Jump to content

Ett tredje världskrig?

StellHell
 Share

Recommended Posts

Det som jag finner mest störande med Islamdebatten är att gärningar från få låter färga uppfattningen av en hel population. De som försvarar sina åsikter om så stora populationer grundat i detta är så långt ifrån empiriker och vetenskapsmän man kan komma. Hatet mot Islam är grundat i samma typ av retorik som galna fundamentalister och fanatiker använder för aggressiva minoriteter.

Terroristerna i Irak, var fram till al-Zarqawi, nyligen arbetslösa och fattiga exmilitärer under Saddams regim med endast kunskap inom vapen. Soldaterna ”köptes” sedan av förmögna fundamentalister. Som jag ser det så har terrorism ingenting med Islam att göra, däremot har det med fattigdom och korruption att göra.

De verkliga apologeterna är de som vill försvara sin främlingsfientlighet med tillhörighet av religion. Det är väldigt enkelt att göra så, och dessa personer upphöjer inte kritiskt tänkande ens till troposfären.

Det som sker nu har skett över hela världen, och kommer att fortsätta. De som tror att om Islam eller religion utraderas så försvinner terrorismen är naiva. Naiva för att vad som beskrivs som terrorism handlar om lättmanipulerat folk som drivs mot ett enkelt mål.

Det hände i Mogadishu och det har hänt i Indien, i Japan, i Kina, i Tyskland, i Irland. Någonstans används religion som en ursäkt, någon annanstans är det en vansinnig tyrann som fått för sig att han är gud. Ofta händer det fattiga människor, och jag tror att den ekonomiska depressionen före andra världskriget i Tyskland inte saknar betydelse. I anslutning till folks gehör för ”frälsare” då.

De som dör på gatorna i Israel, Palestina mm. är dock troligtvis ganska oberörda över våra lyxiga debatter om Islam. För dem är det nog ganska enkelt. "Han är muslim, och muslimer avskyr mig".

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 68
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag förstår att det verkar som ett hatinlägg och inget annat, men det var inte alls det jag menade. "Blattar" har jag aldrig sagt och heller aldrig använt som uttryck IRL ens, men vi kom ju in på området "muslimer i Sverige" och eftersom de flesta invandrare i Sverige är muslimer så var det ju inte så långt från ämnet?

Mina citationstecken var inte menade som att det var du som sade 'blattar', ber om ursäkt om det verkade som det. Men jag tycker du har fel när du säger att det inte var långt ifrån ämnet - oerhört vanlig fördom, det där om att 'de flesta invandrare är muslimer'. Särskilt de du pratar om, unga invandrare med lite mörkare hudfärg och en lätt brytning, har jag fått uppfattningen om att de flesta är ungefär lika troende som medelsvensken.

Men även om de nu är utövande muslimer (något du inte lär hitta så många av på krogen, då alkohol, såvitt jag vet, är ganska no-no inom Islam), så misslyckas jag att se hur ert krog-beef har något med religionen Islam att göra. Det är inte direkt så att det har utfärdats en fatwa som ger muslimer religiös rätt att starta krogbråk.

Oh; Tweak och mr_tobbe - Kudos, för välskrivna och insiktsfulla texter!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mina citationstecken var inte menade som att det var du som sade 'blattar', ber om ursäkt om det verkade som det. Men jag tycker du har fel när du säger att det inte var långt ifrån ämnet - oerhört vanlig fördom, det där om att 'de flesta invandrare är muslimer'. Särskilt de du pratar om, unga invandrare med lite mörkare hudfärg och en lätt brytning, har jag fått uppfattningen om att de flesta är ungefär lika troende som medelsvensken.

Men även om de nu är utövande muslimer (något du inte lär hitta så många av på krogen, då alkohol, såvitt jag vet, är ganska no-no inom Islam), så misslyckas jag att se hur ert krog-beef har något med religionen Islam att göra. Det är inte direkt så att det har utfärdats en fatwa som ger muslimer religiös rätt att starta krogbråk.

Oh; Tweak och mr_tobbe - Kudos, för välskrivna och insiktsfulla texter!

Hahaha! >_<

Tack detsamma, verkligen. När man känner att "fan, inte det här igen", är det alltid lika kul att se någon man håller med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Utbildning har ett stort finger i spelet med. Folk som kan åtminstone lite om historia, religion (andra än ens egen), samhället, osv är betydligt mer toleranta än de som har sitt hem och hus som enda värld och verklighet. Nu ska jag inte säga att jag vet hur skolan i vissa islamska länder (som exeeeeeeeeeeeeeempel då) ser ut, men jag kan tänka mig att de lägger rätt stor vikt på islam och att gud står över allt och alla (surprise). Tredje världen är fortfarande ett monokulturellt samhälle till skillnad mot vad västvärlden blivit, och kombinera det med fattigdom och dålig utbildning så har du nog en befolkning som i stora drag inte är lika tolerant mot oliktänkande jämfört med den som gått i skolan med Sayid, Xi-Nong och Vladimir. Det är ju bara att titta på var de största svenska rasisterna och främlingsfientliga finns. Det är lågutbildade personer som växt upp utanför storstäder. De tror jag de flesta är med på. Men, ja, jag vet att detta är mycket av en generalisering, men se det då som generellt sett om du tror jag var ute efter att döma alla från första början.

Baksidan med ett "mångkulturellt" samhälle är att alla inte kommer kunna komma överns och att kulturkrockar mer eller mindre blir vardag. Folk vill hålla sig till den grupp de känner sig trygga hos, oavsett hur mycket tolerans de har mot andra. Men i grund och botten så är detta en demokrati med yttrandrfrihet. Vill svarta personer bo i områden med många svarta så får de det, och vill jag kritisera islam så får jag göra det. Hur mångkulturellt Sverige än blir så anser jag att vi ska fortsätta hålla oss till den sekulära humanismen som gjorde detta samhälle verklighet från första början. Det står över alla andra värden.

Förresten anser jag att vi bör vara försiktiga med att kalla folk för "rasister" och "främlingsfientliga" i denna tråd, då det är lätt att göra, men det för inte diskussionen vidare på något vis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ärligt talat säga att jag inte gillar att dessa araber befinner sig i min närhet. Dom luktar Axe, pratar dålig svenska och dom flesta (inte alla) är allmänt uppkäftiga och inte alls tacksamma för att dom får komma hit och slippa krigen som pågår i deras hemland.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ärligt talat säga att jag inte gillar att dessa araber befinner sig i min närhet. Dom luktar Axe, pratar dålig svenska och dom flesta (inte alla) är allmänt uppkäftiga och inte alls tacksamma för att dom får komma hit och slippa krigen som pågår i deras hemland.

Så varje gång ni möts ska de tacka dig för din gästvänlighet?

Jag bor i ett område med 90% invandrare, det är trevligt. Mycket liv och rörelse och alla är vänliga. Fast han under mig är alkoholist och spelar musik hela nätterna, men han är svensk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så varje gång ni möts ska de tacka dig för din gästvänlighet?

Självklart inte. Det Saleen sa i sin senaste post passade in riktigt bra på hur jag ser på saken.

Edit: Wtf, blev en "sidan kan inte visas", gick tillbaka och postade igen och nu blev det två.

Redigerad av Lajnux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart inte. Det Saleen sa i sin senaste post passade in riktigt bra på hur jag ser på saken.

Edit: Wtf, blev en "sidan kan inte visas", gick tillbaka och postade igen och nu blev det två.

Jaha, så "araberna" i din närhet är även kriminella? Har du bevittnat det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

och har 41 i BMI.

Fy tusan. Det måste vara en riktig pina för din del, va?

Jag brukar egentligen hålla mig utanför debatter på forumet, men jag känner att jag kan skriva lite här.

Jag har inget emot moskébyggen, och inget emot småturkar som springer runt och är allmänt jobbiga, så länge de inte börjar hacka på mig.

Många kommer ju hit och tar jobben som ingen är sugen på att ta, bara för att få stanna kvar. Många tar svenskakurser, men första generationens invandrare har svårt att lära sig Svenska, det är trots allt ett svårt språk, så bryt på! Mig rör det inte i ryggen så länge jag verkligen får anstränga mig för att fatta vad de säger.

Jag hoppas inte att jag missuppfattade vad topicen handlade om, isåfall ber jag om ursäkt (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet egentligen inte varför jag gav mig in i diskussionen över huvud taget eftersom jag är så trött på den, och speciellt när jag inte kan relatera till andra situationer än i min närhet (aka jag är rätt dåligt insatt i det stora hela). Nu går jag på universitet och tidigare gick jag i gymnasiet, och ingenstans sen jag slutade högstadiet har jag haft problem med invandrare. Under högstadiet var det däremot väldigt, väldigt segregerat i "svenskar" och "invandrare", där varje dispyt en svensk hade med en invandrare resulterade i att svensken var rasist för att inte höll med. Det behövde inte ens vara en dispyt, det räckte med att man sade till om nåt.

Själv är jag varken rasist eller PK eftersom båda grupperna är lika korkade. Men det var inte utan att man tilldelades en grupp under högstadiet eftersom den skolan var så pass segregerad. Man blev smygrasist oavsett man ville det eller inte, eftersom man tillhörde svenskgänget om man var svensk. Så enkelt var det. Numera har jag ju inga såna problem så jag dömer inte folk efter varken hudfärg (det är den mest korkade av alla fördomar) eller härkomst, så länge de* inte ger mig problem på nåt sätt.

*) Åh, ja. Ordet "de" är också ett ord man ska undvika för alla PK-fanbärare. "Det heter faktiskt vi." Bah, vilka ord får man använda då? Ska det ligga politisk värdering i ett helt vanligt pronomen helt plötsligt?

_______

Vet inte om jag istället bara drar mig ur diskussionen, den är så tröttsam och man kommer aldrig fram till nåt ändå. "Jag är varken rasist eller PK" var väl det viktigaste jag ville få fram, i princip.

EDIT: Lade till en till (tom) quote. Kom dessutom på (för sent) att min diskussion om invandrare i Sverige inte alls hade med huvuddiskussionen att göra (w00t) Står ändå för vad jag säger, även om jag kunde formulerat mig bättre så det inte blev några missförstånd. Nu verkar jag ju vara rätt kass på det så jag drar mig så smått undan.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor