Jump to content

Abort - rätt eller fel?

Jacker
 Share

Recommended Posts

Barnet är väl helt klart verkligt när man kan titta på ultraljudsbilder och se att det faktiskt har händer, fötter, näsa, tänder och fingrar?

Jag tycker inte det skulle kännas verkligt och kolla på något kludd i en monitor. Självklart vet jag inte säkert då jag inte suttit och kollat på kluddet.

Jag hoppas inte jag är för flummig. I am a wee bit drunk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 60
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag är för abort.

Det är väl dumt att göra abort efter en så lång tid att barnet nästan är färdigutvecklat, men ingen som från början tvivlar låter det gå så pass lång tid skulle jag tro.

Grejen är att om barnet egentligen inte önskas men måste födas så kommer barnet inte få bra uppväxt då föräldrarna kanske inte har tid, är för unga, mamman var våldtagen eller vilken anledning dom än hade till att fundera på abort.

Om uppväxten påverkas pga detta så kommer det ju ge effekter på personens liv i helhet.

Jag tycker inte att ett foster på några cm räknas som ett levande liv eller individ, så ingen tar ju direkt skada.

Modern måste ju få bestämma över sig själv också.

Det var mina tankar. :wub:

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen är att om barnet egentligen inte önskas men måste födas så kommer barnet inte få bra uppväxt då föräldrarna kanske inte har tid, är för unga, mamman var våldtagen eller vilken anledning dom än hade till att fundera på abort.

...

Jag tycker inte att ett foster på några cm räknas som ett levande liv eller individ, så ingen tar ju direkt skada.

Modern måste ju få bestämma över sig själv också.

Barnet kan ju få en bra uppväxt även om det är oönskat. Det beror helt på föräldrarna.

Så en liten insekt på några mm räknas inte heller som ett levande liv? Allt som lever har liv. Och självfallet tar fostret skada, visserligen vet inte fostret om att det blir dödat eftersom det inte hunnit utveckla så mycket intelligens än, men om det skulle vara ett argument för abort så kan man ju lika gärna säga att mord i sömnen på folk är okej, personen vet ju inte om att han blir mördad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Barnet kan ju få en bra uppväxt även om det är oönskat. Det beror helt på föräldrarna.

Så en liten insekt på några mm räknas inte heller som ett levande liv? Allt som lever har liv. Och självfallet tar fostret skada, visserligen vet inte fostret om att det blir dödat eftersom det inte hunnit utveckla så mycket intelligens än, men om det skulle vara ett argument för abort så kan man ju lika gärna säga att mord i sömnen på folk är okej, personen vet ju inte om att han blir mördad.

Strök precis över "levande liv". Klart det lever, det är ju en organism. Men tillbaka;

Beror på föräldrarna ja, men det beror också på anledningen till funderingen på abort.

Jämför skillnaden på barnets utgångspunkt i dessa två scenarion;

- Föräldrarna väntar med längtan till barnet föds, planerar och är lyckliga.

- Föräldrarna (möjligtvis bara mamman) funderar på abort i upp till 5 månader kanske, gått och funderat, känner sig inte riktigt villig/redo för barnet. Kanske tänker hon; "jag skulle ha det mycket bättre utan ungen".

Om mamman är deperimerad/stressad osv under graviditeten, har jag inte för mig att barnet påverkas på något sätt då?

Jämförelsen med att döda i sömnen är inte samma sak. Där handlar det om någon som redan är älskad av många, hunnit forma sin personlighet, gett sig in i livet. Annars handlar det om ett foster som inte är kapabel att leva pga dess hjärnas är såpass outvecklad, det har ingen personlighet, knappast är "älskad" om föräldrarna funderar på abort och inte önskar barnet över huvud taget.

Ett foster är ingen person. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Strök precis över "levande liv". Klart det lever, det är ju en organism. Men tillbaka;

Beror på föräldrarna ja, men det beror också på anledningen till funderingen på abort.

Jämför skillnaden på barnets utgångspunkt i dessa två scenarion;

- Föräldrarna väntar med längtan till barnet föds, planerar och är lyckliga.

- Föräldrarna (möjligtvis bara mamman) funderar på abort i upp till 5 månader kanske, gått och funderat, känner sig inte riktigt villig/redo för barnet. Kanske tänker hon; "jag skulle ha det mycket bättre utan ungen".

Om mamman är deperimerad/stressad osv under graviditeten, har jag inte för mig att barnet påverkas på något sätt då?

Jämförelsen med att döda i sömnen är inte samma sak. Där handlar det om någon som redan är älskad av många, hunnit forma sin personlighet, gett sig in i livet. Annars handlar det om ett foster som inte är kapabel att leva pga dess hjärnas är såpass outvecklad, det har ingen personlighet, knappast är "älskad" om föräldrarna funderar på abort och inte önskar barnet över huvud taget.

Ett foster är ingen person. :wub:

Fostret påverkas inte negativt av att mamman är deprimerad, såvida hon inte äter medicin mot depressionen. Sålänge ett foster fortfarande är ett foster (innan vecka 22) så finns det absolut ingen chans för det att överleva så fort det kommer utanför livmodern, så en abort innan vecka 22 är absolut inget som är fel. Dock blir det genast en annan sak efter vecka 22, då ett foster blir ett barn runt vecka 22, alltså fullt utvecklat dock väldigt litet. I sverige är det socialstyrelsen som har hand om aborter efter vecka 22, vilket inte får godkännas om barnet eller modern lider av någon sjukdom eller deformering.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fostret påverkas inte negativt av att mamman är deprimerad, såvida hon inte äter medicin mot depressionen. Sålänge ett foster fortfarande är ett foster (innan vecka 22) så finns det absolut ingen chans för det att överleva så fort det kommer utanför livmodern, så en abort innan vecka 22 är absolut inget som är fel. Dock blir det genast en annan sak efter vecka 22, då ett foster blir ett barn runt vecka 22, alltså fullt utvecklat dock väldigt litet. I sverige är det socialstyrelsen som har hand om aborter efter vecka 22, vilket inte får godkännas om barnet eller modern lider av någon sjukdom eller deformering.

Jo, som jag sa tidigare; ... det är väl dumt att göra abort efter en så lång tid att barnet nästan är färdigutvecklat ...

Jag snackar alltså om foster under 22 veckor. :wub:

Har inte kollat på någon statistik, men tror inte att så många som tvivlar väntar med att besluta sig efter så lång tid har gått.

Dom som väntar så länge kan nog ändå inte tycka att barnet är oönskat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ganska negativ inställning till abort (surprise, surprise). Jag kan dock mer eller mindre motvilligt acceptera abort då: (1) det handlar om våldtäkt; (2) då mammans liv är hotat; (3) pga socioekonomiska faktorer eller (4) då fostret är defekt.

Vidare föraktar jag naturligtvis alla människor som väljer att använda abort som ett "backup-preventivmedel". DET om något vittnar i mina ögon om WT-verksamhet, bristande disciplin, grovt moraliskt förfall och dekadens.

Jag kom att tänka på ett citat av Ronald Reagan btw:

"I've noticed that everybody that is for abortion has already been born. "

Well said! :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ganska negativ inställning till abort (surprise, surprise). Jag kan dock mer eller mindre motvilligt acceptera abort då: (1) det handlar om våldtäkt; (2) då mammans liv är hotat; (3) pga socioekonomiska faktorer eller (4) då fostret är defekt.

Vidare föraktar jag naturligtvis alla människor som väljer att använda abort som ett "backup-preventivmedel". DET om något vittnar i mina ögon om WT-verksamhet, bristande disciplin, grovt moraliskt förfall och dekadens.

Well said! :wub:

Alla preventivmedel är ju inte 100% säkra, plus att få barn är ett stort beslut. Är det kanske inte fel att tvinga på en eller två tonåringar ett barn p.g.a. deras oförståelse? De är knappast mogna nog att inse vilket ansvar ett barn innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla preventivmedel är ju inte 100% säkra, plus att få barn är ett stort beslut. Är det kanske inte fel att tvinga på en eller två tonåringar ett barn p.g.a. deras oförståelse? De är knappast mogna nog att inse vilket ansvar ett barn innebär.

:wub:

Jag kan dock mer eller mindre motvilligt acceptera abort då: [...] (3) pga socioekonomiska faktorer

Dock utesluter det inte:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well said! ^_^

Vilken finlänsk syn.. :wub: Men det är egentligen den rätta, sverige och många andra länder är för liberala. Abort är inget man ska se som ett skydd i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, jag är inte så insatt i det här ämnet över huvud taget, men hur ofta är det man använder abort som backup?

Det är väl dagen-efter-piller som för det mesta är backupen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns som det var grymt länge sedan det var någon form av seriös debatt här på forumet... Så varför inte starta en nu? Jag vet att ni vet att denna tråd kommer skapa nya vänner och fiender! :wub:

- - -

Men skämt åsido: vad tycker du om abort? Många menar på att det är mord och moraliskt förkastligt, medans andra säger att det är kvinnans eller föräldrarnas val.

Personligen frågar jag var gränsen går. Det finns ju en tidsspärr man inte får utföra abort efter, p.g.a. att barnet då är gamalt nog att överleva för tidig födsel med medecinsk hjälp. Jag tycker det är okej att utföra abort innan det eftersom barnet då inte kan räknas som individ, just eftersom det är beroende av näring från mamman, o.s.v.

Och jag är helt och hållet för abort om kvinnan blivit gravid av en våldtäkt.

tänkte vara lite självständig idag, och passar på att QFT:a din post. Håller helt med det du skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Abort är rätt om båda föräldrarna går med på det.

Alltså tycker jag att det ska vara både modern och faderns beslut, inte endast mamman.

Situation 1: Missbildat barn. Det är två gånger större än normala barn och snarare jämförbart med en elefantbebis. Barnet är nu av en hanterlig storlek men om det får växa klart kommer det vid förlossning garanterat att döda mamman och med stor sannolikhet även sig självt. Mamman vill ha abort men pappan vägrar. Varför ska båda bestämma i det här fallet?

Situation 2: Mamman vet inte vem som är pappan. Hon har tre alternativ men det går trots allt inte att bevisa vem pappan är förrän efter barnet föds. Ska mamman i detta fallet kunna välja själv att ta en abort eller står hon chanslös eftersom pappan inte kan säga ja eller nej?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Situation 1: Missbildat barn. Det är två gånger större än normala barn och snarare jämförbart med en elefantbebis. Barnet är nu av en hanterlig storlek men om det får växa klart kommer det vid förlossning garanterat att döda mamman och med stor sannolikhet även sig självt. Mamman vill ha abort men pappan vägrar. Varför ska båda bestämma i det här fallet?

Situation 2: Mamman vet inte vem som är pappan. Hon har tre alternativ men det går trots allt inte att bevisa vem pappan är förrän efter barnet föds. Ska mamman i detta fallet kunna välja själv att ta en abort eller står hon chanslös eftersom pappan inte kan säga ja eller nej?

1: Vid missbildningar kan det gå så långt att varken mamman eller pappan har ett val alls. Om moderns liv är i fara kommer en abort bli obligatorisk oavsätt vad hon tycker.

2. Om en pappa inte är bestämd finns det inte heller någon som kan ta beslutet och således kommer mamman själv att få bestämma hurvida hon vill göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är för Abort, så länge den inte missbrukas.

Ofrivillig graviditet (Våldtäkt, sprucken kondom etc. etc.) = Rätt till abort.

Frivillig graviditet men av andra sociala eller ekonomiska orsaker inte vill ha eller kan ha barnet, anser jag att barnet skall födas men sen skänkas till en fosterfamilj.

Fostret dör, onödigt att föda ett dött barn = Rätt till abort

Länk till kommentar
Dela på andra sidor