Jump to content

Privat nätverk

Skotten_31
 Share

Recommended Posts

Lixom jag vill kunna streama musik från datorn till min xbox360, men det funkar inte om jag har publikt nätverk..

publikt nätverk?

Alltså, du har väll både datorn och Xbox360 i samma router?

Och sedan bara dra igång Windows Media Player 11 (Om inte du har Windows XP Media Center)..

Efter det så försöka att koppla upp din Xbox emot datorn samtidigt som du går in i Windows media Player 11 och tillåter Xbox360 att streama musik från datorn..

Eller hur menar du med publikt nätverk.. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gissar på att han inte har lösenord på sin router, så vilken granne som helst kan gå in på hans trådlösa?

Så du menar att någon har 'kapat' hans router och fifflat? :o

Hahaha Fail tråd :)

Jo, Lite :o

BTW:

Kom på en sak, min polares flickvän har något konstigt avtal. Dom har typ 100 Mb/s och delar den kopplingen t-löst med andra. Alltså typ 5 lägenheter delar på en router som står i deras gaderob.

Är det så du har/menar Skotten_31? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha Fail tråd :o

+ 1 .. grattis!

jag ska svara med något random.. din mamma är fail!!

Men.. alltså om man ska dela filer över datorn till xbox360:n måste datorn ha ett privat nätverk. OCH när jag försöker dela så står det att jag har ett publikt nätverk, jag undrar hur jag kan fixa ett privat nätverk.. som andra inte kan gå in på -.-

och nej vi delar inte router, vi har en egen.. xD

Redigerad av Skotten_31
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men.. alltså om man ska dela filer över datorn till xbox360:n måste datorn ha ett privat nätverk. OCH när jag försöker dela så står det att jag har ett publikt nätverk, jag undrar hur jag kan fixa ett privat nätverk.. som andra inte kan gå in på -.-

Det förstår jag,

Men om du har både enheterna kopplad till samma router så ska router bilda ett privat nätverk. Vilket bara du (Alla kopplade enheter) kan använda. Och inom det fildela/streama..

Alltså, jag fatttar inte hur ditt nätverk INTE kan vara privat :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, jag fatttar inte hur ditt nätverk INTE kan vara privat :o

Gissar på att han inte har lösenord på sin router, så vilken granne som helst kan gå in på hans trådlösa?

Alltså. Jag anser mig inte ha ett privat nätverk, eftersom jag inte har skyddat det med något lösenord. Min granne kan använda sig av min trådlösa router till att surfa med, genom att man bara behöver ansluta. Inget skydd = Publikt nätverk.

Så har jag uppfattat det i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså. Jag anser mig inte ha ett privat nätverk, eftersom jag inte har skyddat det med något lösenord. Min granne kan använda sig av min trådlösa router till att surfa med, genom att man bara behöver ansluta. Inget skydd = Publikt nätverk.

Jahaaaa...

Men det ska ju inte påverka om man ska kunna fildela eller inte inom nätverket... :o

Det är ju mest för t-lösa som det har och göra med.

Personligen så för mig är privat nätverk för en familj eller en router som kanske 2 grannar delar på. (LAN)

Ett Publikt nötverk är när ett helt hus/byggnad delar på samma nätverk. Som på fröretag (MAN)

Den enda skillnaden är brandväggar och krypteringar som dom olika nätverken har..

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aa så är det. Men alltså hur fixar jag så att inga andra kan surfa på det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det ska ju inte påverka om man ska kunna fildela eller inte inom nätverket... ;)

Nä, tycker inte det heller. :unsure:

Aa så är det. Men alltså hur fixar jag så att inga andra kan surfa på det?

Du går in i din router och ändrar lösenord. Gå in på http://192.168.1.254/ och skriv admin som användarnamn och lösenord (standard). Sedan får du leta dig fram själv, olika för olika märken. Typ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du går in i din router och ändrar lösenord. Gå in på http://192.168.1.254/ och skriv admin som användarnamn och lösenord (standard). Sedan får du leta dig fram själv, olika för olika märken. Typ.

OBS: Adressen kan variera. Slå in din Gateway IP så kommer du till din router!

BTW:

Jag tror att felet varför du inte kan lyssna på musik är för att du inte har tillåtit din Xbox360 att få streama från datorn via Windows media Player 11. Eller om du använder Winamp ORB istället...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

OBS: Adressen kan variera. Slå in din Gateway IP så kommer du till din router!

BTW:

Jag tror att felet varför du inte kan lyssna på musik är för att du inte har tillåtit din Xbox360 att få streama från datorn via Windows media Player 11. Eller om du använder Winamp ORB istället...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor