RavenE Skrivet 6 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 maj, 2008 När en dator låser sig, så finns ju inte så mycket annat att göra än att slå av den på strömbrytaren. Det har funkat bra och så, men vid två tillfällen så har det blivit helt åt helvete. Nyss så startade jag ett program, det låste sig så jag slog av och startade upp allt igen. Windowsloggan kommer fram, och BAM! En blå skärm blinkar till i en halv sekund. Det enda jag hinner se är "0XXx011" eller något sådant. Datorn startar om automatiskt, och jag får välja mellan att starta Windows normalt, felsäkert läge osv. Väljer starta normalt, samma sak händer. Provar felsäkert läge, samma sak. Varför? Varför blir det såhär? Det har hänt två gånger, hela tiden därimellan har allt fungerat perfekt. Hårddisken som är paj? Fan att jag tänkte igår att ta backup på de viktigaste downloadsen, men inte orkade. Helvetes jävla skit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 6 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 maj, 2008 Verkar vara någon form av värmeproblem eller minnesfel. Prova ta ut ett minne i taget. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 6 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 maj, 2008 Fick samma problem för några veckor sedan. Satt och felsökte som satan men tillslut så insåg jag att enda lösningen var att formatera. När jag väl kom in i listan av partitioner så märkte jag att min systemdisk formaterats helt och bytt namn till E: medan min storagedisk nu blivit systemdisk och hette C:. Detta var ju såklart ett problem eftersom jag inte har någon Windowsinstallation på min storagedisk och det var helt enkelt anledningen till att windows inte bootades. Vad problemet var har jag dock inte en aning om, så jag har ju inte hjälpt dig ett skit med den här posten, men iallafall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 6 maj, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 maj, 2008 Verkar vara någon form av värmeproblem eller minnesfel. Prova ta ut ett minne i taget. Hm, vad hjälper det, rent tekniskt? Har formaterat hur som helst nu, men jag vill ju helst slippa detta problem i framtiden. Fick samma problem för några veckor sedan. Satt och felsökte som satan men tillslut så insåg jag att enda lösningen var att formatera. När jag väl kom in i listan av partitioner så märkte jag att min systemdisk formaterats helt och bytt namn till E: medan min storagedisk nu blivit systemdisk och hette C:. Detta var ju såklart ett problem eftersom jag inte har någon Windowsinstallation på min storagedisk och det var helt enkelt anledningen till att windows inte bootades. Vad problemet var har jag dock inte en aning om, så jag har ju inte hjälpt dig ett skit med den här posten, men iallafall. Märkte också att hårddisken formaterats automatiskt, så det var ju ingen mening att försöka reparera. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 6 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 maj, 2008 Hm, vad hjälper det, rent tekniskt? Har formaterat hur som helst nu, men jag vill ju helst slippa detta problem i framtiden. Om det är minnesfel så får du reda på vilken sticka det är fel på. Du kan dock köra memtest86 först några timmar för att få reda på om det ens är några minnsfel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 6 maj, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 maj, 2008 Om det är minnesfel så får du reda på vilken sticka det är fel på. Du kan dock köra memtest86 först några timmar för att få reda på om det ens är några minnsfel. Aha, tackar för tipset! Får köra det imorgon då, hur länge bör det stå på och testa? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 6 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 maj, 2008 Aha, tackar för tipset! Får köra det imorgon då, hur länge bör det stå på och testa? Alla säger några timmar. Har du tid så kan den stå på över natten eller så. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 6 maj, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 maj, 2008 Jag tackar så mycket för tipset. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 7 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 maj, 2008 När ja får dessa "Frysningar" när hela windows låser sig så brukar det hjälpa för mig om ja låter datorn få stå på från när den Fryste. Så brukar det funka igen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 7 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 maj, 2008 När ja får dessa "Frysningar" när hela windows låser sig så brukar det hjälpa för mig om ja låter datorn få stå på från när den Fryste. Så brukar det funka igen Ehh... Va? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 7 maj, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 maj, 2008 När ja får dessa "Frysningar" när hela windows låser sig så brukar det hjälpa för mig om ja låter datorn få stå på från när den Fryste. Så brukar det funka igen Sånt har man inte tid med, tid är pengar. Ehh... Va? Han låter datorn stå och jobba från det att den låser sig tills den fungerar igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 7 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 maj, 2008 (redigerad) borde ha läst först lol Redigerad 7 maj, 2008 av xXxGemagexXx Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 7 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 maj, 2008 Han låter datorn stå och jobba från det att den låser sig tills den fungerar igen. När datorn låser sig så brukar man ju vanligvis starta om datorn och allt brukar funka bra igen, så vad är meningen med att låta datorn stå på? Man ska ju inte förvänta sig att hela systemdisken formateras varje gång liksom. Iofs så låser sig aldrig min dator, ibland händer det att jag får bluescreens dock. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 7 maj, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 maj, 2008 När datorn låser sig så brukar man ju vanligvis starta om datorn och allt brukar funka bra igen, så vad är meningen med att låta datorn stå på? Bra fråga, undrar det också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts