Jump to content

EA vill köpa Take-Two

Renard
 Share

Recommended Posts

Men vafan. Alla är pengakåta. Jag har inte köpt något The Sims 2 spel eller expansions alls, men bara för att dom gör en massa expansions betyder inte att dom är dåliga. Ja, expansions är dåligt, när dom kommer varje månad. Men vafan, alla vill ha pengar. Och som sagt så tror jag inte Rockstar skulle gå med på att göra GTA till ett expansion-sak-tjaffs-spel.

EA Games är en stor hög med skit som ligger över marknaden och hindrar spelutvecklare från att komma någonstans. Samma gamla spelserier i ny förpackning varje år, helt enkelt för att de inte vågar ta steg framåt. Och konsumenterna får ju då inte mycket annat att välja på och hamnar i uppfattningen om att spel ska vara "the EA way". Indirekt manupilation av spelare med andra ord. Och det värsta är att resten av spelmarknaden påverkas grymt negativt av detta p.g.a. EAs ställning på marknaden.

Dessutom ger EA blanka fan i spelarna, tredje parts- utvecklare, o.s.v. vad de än säger.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 41
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

EA Games är en stor hög med skit som ligger över marknaden och hindrar spelutvecklare från att komma någonstans. Samma gamla spelserier i ny förpackning varje år, helt enkelt för att de inte vågar ta steg framåt. Och konsumenterna får ju då inte mycket annat att välja på och hamnar i uppfattningen om att spel ska vara "the EA way". Indirekt manupilation av spelare med andra ord. Och det värsta är att resten av spelmarknaden påverkas grymt negativt av detta p.g.a. EAs ställning på marknaden.

Dessutom ger EA blanka fan i spelarna, tredje parts- utvecklare, o.s.v. vad de än säger.

Efter Activisions övertag tror jag dock vi kommer få se en förrändring på detta. Förra årets Skate och Crysis var nya titlar som var nyskapande och bra (BLABLABLA CRYSIS SUGER, ni vet att det inte är sant). Såklart kommer EA mjölka kossan, men nya spelserier i vilket fall. EAs uppköp av Bioware betyder väl med viss sannolikhet en ny spelserie (alternativt Mass Effect 2) och om EA lärt sig av sina misstag så kommer dom inte lägga sig i utvecklingen allt för mycket.

En värld utan bamseföretag som Activision och EA skulle såklart vara bättre, men men.

Vårat kära operativsystem Windows är för övrigt i precis samma situation som EA varit dom senaste åren, men här tycks vi inte få någon ändring.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förra årets Skate och Crysis var nya titlar som var nyskapande och bra (BLABLABLA CRYSIS SUGER, ni vet att det inte är sant).

Suck. Visst, Crysis kan eventuellt platsa inom området "bra" om man krystar lite, men att säga att det är innovativt är bara löjligt. Herregud. Betygen spelet har fått är helt bisarra, går att jämföras med Bioshock. Att man i stort sett kan få maxpoäng i en tidning genom att som i Bioshocks fall byta ut lite saker från System Shock visar att spelmarknaden saknar kreativitet, där man förr behövde uppfinna nya genrer för att kallas innovativa.

Åter till ämnet, EA har ju visat att de är några riktiga fittor flera gånger. Senast med just Crysis där de säkerligen fick en rejäl slant från från Microsoft för att försöka höja försäljningen av Vista genom att helt enkelt begränsa XP-versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2 miljarder dollar är en skitsumma om man tänker på hur mycket Take Two kommer tjäna på GTA IV. Lyckligtvis har de redan nekat erbjudandet och vad som är ännu bättre är att det inte var priset de nekade till, utan att de skulle ägas av mouth-full-o-cock-företaget Electronic Arts.

Den dagen GTA ligger i Electronic Arts händer, är spelvärlden död.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är humorn som är en av de stora delarna av GTA.

*Rockstar har humor (True Grime, Two faced Tanner uppdraget i GTA 3 mm mm mm (mm) )

*EA har kärringhumor (I'll give that dive a three actually)

*Musiken i GTA är det Rockstar som har handplockat och vi vet ju alla resultatet. Succé!

*Musiken i EA's spel är i många fall usel (enligt mig)

*Storyn är nog den största delen av GTA. Har älskat storyn i alla GTA spel jag spelat.

*Storyn i de flesta EA spel är både tråkig och innehållsfattig.

En liten summering av vad jag tror majoriteten av vi GTA fans tycker om saken..

EA is not GTA

Detta är mina tankar om EA och Rockstar och alla behöver ju inte hålla med mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är mina tankar om EA och Rockstar och alla behöver ju inte hålla med mig.

Men jag gör det. EA är ett utsugande företag som knappast tänker på spelupplevelse utan snarare på försäljningssiffror. Alla deras "sportspel [insert nästa år här]" är perfekta exempel på det. Deras krigsspel är sällan något att ha, och deras spel är nog de minst genuina av alla storspel jag någonsin spelat. Allt för att spelen ska släppas snabbt så att de kan tjäna pengar.

Let's face it; EA är absolut inte intresserade av Take Two för att Rockstars franchises ska leva vidare. De bryr sig inte ett skit om spelkänsla och speciellt det enorma speluniversum GTAserien faktiskt är. Då menar jag inte att tio spel är enormt, utan den bakomliggande historia som är otroligt välutvecklad inom varje spel. Det är som Sagan om Ringens universum, om man skulle jämföra. Det är inte "insert hjälte, prinsessa, bad guy och monster" utan varje person, händelse, stadsdel, radiokanal, DJ, bil och företag har en väldigt stor bakgrundshistoria som Rockstar berättar på ett fantastiskt sätt med både humor och spänning. DET, är vad som är unikt med Rockstar, och vad som gör GTA till den bästa spelserien någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Suck. Visst, Crysis kan eventuellt platsa inom området "bra" om man krystar lite, men att säga att det är innovativt är bara löjligt. Herregud. Betygen spelet har fått är helt bisarra, går att jämföras med Bioshock. Att man i stort sett kan få maxpoäng i en tidning genom att som i Bioshocks fall byta ut lite saker från System Shock visar att spelmarknaden saknar kreativitet, där man förr behövde uppfinna nya genrer för att kallas innovativa.

Åter till ämnet, EA har ju visat att de är några riktiga fittor flera gånger. Senast med just Crysis där de säkerligen fick en rejäl slant från från Microsoft för att försöka höja försäljningen av Vista genom att helt enkelt begränsa XP-versionen.

Mjo, jag håller med till viss del. Men att påstå att det är EAs fel att spelmarknaden saknar kreativitet är ganska absurt enligt mig. Crysis kanske inte är överdrivet nyskapande men det är fortfarande en annorlunda spelupplevelse (I varje fall tills ön fryser till is), enligt mig i varje fall. Spelet var ju överhypat till tusen och har fått allt för höga betyg av speltidningar, men samtidigt avfärdar endel spelet som skit utan någon egentlig anledning.

Jag förstår inte vad som är felet med spelmarknaden. Kungar som Tim Schafer och Sid Meier finns ju kvar och släpper bra spel, men det känns ändå som om det var sååå mycket bättre förr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag gör det. EA är ett utsugande företag som knappast tänker på spelupplevelse utan snarare på försäljningssiffror. Alla deras "sportspel [insert nästa år här]" är perfekta exempel på det. Deras krigsspel är sällan något att ha, och deras spel är nog de minst genuina av alla storspel jag någonsin spelat. Allt för att spelen ska släppas snabbt så att de kan tjäna pengar.

Let's face it; EA är absolut inte intresserade av Take Two för att Rockstars franchises ska leva vidare. De bryr sig inte ett skit om spelkänsla och speciellt det enorma speluniversum GTAserien faktiskt är. Då menar jag inte att tio spel är enormt, utan den bakomliggande historia som är otroligt välutvecklad inom varje spel. Det är som Sagan om Ringens universum, om man skulle jämföra. Det är inte "insert hjälte, prinsessa, bad guy och monster" utan varje person, händelse, stadsdel, radiokanal, DJ, bil och företag har en väldigt stor bakgrundshistoria som Rockstar berättar på ett fantastiskt sätt med både humor och spänning. DET, är vad som är unikt med Rockstar, och vad som gör GTA till den bästa spelserien någonsin.

Glöm inte heller bort EAs förmåga att ignorera spelarna samt att bemöta dem på ett oseriöst vis. Det är knappast något nytt fenomen att spelarna är delaktiga i spelens utveckling och hållbarhet i form av modding (tredjeparts- utvecklare), proffisionellt tävlande, filmskapande, massa andra fenomen, osv. Att kalla dessa saker "trivala" år 2008 är bara löjligt. Vad var inte Counter-Strike från början om en spelargjord renovation av Half-Lifes multiplayerläge? Titta bara på Valve överhuvudtaget: de hade knappast haft den popularitet och respekt de har idag om det inte vore deras öppenhet mot spelarna (dvs konsumenterna). Bohemia Interative är också ett toppenexempel, Operation Flashpoint/Armed Assault har ett av de allra starkaste communityn jag stött på, och där ser man också starkt utvecklarstöd till spelarna. Allt annat har det varit när det gäller EA och t.ex. Battlefield 2. Innan releasen av BF2 pratade DICE/EA i intervjuer om hur bra de skulle stödja spelarna/moddarna i form av en mod manager (en EA- anställd vars jobb helt och hållet skulle vara att föra kommunikationen mellan moddarna och EA/DICE), officiella editorverktyg för moddarna, osv. Guess what? Hela den där mod manager- grejen rann ut i sanden och editorn kom aldrig förbi betastadiet och var dessutom urusel. Moddarna var så gott som övergivna så fort spelet var släppt. Sedan har vi hela historien om BF2s patchar. Låt mig göra en lista med lite fakta urval (skulle lätt kunna göra en längre och mer komplett lista):

* De första patcharna gick inte att installera om ens användarnamn på datorn innehöll Å, Ä, Ö eller andra tecken som inte ingår i det engelska alfabetet. Och detta spel är ändå utvecklat i Stockholm som ligger i Sverige.

* Första patchen som släpptes (1.01) innehöll en minnesläcka och drogs tillbaka

* Andra patchen (1.02) hårdkrypterade stora delar av spelkoden, ännu en spark på moddarna

* I patch 1.3 tog man av någon anledning bort stöd för alternativa scoresystem, något som dock infördes igen i 1.4. Varför har EA aldrig förklarat...

* När patch 1.4 släpptes råkade EA först släppa fel fil, och släppte en betaversion av patchen ( :whistling: ).

* Oberäkneligt antal nya buggar har introducerats med patcharna

Överhuvudtaget har EA aldrig lyssnat på spelarna, oavsett spel. Vissa av problemen i BF2 har funnits där sedan release, men har ändå aldrig fixats trots att spelarna tjatat sönder om det. Aja, jag kan ranta hur mycket som helst med måste lägga mig nu. Men läs ovanstående lista och fundera över EAs position som ett proffisionellt företag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer EAs "monopol" någonsin falla? Det finns så många små spelutvecklare där ute som sitter och levererar toppenspel efter toppenspel efter toppenspel medans EA skiter ut bottenspel efter bottenspel efter bottenspel. Kan vi inte bara börja rata EA någon gång. Utan oss spelare så har de ju ingen anledning till att existera över huvud taget. Problem solved.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer EAs "monopol" någonsin falla? Det finns så många små spelutvecklare där ute som sitter och levererar toppenspel efter toppenspel efter toppenspel medans EA skiter ut bottenspel efter bottenspel efter bottenspel. Kan vi inte bara börja rata EA någon gång. Utan oss spelare så har de ju ingen anledning till att existera över huvud taget. Problem solved.

Alla kan tanka skiten ur dom!!!!1 :whistling::naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad snackar du om? EA har inget monopol... Activision Blizzard (eller vad dom nu heter, Activision och Vivendi ihopslagna) är större sen någon gång förra året och det är en av anledningarna till varför EA ens skulle vilja köpa Take-Two.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EA och gta går inte ihop. Det kommer att vända gta-serien till ett jävla inferno, där electronic arts helst gör flashiga trailers om ett kommande skitspel.

EA kan hålla sig till sina sportspel. Dom skall inte blanda sig i med take two.

EDIT: Om EA lägger vantarna på gta kommer vi alla gta-spelare att skaffa tröjor där det står ''EA made me do it'' och sedan suuuuta ner personerna bakom köpet.!!.11

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EA och gta går inte ihop. Det kommer att vända gta-serien till ett jävla inferno, där electronic arts helst gör flashiga trailers om ett kommande skitspel.

EA kan hålla sig till sina sportspel. Dom skall inte blanda sig i med take two.

EDIT: Om EA lägger vantarna på gta kommer vi alla gta-spelare att skaffa tröjor där det står ''EA made me do it'' och sedan suuuuta ner personerna bakom köpet.!!.11

:whistling::naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor