att uppfostra barnen till detta. För uppenbarligen är det inget som växer fram automatiskt. Ja, det håller jag med om. Att informera och uppfostra är viktigt. Jag har personligen träffat män/killar som har en minst sagt för jävlig syn på kvinnor och som ser kvinnor som lägre stående. För dem är kvinnor inte mycket mer än hål. Gemensamt brukar de ha ganska trassliga uppväxter bakom sig med dålig uppfostran och bristande skolframgång. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 20 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 Sålänge någon har det värre har man ingen anledning att önska bättring menar du? Nej nej nej! Jag menar bara att man bör se till att både män och kvinnor är lika jämställda innan man börjar ta tag i bådas problem på samma gång! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 20 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 Jag håller med om grundidén. Men. Kvotering är helt fel väg att gå. Sådant är urlöjligt. Man måste också ta vara på de skillnaderna som trots allt finns mellan könen. Båda könen ska dock ha snarlika rättigheter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 20 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 Jag röstade delvis. Jag är helt för jämställdhet, men jag gör ju inte så mycket aktivt (förutom att respektera kvinnor) för att bättra på kvinnors situation i samhället. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 20 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 Så länge det gynnar männen är jag feminist Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 20 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 Nej. blablablablablabla... *ståfrässss* Jag måste säga att jag är på Umbertos sida helt och hållet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 20 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 Det finns inget som säger att kvinnor biologiskt sett bör stå vid spisen Varför har kvinnor så små fötter? För att de ska kunna stå närmare spisen. Heheheheh...heh .. öh.. -- Om det inte redan tagits upp: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2376522.ab Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 20 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 Nej. Jag tror på... Vad skönt det är med folk som tänker precis som jag, och som såhär på kvällskvisten besparar mig besväret att skriva långa poster för att uttrycka mig rätt och riktigt. Umberto did it again! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 20 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2008 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2376522.ab Det där är ju rätt onödigt. Istället för att försöka bekämpa de viktigare och större orättvisorna mellan män och kvinnor så gör man det där! Dumt. Att det är en man är ju för att man ska säga "Här går man" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts