Jump to content

Tv för GTA IV?

CarlA
 Share

Recommended Posts

Tja! Jag är jävligt sugen på att köpa en ps3 och gta 4 nu vid nästa lön. Men då jag har noll koll på det här med HDTV så undrar jag om det går att spela gta 4 på en gammal bildrörs tv. Enligt en kompis till mig så kunde de bli lite problem, tex att inte hela bilden kommer synas, sämre grafik etc. Kanske får man ta och köpa en hdtv osså?

Dessa tv apparater som är HD Ready? är det bara att koppla Ps3 till dom och sen spela gta 4 med fulländad grafik eller är det nåt mer som måste införskaffas? :D

Hälsningar

Tv Pucko

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tja! Jag är jävligt sugen på att köpa en ps3 och gta 4 nu vid nästa lön. Men då jag har noll koll på det här med HDTV så undrar jag om det går att spela gta 4 på en gammal bildrörs tv. Enligt en kompis till mig så kunde de bli lite problem, tex att inte hela bilden kommer synas, sämre grafik etc. Kanske får man ta och köpa en hdtv osså?

Dessa tv apparater som är HD Ready? är det bara att koppla Ps3 till dom och sen spela gta 4 med fulländad grafik eller är det nåt mer som måste införskaffas? :D

Hälsningar

Tv Pucko

Hejsan Tv Pucko. Jag hade en gammal bildrörstv när jag först köpte mitt ps3. Och skillnaden som blev sen när jag köpte en HD-TV är att jag såg texten klarare och att grafiken blev mycket mycket bättre (rekomenderar starkt en HD-Tv). Och om du köper en p3a och en hd-tv någon gång i framtiden så glöm inte HDMI-ikabeln!!! Den är viktig så du får ut det bästa av din tv och p3a :)

Det var väl allt ja hade att säga. Sen får väl folk klaga på mig om jag har sagt nått fel :doh:

Redigerad av Tobbzone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

och att grafiken blev mycket mycket bättre (rekomenderar starkt en HD-Tv).

Själva grafiken i sig blir inte bättre, men det blir betydligt skarpare, vilket som gör att det ser bättre ut.

CarlA: Precis som Tobbzone skrev, Du behöver en HD-Ready tv. Samt en HDMI-kabel för att kunna utnyttja HD. :D

Och ja, det rekommenderas. :doh:

Redigerad av MrNoNja
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själva grafiken i sig blir inte bättre, men det blir betydligt skarpare, vilket som gör att det ser bättre ut.

CarlA: Precis som Tobbzone skrev, Du behöver en HD-Ready tv. Samt en HDMI-kabel för att kunna utnyttja HD. :D

Och ja, det rekommenderas. :doh:

Okej, nu kanske vi inte ska ge oss in på den vaga definitionen av "grafiken", men det är väl klart som korvspad att det är bättre med en TV som har 1920x1080 (eller 1280x720 för ful-HD) än 702x576 eller vad det nu är på gamla TV-apparater. Hence, "bättre grafik"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, nu kanske vi inte ska ge oss in på den vaga definitionen av "grafiken", men det är väl klart som korvspad att det är bättre med en TV som har 1920x1080 (eller 1280x720 för ful-HD) än 702x576 eller vad det nu är på gamla TV-apparater. Hence, "bättre grafik"?

Jaså det finns också :D visste jag inte :doh:

EDIT: Dessutom är kravet på full-HD minst 1080 som 1920x1080

720 är kravet för HD-ready

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grafiken, i grund och botten förbättras inte med en HDTV.

HD, ger bland annat högre upplösning, vilket som ger mer skärpa. Inget som "förbättrar grafiken" i sig.

Det gör det snyggare helt enkelt.

Vad jag tolkar som "Förbättrar Grafiken" är;

Texturer/skuggor/overall som sätts inställningen "Max".

Som kan göras på PCspel till exempel, där du kan sätta olika grafik inställningar på "low, medium, high, very high etc."

Jag förklarar slarvigt, men jag syftar på att själva grafiken i grund och botten inte blir "förbättrad". Utan att det blir skarpare, alltså snyggare. :doh:

Ja, det är i princip samma sak, men inte för mig. :D

(Anledningen till att jag tolkar det här som jag gör, är att jag har mött flera personer som tror att typ, "aaa, jag har HDTV nu, bättre upplösning, så att mina grafik-inställningar i spelen maxas ut!")

Redigerad av MrNoNja
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att din argumentation håller.

Jag ser det som såhär; vi båda har perfekt syn, men du har glasögon i fel styrka. Och då hävdar du att "grafiken" är lika bra?

Större texturer kan visas på en HDTV helt enkelt.

Han har rätt, du har fel.

Grafiken förbättras inte, konsollen har inget samarbete alls med TV:n förutom när den sänder signaler till TV:n som gör så att bilden visas.

Däremot gör en HDTV bilden skarpare pga. dess stöd till högre upplösning, men grafiken i sig ändras ingenting alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han har rätt, du har fel.

Grafiken förbättras inte, konsollen har inget samarbete alls med TV:n förutom när den sänder signaler till TV:n som gör så att bilden visas.

Däremot gör en HDTV bilden skarpare pga. dess stöd till högre upplösning, men grafiken i sig ändras ingenting alls.

Men ja, suck, det är en definitionsfråga.

Grundfrågan är huruvida det är bättre med HDTV, och svaret är utan tvekan ja. Eftersom att större texturer kan visas för spelaren.

Edit:

Nu förstår jag vad han menar, att det som visas "stryps" när det sänds till TV- apparaten, men att konsolen inte stryper något annat än upplösning. Fortfarande som sagt, det viktiga är väl vad som visas för spelaren? Spelaren kan se mer detaljerade texturer, "skarpare", som ni säger.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men ja, suck, det är en definitionsfråga.

Grundfrågan är huruvida det är bättre med HDTV, och svaret är utan tvekan ja. Eftersom att större texturer kan visas för spelaren.

Edit:

Nu förstår jag vad han menar, att det som visas "stryps" när det sänds till TV- apparaten, men att konsolen inte stryper något annat än upplösning. Fortfarande som sagt, det viktiga är väl vad som visas för spelaren? Spelaren kan se mer detaljerade texturer, "skarpare", som ni säger.

Jo, självklart är det så.

Precis som du säger, så är det självklara valet en HDTV, MEN, det är inte ett måste.. För så stor skillnad är det inte ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att din argumentation håller.

Jag ser det som såhär; vi båda har perfekt syn, men du har glasögon i fel styrka. Och då hävdar du att "grafiken" är lika bra?

Större texturer kan visas på en HDTV helt enkelt.

Argument? Ok?

Texturerna blir SKARPARE, inte satta på inställningen "Very High".

Detta är fel topic om det, så jag slutar. ;)

Edit: Och ja, jag svarade på topicens fråga. Det är rekommenderat att ha en HDTV till GTA IV. :doh:

Redigerad av MrNoNja
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Quote från en nu låst tråd:

Ja. Nu har inte jag någon HD-tv. Visst, det är ett plus och ha det när man kör PS3, men hur funkar det utan?

Jag har burkteve här, och 720p-HDTV hos föräldrarna. Skillnaden är väldigt stor, det blir grymt mycket bättre bild eftersom den överförs digitalt och visas pixel för pixel. På burkteve finns inte många pixlar, så varje ruta i teven har ett antal PS3-pixlar inklämda i sig => sämre upplösning => fulare och mer svårläst text, plottriga/gryniga detaljer, bildbrus etc.

Har du råd, köp en HDTV. Det lönar sig. Är du inte så kräsen duger det förstås ändå, men känslan förbättras något vansinnigt med perfekt skärpa på bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Quote från en nu låst tråd:

Jag har burkteve här, och 720p-HDTV hos föräldrarna. Skillnaden är väldigt stor, det blir grymt mycket bättre bild eftersom den överförs digitalt och visas pixel för pixel. På burkteve finns inte många pixlar, så varje ruta i teven har ett antal PS3-pixlar inklämda i sig => sämre upplösning => fulare och mer svårläst text, plottriga/gryniga detaljer, bildbrus etc.

Har du råd, köp en HDTV. Det lönar sig. Är du inte så kräsen duger det förstås ändå, men känslan förbättras något vansinnigt med perfekt skärpa på bilden.

Fortfarande spelbart? Alltså, är det grymt irriterande? Ska ifs bara köpa GTA IV till att börja med då jag köper konsollen den 29e och antar att det inte finns överdrivet mycket text osv men orolig med att använda telefonen man får ect. (SMS? - Hoppas det är läsbart) :(:doh:

Edit ; Inga pengar just nu så till en Tv(10k~), fick precis pengarna till Ps3 med att sälja lite saker. (4.6k~) och att försöka få pengar från morsan eller farsan är lönlöst då pengarna just nu går till en New York resa i sommar! Anyway, hoppas jag fortfarande får en bra spelupplevelse utan HD;(

Redigerad av Xazzi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor