Tux Skrivet 20 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 Jag vet att det finns en hel del Schack spel där ute, både gratis och inte gratis. Schack kommer ju alltid vara schack men en person som jag uppskattar oftast spelet bättre om grafiken är snygg. De flesta här på forumet har ju Windows Vista och ni har ju säkert testat på Chess Titans och ni håller säkert med om att spelet är snyggt, inget fel på det. Så min fråga är, finns det ett Schack spel, precis som den Vista har fast till XP? Ni som inte vet vad Chess titan är, klicka här! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 20 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 Flesta har väl Windows XP!? Alla gnäller ju på att Vista är så hemskt... (vilket inte stämmer, det äger alla andra operativsystem) Nej, tor inte det finns tyvärr. =/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
iweX Skrivet 20 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 Flesta har väl Windows XP!? Alla gnäller ju på att Vista är så hemskt... (vilket inte stämmer, det äger alla andra operativsystem) Nej, tor inte det finns tyvärr. =/ XP är bättre om man vill spela olika spel, Så där är äger det inte XP iaf. @Tux, Jag skulle ochså vilja ha ett sånt spel. Keep it going! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 20 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 Flesta har väl Windows XP!? Alla gnäller ju på att Vista är så hemskt... (vilket inte stämmer, det äger alla andra operativsystem) Vista är endast snyggt och krävande . T.ex Battlefield Heroes Systemkrav * RAM: 512 Mb (1Gb on Windows Vista) Förstår verkligen inte tjusningen med Vista... Sorry för Offtopic. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JSHC Skrivet 20 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 Vista är endast snyggt och krävande . T.ex Battlefield Heroes Systemkrav * RAM: 512 Mb (1Gb on Windows Vista) Förstår verkligen inte tjusningen med Vista... Sorry för Offtopic. Sen är det ju så att man, troligtvis, inte ens kan köa vista med 512mb ram, så att sysreqsen höjs kanske inte bara beror på spelen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Yukoai Skrivet 20 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 (redigerad) Sen är det ju så att man, troligtvis, inte ens kan köa vista med 512mb ram, så att sysreqsen höjs kanske inte bara beror på spelen. Det går att köra Vista med 512MB RAM. Fast, det är ju knappast att rekomendera. Redigerad 20 mars, 2008 av Yukoai Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ante_freeman Skrivet 20 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 Det går att köra Vista med 512MB RAM. Fast, det är ju knappast att rekomendera. Det är knappt möjligt att starta datorn då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JSHC Skrivet 20 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 Nae, såg nyss att 512 var minimum. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 20 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 Flesta har väl Windows XP!? Alla gnäller ju på att Vista är så hemskt... (vilket inte stämmer, det äger alla andra operativsystem) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 20 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 Ja och du ahr belägg för din åsikt? Har ALDRIG haft problem med spel pga Vista. Snyggt, enkelt. Man kan söka direkt på startmenyn, sjukt mycket bättre än XP Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 20 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 Mm vice håller med att det är snyggt.. Men ja har problem med vissa spel som ja kunnde spela på XP som inte funkar på vista Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 20 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 (redigerad) Mm vice håller med att det är snyggt.. Men ja har problem med vissa spel som ja kunnde spela på XP som inte funkar på vista Beror nog bara på nån inställning. Jag kan spela alla spel, gamla som nya. (peppar peppar) Redigerad 20 mars, 2008 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 20 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 vilket inte stämmer, det äger alla andra operativsystem Humor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 20 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 Beror nog bara på nån inställning. Jag kan spela alla spel, gamla som nya. (peppar peppar) Men med sämre FPS. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 20 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 (redigerad) Flesta har väl Windows XP!? Alla gnäller ju på att Vista är så hemskt... (vilket inte stämmer, det äger alla andra operativsystem) Nej, tor inte det finns tyvärr. =/ Whata, säg tio saker som är välförbättrade eller viktiga nytillägg i Windows Vista som inte finns i XP. Vet du vad jag tror, att du inte har en sportmössa i det här sammanhanget. Redigerad 20 mars, 2008 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 20 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 Beror nog bara på nån inställning. Jag kan spela alla spel, gamla som nya. (peppar peppar) Tex Formel 1 kunnde ja spela på XP men inte på Vista fast ja har ändrat saker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 20 mars, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 Nu tycker jag inte att ni ska hacka på Vice. Vista har både sina nackdelar och fördelar. Har du en kass dator så märker du av alla nackdelarna, har du en bra dator så kommer du bara se fördelarna. Visst, Vista är ett kraftigt operativ system som kräver en hel del men vi lever ju fan trots allt i tjugohundra-talet. Det är ju fan snart dags och börja skaffa de nya datorerna . Det är bara en tidsfråga innan man börjar se Windows XP som Windows 98. Men Ontopic, är det verkligen ingen som känner till nån schack spel?. Jag som trodde att folk gillade schack Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 20 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 Nu tycker jag inte att ni ska hacka på Vice. Hehe, tack men ingen fara. Alla har rätt till sin åsikt. Jag fullkomöigt älskar Vista, bara det. Ta tex sidpanelen, helt underbar. man kan ha radio, kom-ihåg-lappar etc. Eller sökrutan som finns i startmenyn, skriv ordeet och wips så hittar du det du söker. Slippa "Den här datorn" --->klicka på sök----> Skriv ...orka... Sen alla adndra underbara finneser. De äldre versionerna av Windows har haft buggar, men inte vista. Det är nog det som folk kommer ihåg. Ni skall se att 98% av er har Vista nästa år. Sorry offtopic. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 20 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2008 Hehe, tack men ingen fara. Alla har rätt till sin åsikt. Jag fullkomöigt älskar Vista, bara det. Ta tex sidpanelen, helt underbar. man kan ha radio, kom-ihåg-lappar etc. Eller sökrutan som finns i startmenyn, skriv ordeet och wips så hittar du det du söker. Slippa "Den här datorn" --->klicka på sök----> Skriv ...orka... Sen alla adndra underbara finneser. De äldre versionerna av Windows har haft buggar, men inte vista. Det är nog det som folk kommer ihåg. Ni skall se att 98% av er har Vista nästa år. Sorry offtopic. Vilka funktioner! HELT KLART VÄRT ATT BYTA, för det finns ju inga nackdelar? Sidpanel går utan problem att fixa i XP. Oj, en sökruta! Inga buggar i Vista? Vad har du ens gjort på din Vista-dator mer än installerat COD4 (som i början gick åt helvete pga. Vista) och surfat på GTAsajten? 98% har Vista nästa år? Finns ingen anledning att byta än i varje fall. Alltså, jag hade självfallet tagit upp Vistas fördelar om jag nu skulle ha några från de månaderna jag använde det. Visst, det finns saker som gör Vista bättre, men enligt mig är de rent estetiska. Ett operativsystem ska enligt mig vara användbart, stilrent, så snabbt som möjligt och transparent i avseendet att när man arbetar med det så ska det vara underlättande, inte göra sig påmint och störa hela tiden. "O HAI! JAG IGEN, VISTA! JAG HAR ETT BEKYMMER, VAD ÄR DET HÄR FÖR PROGRAM!?", eller "NU JÄVLAR BLEV JAG SUGEN PÅ ATT ACCESSA DISKARNA, VARFÖR JAG GÖR DET? DEN UNDERBARA FUNKTIONEN DÄR VI CACHAR PROGRAM SOM DU ANVÄNDER OFTA I MINNET. HOW COOL AINT THAT!?". När störande moment som detta inte bara kommer en gång eller så, utan återkommer om och om igen, tillsammans med olika buggar som inte existerar i XP som i min mening är ett operativsystem med hög användarbarhet. Delvis subjektivt, inte alla bryr sig om "10 FPS färre i CS" eller "problem med kompatibilitet. Så att inte bry sig om dessa saker kan jag givetvis förstå. Men för mig är det ett skämt att göra ett operativsystem som inte optimerar det gamla. Jag vill ha ett smidigare operativsystem som visar förbättringar på alla punkter, snabbhet, bättre kompatibilitet etc. Men när jag använde PS under Vista fick jag erfara bieffekter av Aero, eller Premiere som inte fungerar med exporter till After Effects, eller att prestandan i flertalet spel är tydligt sämre än i XP. Störande var även filkopieringen, t.ex. nätverksenheter så måste Vista göra beräkningar, herregud, jag vill kopiera en fil inte räkna matte! Det negativa väger klart över det postiva för mig. Vista använder påtagligt mer minne och resurser utan att öka prestandan i mitt användande alls. Microsoft bör snegla ännu mer på Apple gällande användarbarhet och stöd för multimedia. OS X är överlägset gällande den inriktningen. Apple har visserligen liknande problem som Vista gällande stöd för applikationer och spel. Apples egna OS X-utvecklade programserier är riktiga utmanare, och kan köra resten av stora programvaror såsom Photoshop obehindrat. Självklart stör jag mig på att jag inte kan spela mina spel i OS X, eller att vissa program inte fungerar, samt att Apple är dyrt. Men gällande det utvecklande tänket så har Apple gått om Microsoft. När man pratar om att Vista flyter bättre på en modern dator, absolut. Men XP flyter fortfarande bättre på samma moderna dator. Sedan kan man inte förglömma att Windows XP har uppdaterats mycket, den som tror att det är samma version som när det släpptes är vilse (givetvis kommer Vista att utvecklas så att man kan använda det här argumentet, men nu pratar vi om Vista som operativsystem idag. Sedan har Vistaanvändare svårt att lägga fram konkreta utvecklingar, förbättringar, i Vista jämfört med XP. Oftast slutar det med "DirectX10 är snyggare än DX9", som hittills är en rejält modifierad sanning. I framtiden kanske vi kan börja prata om DX10, men svårligen idag. Som vi vet tror även Vista att användaren är utvecklingsstörd per default som kanske är bra för nybörjarna, men jobbigt för alla andra. Cachningen i Vista känns inte särskilt pålitlig heller (har iofs hört talas om att det finns alternativ till detta nu, men fortfarande ett bevis på hur usel själva funktionen är) då den swappar under spel som resulterar i hack. En ny version ska helt enkelt inte vara sämre att hantera filer, mjukvara och spel än den tidigare versionen! Som sagt känns det inte mycket mer än en estetiskt lyft från XP med stöd för DX10 som kräver löjligt mycket mer diskutrymme, och mer systemresurser. XP är i min mening ett oändligt mycket bättre operativsystem i dagsläget. Speciellt gällande UACn som är designad så att varje förnuftig användare stänger av detta "klicknings-camp" på en gång. Då har man öppna dörrar, det kanske inte spelar någon roll å andra sidan då det enda UAC gör är att träna dig för att trycka på "Ok" så fort Vista stannar upp, blir svart och vill ha ett svar innan man kan fortsätta. Kanske bättre avslaget. Slutligen dåligt stöd (när jag använde det) för program i ljud- och grafikområdet. CS3, Maya, 3DSMax, CuBase, Reason, Soundbooth, Sonar, VST-plugs etc. etc. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Joe Dirt Skrivet 21 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2008 Vilka funktioner! HELT KLART VÄRT ATT BYTA, för det finns ju inga nackdelar? Sidpanel går utan problem att fixa i XP. Oj, en sökruta! Inga buggar i Vista? Vad har du ens gjort på din Vista-dator mer än installerat COD4 (som i början gick åt helvete pga. Vista) och surfat på GTAsajten? 98% har Vista nästa år? Finns ingen anledning att byta än i varje fall. Alltså, jag hade självfallet tagit upp Vistas fördelar om jag nu skulle ha några från de månaderna jag använde det. Visst, det finns saker som gör Vista bättre, men enligt mig är de rent estetiska. Ett operativsystem ska enligt mig vara användbart, stilrent, så snabbt som möjligt och transparent i avseendet att när man arbetar med det så ska det vara underlättande, inte göra sig påmint och störa hela tiden. "O HAI! JAG IGEN, VISTA! JAG HAR ETT BEKYMMER, VAD ÄR DET HÄR FÖR PROGRAM!?", eller "NU JÄVLAR BLEV JAG SUGEN PÅ ATT ACCESSA DISKARNA, VARFÖR JAG GÖR DET? DEN UNDERBARA FUNKTIONEN DÄR VI CACHAR PROGRAM SOM DU ANVÄNDER OFTA I MINNET. HOW COOL AINT THAT!?". När störande moment som detta inte bara kommer en gång eller så, utan återkommer om och om igen, tillsammans med olika buggar som inte existerar i XP som i min mening är ett operativsystem med hög användarbarhet. Delvis subjektivt, inte alla bryr sig om "10 FPS färre i CS" eller "problem med kompatibilitet. Så att inte bry sig om dessa saker kan jag givetvis förstå. Men för mig är det ett skämt att göra ett operativsystem som inte optimerar det gamla. Jag vill ha ett smidigare operativsystem som visar förbättringar på alla punkter, snabbhet, bättre kompatibilitet etc. Men när jag använde PS under Vista fick jag erfara bieffekter av Aero, eller Premiere som inte fungerar med exporter till After Effects, eller att prestandan i flertalet spel är tydligt sämre än i XP. Störande var även filkopieringen, t.ex. nätverksenheter så måste Vista göra beräkningar, herregud, jag vill kopiera en fil inte räkna matte! Det negativa väger klart över det postiva för mig. Vista använder påtagligt mer minne och resurser utan att öka prestandan i mitt användande alls. Microsoft bör snegla ännu mer på Apple gällande användarbarhet och stöd för multimedia. OS X är överlägset gällande den inriktningen. Apple har visserligen liknande problem som Vista gällande stöd för applikationer och spel. Apples egna OS X-utvecklade programserier är riktiga utmanare, och kan köra resten av stora programvaror såsom Photoshop obehindrat. Självklart stör jag mig på att jag inte kan spela mina spel i OS X, eller att vissa program inte fungerar, samt att Apple är dyrt. Men gällande det utvecklande tänket så har Apple gått om Microsoft. När man pratar om att Vista flyter bättre på en modern dator, absolut. Men XP flyter fortfarande bättre på samma moderna dator. Sedan kan man inte förglömma att Windows XP har uppdaterats mycket, den som tror att det är samma version som när det släpptes är vilse (givetvis kommer Vista att utvecklas så att man kan använda det här argumentet, men nu pratar vi om Vista som operativsystem idag. Sedan har Vistaanvändare svårt att lägga fram konkreta utvecklingar, förbättringar, i Vista jämfört med XP. Oftast slutar det med "DirectX10 är snyggare än DX9", som hittills är en rejält modifierad sanning. I framtiden kanske vi kan börja prata om DX10, men svårligen idag. Som vi vet tror även Vista att användaren är utvecklingsstörd per default som kanske är bra för nybörjarna, men jobbigt för alla andra. Cachningen i Vista känns inte särskilt pålitlig heller (har iofs hört talas om att det finns alternativ till detta nu, men fortfarande ett bevis på hur usel själva funktionen är) då den swappar under spel som resulterar i hack. En ny version ska helt enkelt inte vara sämre att hantera filer, mjukvara och spel än den tidigare versionen! Som sagt känns det inte mycket mer än en estetiskt lyft från XP med stöd för DX10 som kräver löjligt mycket mer diskutrymme, och mer systemresurser. XP är i min mening ett oändligt mycket bättre operativsystem i dagsläget. Speciellt gällande UACn som är designad så att varje förnuftig användare stänger av detta "klicknings-camp" på en gång. Då har man öppna dörrar, det kanske inte spelar någon roll å andra sidan då det enda UAC gör är att träna dig för att trycka på "Ok" så fort Vista stannar upp, blir svart och vill ha ett svar innan man kan fortsätta. Kanske bättre avslaget. Slutligen dåligt stöd (när jag använde det) för program i ljud- och grafikområdet. CS3, Maya, 3DSMax, CuBase, Reason, Soundbooth, Sonar, VST-plugs etc. etc. LOL!!! Jag sitter på Vista (Och älskar det med hela mitt hjärta ) jag använder Cinema 4D och inte ett jävla fel på mitt 3d modellerings program... Och nu säger jag till er som säger att vista är för krävande.... DAGS ATT KÖPA NYA GREJER!!!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts