kicken Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 Well, det har funnits en liknande tråd som var gjord år 2003. Den är för det första 5 år gammal och mycket konstig och med ett så aktuellt tema som religion gör jag nu denna lilla undersökning. Även den här är av ren nyfikenhet då faktiskt detta forum har runt 100(?) aktiva eller mindre aktiva medlemmar mellan 14-20 år och då detta nästan kan tas som en undersökning som man kan göra ute på sta'n. Men nu till saken. Tre stycken pollfrågor. Enkla alternativ. Ni får vara anonyma. Sedan är det mycket intressant då det faktiskt kan skapas livliga diskussioner i denna tråd, men bara kanske och det är ju alltid trevligt med sådant. Jag väljer vara anonym, men rösta på ni Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 (redigerad) Tror inte och har aldrig trott på gud och liknande. Även om jag gick på "kyrkans barntimmar" och liknande någon gång i veckan som liten. Ateism är väl det som stämmer in bäst på min 'tro'. Vet inte tillräckligt om det för att vilja kalla mig ateist, men jag tror inte det minsta på någon typ av gud eller liknande. Jag är inte anonym. Redigerad 13 februari, 2008 av Qouad Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MyStiC Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 (redigerad) Svarade Nej / Har ingen tro / Nej Redigerad 13 februari, 2008 av MyStiC Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Deltanator Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 kanske det, tror på någon högre energi / kollektivt medvetande iallafall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 (redigerad) Nej. Jag har ingen tro - Eftersom jag inte riktigt ser Ateism som en tro. Ateism säger bara att en person inte tror på en/flera gud(ar). Nej. Jag har inte växt upp med en religion i familjen. Eller , min morfar var präst men det har aldrig varit så att min mamma/pappa har påverkat mig och sagt att vi är kristna och ska till kyrkan bla bla bla.. Vi började läsa religion i skolan och det var väl där som jag tyckte hela "there is a god"-conceptet kändes ologiskt så jag har hållt mig borta från det. Qquad: Then you are an ateist. Simple as that. Redigerad 13 februari, 2008 av Saleen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 Osäker/Har ingen tro/Är inte anonym. Alltså. Gud är fel namn att säga, tror på någon högre makt. Det behöver inte vara en gud eller liknande, men det finns någonting högre än människan. Typ. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 Ateist. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 Kul tråd kicken! Hoppas inte undersökningen förstör all debatt bara. Jag tror inte på Gud, och jag är har ingen religion. Fast jag konfimerade mig så jag räknas nog som kristen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 Fast jag konfimerade mig så jag räknas nog som kristen. Sant, är också konfimerad. Men jag anser mig inte som kristen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 (redigerad) Det enda jag med säkerhet vet är att jag ingenting med säkerhet vet. Anonym. Redigerad 13 februari, 2008 av Eudoros Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 Nej/Nej/Nej Inte troende. Inte komfimrad. Inte medlem i svenska kyrkan. Inte döpt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 (redigerad) Jag är väl närmast vad man kan kalla en kristen agnostiker (ja, man kan vara det). Jag varken förnekar eller erkänner Guds existens, eftersom det är något jag inte kan ha vetskap om, men jag hör till lutherska kyrkan eftersom jag tror på kyrkans (för att inte säga religioners) samhälleliga funktion samt kristendomens grundbudskap. Amen! Sedan är det mycket intressant då det faktiskt kan skapas livliga diskussioner i denna tråd, Redigerad 13 februari, 2008 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 Tror inte på "Gud", men utesluter inte att någon högre makt existerar, skulle kalla mig själv agnostiker, men eftersom att det alternativet inte fanns röstade jag på det sista. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 Vote: Osäker/Kanske Kristendomen, Nej Tillhör ju de kristna men tror inte riktigt på bibeln. Vet inte riktigt vad jag tror, hoppas snarare... Spelar ingen roll vart jag hamnar när jag dörr, bara jag hamnar någonstanns. Jag menar, hur illa kan det bli, kan ju inte dö igen precis... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 Nej jag tror inte på gud, och tro det eller ej, jag är inte anonym... Jag har aldrig trott på det, och jag har haft stora diskussioner med kristna kompisar. Jag köper det inte, och om nån frågar mig förstår jag inte hur man kan göra det som, inget illa menat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Topp3 Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 Sedan är det mycket intressant då det faktiskt kan skapas livliga diskussioner i denna tråd, men bara kanske och det är ju alltid trevligt med sådant. Diskussioner om religion blir alltid samma sak, de icke-troende rabblar ur sig massa fakta och bevis medans de troende gör det dom har lärt sig, vänder andra kinden till och nynnar någon psalm. Religion är inte diskussionsmaterial, för det är nästintill omöjligt att få en troende att bli ateist och tvärtom. Själva grunden för religion gör det omöjligt för diskussion, iom. att religion är tro, inget man bevisar. Antingen tror man eller så tror man inte. Vi kan ju alltid diskutera varför man inte kan diskutera religion? För övrigt röstade jag Nej, Har ingen tro och Nej. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 13 februari, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 Kul tråd kicken! Hoppas inte undersökningen förstör all debatt bara. Jag tror inte på Gud, och jag är har ingen religion. Fast jag konfimerade mig så jag räknas nog som kristen. Tack. Jag är väl närmast vad man kan kalla en kristen agnostiker (ja, man kan vara det). Jag varken förnekar eller erkänner Guds existens, eftersom det är något jag inte kan ha vetskap om, men jag hör till lutherska kyrkan eftersom jag tror på kyrkans (för att inte säga religioners) samhälleliga funktion samt kristendomens grundbudskap. Amen! Intressant! Tror inte på "Gud", men utesluter inte att någon högre makt existerar, skulle kalla mig själv agnostiker, men eftersom att det alternativet inte fanns röstade jag på det sista. Nja, nu när så många nämner det så kanske jag skulle haft med det i alternativen. Men jag vill inte riskera att det nollställs som den gjorde i någon annan tråd. I så fall får admin fixa. Diskussioner om religion blir alltid samma sak, de icke-troende rabblar ur sig massa fakta och bevis medans de troende gör det dom har lärt sig, vänder andra kinden till och nynnar någon psalm. Religion är inte diskussionsmaterial, för det är nästintill omöjligt att få en troende att bli ateist och tvärtom. Själva grunden för religion gör det omöjligt för diskussion, iom. att religion är tro, inget man bevisar. Antingen tror man eller så tror man inte. Vi kan ju alltid diskutera varför man inte kan diskutera religion? För övrigt röstade jag Nej, Har ingen tro och Nej. Jadu. Du har egentligen rätt. Men måste man diskutera för att få en annan att byta religon eller ja, tro. Vi kan diskutera varför det alltid blir vilda diskussioner kring religon eller varför några inte anser sig vara kristna trots att de är konfirmerade och varför ens konfirmationen är som en 'lek' istället vad den bör vara. Osv... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 1. Nej. 2. Jag har ingen tro/Vet ej/Osäker. 3. Nej. "I go my own way, I don't need guidelines... .. ." Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 Diskussioner om religion blir alltid samma sak, de icke-troende rabblar ur sig massa fakta och bevis medans de troende gör det dom har lärt sig, vänder andra kinden till och nynnar någon psalm. Religion är inte diskussionsmaterial, för det är nästintill omöjligt att få en troende att bli ateist och tvärtom. Själva grunden för religion gör det omöjligt för diskussion, iom. att religion är tro, inget man bevisar. Antingen tror man eller så tror man inte. Hear, hear! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 13 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2008 Som en vis man en gång sa, "Människan är svag och behöver nåt att tro på."! Just ja, det var jag som sa det till min lillebror. Vissa människor behöver bara en mening med livet, och vill inte att det ska vara turen som gjorde att vi finns här idag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts