GTA3 freak Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Det kan ju inte bli svårare bara för att man börjar mäta på ett nytt sätt. Det är som JSHC säger (När han jämför det med meterskalan): Tänk dig att du tidigare mätte en planka i centimeter, plankan var 20 centimeter som max. Helt plötsligt börjar du mäta i millimeter, du får en precisare mätning men det krävs ju inte en längre planka för att nå upp till max än vad det gjorde tidigare. Plankan är alltså fortfarande lika lång, men du får ett precisare mått på den. Alltså, det borde ju inte krävas mer för att få ett A än för ett MVG bara för att det finns en precisare gradskala. Ja på det gamla sättet skulle man mätt plankan som 20 cm oavsett om den var 191 eller 200 mm medan på det nya sättet är plankan just 191 eller 200 mm. På samma sätt kommer kanske inte en person som har mvg nu automatiskt få A utan istället B. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 (redigerad) Alltså, det borde ju inte krävas mer för att få ett A än för ett MVG bara för att det finns en precisare gradskala. Det måste det absolut krävas. Ett svenskt MVG ("A") kan i dagens läge inte på något sätt jämföras med toppbetyg i de flesta andra europeiska grund- och gymnasieskolor. Jag kan ju dra paralleller till min tid i det finska gymnasiet (skala 4-10), i en grupp på ca 20 gymnasister fick kanske 1-2 högsta betyg, dvs 10, och då var det nästan alltid über-plugghästar. Majoriteten låg kring 7-8. Fick man 9 blev man väldigt glad. Kunde inte sagt det bättre själv. Edit. Jag kom precis på att den inte kommer följa internationell standard då E räknas som IG utomlands, men inte i Sveriges nya system Nja, jag kollade upp det där och det visade sig att E räknas som godkänt betyg också i t.ex. vissa amerikanska delstater; inte ett vidare bra betyg men godkänt iaf. Redigerad 6 februari, 2008 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
saffecool Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Jag börjar gymnasiet hösten 2010, det kommer gälla för mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Jag börjar gymnasiet hösten 2010, det kommer gälla för mig. Gah, tough one. Lär ju inte bli kul att vara först ut. Min generation (-91) skulle ju varit först ut med gymnasiereformen vänstern hade på G men den blev ju uppskjuten eftersom Alliansen vann. Skönt i det avseendet i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KvaddadPadda Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Få se, jag har gymnasiet kvar, vilket är tre år. Lagen borde väl inte hinna träda i kraft under samma år? Antager att dom kör den sista årskursen ut för att sedan ta in den nya betygsskalan. Vore konstigt om vi 92or på sista terminen i trean skulle börja bli betygsatta efter ett nytt betygsystem, eller? Sitter i samma läge som dig, de kan (läs:borde) ju inte ändra våra betyg efter den nya skalan när vi gått fem terminer enligt den gamla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Det måste det absolut krävas. Ett svenskt MVG ("A") kan i dagens läge inte på något sätt jämföras med toppbetyg i de flesta andra europeiska grund- och gymnasieskolor. Jag kan ju dra paralleller till min tid i det finska gymnasiet (skala 4-10), i en grupp på ca 20 gymnasister fick kanske 1-2 högsta betyg, dvs 10, och då var det nästan alltid über-plugghästar. Majoriteten låg kring 7-8. Fick man 9 blev man väldigt glad. Nja, jag kollade upp det där och det visade sig att E räknas som godkänt betyg också i t.ex. vissa amerikanska delstater; inte ett vidare bra betyg men godkänt iaf. Låter riktigt bra... det där finska systemet! Det är för lätt att få MVG i dagens skolsystem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Rent logiskt sett vore det bäst med en tiogradig skala, IG, -G, G, G+, -VG, VG, VG+, -MVG, MVG, MVG+. Men enligt min mor är allting bättre än det vi har nu, speciellt att det kommer finnas två sorters betyg med underkännande. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Always_Mongo Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Vad som helst är nog bra, IG-MVG är verkligen apa! Det blir väldigt orättvist så som det är nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Rent logiskt sett vore det bäst med en tiogradig skala, IG, -G, G, G+, -VG, VG, VG+, -MVG, MVG, MVG+. Men enligt min mor är allting bättre än det vi har nu, speciellt att det kommer finnas två sorters betyg med underkännande. Endast F kommer vara icke godkänt. Steck finns nu också och används när läraren saknar material från eleven i den utsträckningen att det inte går att sätta ett betyg. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Foo Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Rent logiskt sett vore det bäst med en tiogradig skala, IG, -G, G, G+, -VG, VG, VG+, -MVG, MVG, MVG+. Men enligt min mor är allting bättre än det vi har nu, speciellt att det kommer finnas två sorters betyg med underkännande. Jo mer bokstäver, desto större noggranhet ja. Oavsett hur betygskalan ser ut så kommer den att vara lika för alla som söker till högskola/gymnasium samtidigt ändå. Så bättre blir det ju inte så sätt, bara annorlunda (och som sagt; mer noggrant). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Lite larvigt att amerikanisera Sverige på det här sättet. Snart kommer vi svenskar bli mobbade och bli kallade USA wannabees av amerikanerna. Sanna mina ord. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 7 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 februari, 2008 Lite larvigt att amerikanisera Sverige på det här sättet. Snart kommer vi svenskar bli mobbade och bli kallade USA wannabees av amerikanerna. Sanna mina ord. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 7 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 februari, 2008 Inte så konstigt när jag andvänder detta tangentbord Och varför misslyckades jag tycker du? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 7 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 februari, 2008 Inte så konstigt när jag andvänder detta tangentbord Och varför misslyckades jag tycker du? ECTS använder samma skala (med undantag för FX). Alltså är inte A-F något enbart Amerikanska skolor använder. Därför är du EPICFUCKINGFAIL! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 7 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 februari, 2008 Jo mer bokstäver, desto större noggranhet ja. Oavsett hur betygskalan ser ut så kommer den att vara lika för alla som söker till högskola/gymnasium samtidigt ändå. Så bättre blir det ju inte så sätt, bara annorlunda (och som sagt; mer noggrant). Och jag som trodde att noggranhet var något possitivt... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 7 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 7 februari, 2008 ECTS använder samma skala (med undantag för FX). Alltså är inte A-F något enbart Amerikanska skolor använder. Därför är du EPICFUCKINGFAIL! Ok, förlåt då herr Jag-vet-allt Hell. Jag ger mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 8 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2008 Men kommer inte detta innebära att du får ännu svårare till högsta betyg? Annars känns det här väl okej. Det påverkar ju inte mig ändå. Men kommer inte vänstern bara kunna skita i allt det här när de vinner nästa gång? Nja, lite svårare lär det bli. Dock borde det bli lättare att få godkänt, och en mer nogrann skala än nu. Dock tycker jag att dagens system fungerar bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Deltanator Skrivet 8 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2008 Ok, förlåt då herr Jag-vet-allt Hell. Jag ger mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 8 februari, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2008 Men kommer inte vänstern bara kunna skita i allt det här när de vinner nästa gång? Sånna här system ändras ju inte över en dag, och om nu Björklund får igenom förslaget (det är fortfarande ett förslag) så skulle det nog ses som ganska oansvarigt av sossarna att ändra systemet ännu en gång. Man måste ju tänka på att det inte är politikerna utan elever som drabbas. Så jag tror nog det kommer kvarstå, om dem nu kommer överrens om något. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts