Misterwhoopee Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Detta är förstasidestoff på alla stora svenska tidningars nätupplagor just nu. *http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_844675.svd *http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1778174.ab m.fl. Det här kommer antagligen inte att "drabba" så många som är aktiva på detta forum, då väl dem flesta tagit studenten när förslaget beräknas gå igenom år 2011. Själv vet jag inte om betyg är rätta sättet, men jag kan väl hålla med om att IG-MVG-skalan inte var någon höjdare direkt. Fast tycker bara det känns som dem prövar nya system som elever får vara försökskaniner på hela tiden, det var inte länge sedan vårt nuvarande betygssystem infördes det ska man komma ihåg. Innan dess var det 1-5 skala, och innan det bokstavsskala som det nu alltså ska bli igen, fast med fler bokstäver då. Jag tror inte att det är enda utvägen, att bara blicka tillbaka och säga att skolan var bättre och mer disciplinerad förr kanske inte är en så bra slutsats. Samhället har ju utvecklats något enormt sedan dess... Men allt jag vet är att jag själv är glad att har avslutat studierna, längtar inte tillbaka. Vad tror ni om detta? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Bort med MVG-IG och A-F Vår mentor använder sig av 5-1 skalan och det tycker jag fungerar utmärkt. På prov och inlämningsuppgifter får vi 5-1 skalan, men i betygen får vi MVG-IG ocg jag tycker att 5-1 skalan har funkat bäst hittils och den känns lättast att förstå sig på istället för att man ska kunna få ett VG+ eller VG- etc etc. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 I mina 9 första skolår hade jag betygsystemet 1-6. 1 var bäst och 6 sämst. MVG-systemet var förvirrande tyckte jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Jag tror nog det blir bättre än det system som finns nu. Det enda negativa är väl att jag gått ut skolan innan det nya börjar gälla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Hm, jag har alltid funderat på hur ett sånt här betygssystem fungerar. Gills ett E som underkänt då det är på den lägre halvan av betygsskalan? Betyder då det att man kan få IG (F) och ett inte riktigt lika dåligt IG (E) ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Marquis Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Hm, jag har alltid funderat på hur ett sånt här betygssystem fungerar. Gills ett E som underkänt då det är på den lägre halvan av betygsskalan? Betyder då det att man kan få IG (F) och ett inte riktigt lika dåligt IG (E) ? Läs artiklarna, E kommer att motsvara dagens G. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Bra initiativ! Mycket bra med betyg så tidigt, tycker dom ska tänja gränsen ännu mera, men ändå. Bra! A-F skalan är jag inte så insatt i ännu, men det är väl samma skala som de använder i USA? Jag föredrar 1-5 skalan mycket mer och hoppades att dom skulle byta till denna när dom väl bytte, men hur som helst, det är ändå bra att dom äntligen gör något åt det då IG-MVG är väldigt dåligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Bra initiativ! Mycket bra med betyg så tidigt, tycker dom ska tänja gränsen ännu mera, men ändå. Bra! A-F skalan är jag inte så insatt i ännu, men det är väl samma skala som de använder i USA? Jag föredrar 1-5 skalan mycket mer och hoppades att dom skulle byta till denna när dom väl bytte, men hur som helst, det är ändå bra att dom äntligen gör något åt det då IG-MVG är väldigt dåligt. Men kommer inte detta innebära att du får ännu svårare till högsta betyg? Annars känns det här väl okej. Det påverkar ju inte mig ändå. Men kommer inte vänstern bara kunna skita i allt det här när de vinner nästa gång? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JSHC Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Men kommer inte detta innebära att du får ännu svårare till högsta betyg? Annars känns det här väl okej. Det påverkar ju inte mig ändå. Men kommer inte vänstern bara kunna skita i allt det här när de vinner nästa gång? Borde det ju inte göra då det bara drar ut på det hela, som att du mäter någonting i Millimeter istället för Centimeter, på så sätt för du en mycket mer exakt längd utav det du mäter Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Borde det ju inte göra då det bara drar ut på det hela, som att du mäter någonting i Millimeter istället för Centimeter, på så sätt för du en mycket mer exakt längd utav det du mäter Ah.. Och om har får VG+ nu blir det ju antagligen B med det nya = inte högsta betyg? Eller vad svarade du på? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JSHC Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 (redigerad) Ah.. Och om har får VG+ nu blir det ju antagligen B med det nya = inte högsta betyg? Eller vad svarade du på? VG+ är ju inte det högsta betyget heller så.. Men jag förstår vad du menar, men vi vet ju inte hur dom gör med betygsättning heller, det går ju inte direkt säga att ett VG är exakt det och det på den nya skalan, det beror ju på hur lärare betygsätter sen. Antar att det bara är att vänta och se, men jag gillar denna skalan (A-F) Förresten, blir ett A 20 poäng? Eller hur gör dom då? Eftersom ett A tydligen är högre än dagens MVG. Redigerad 6 februari, 2008 av JSHC Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 VG+ är ju inte det högsta betyget heller så.. Men jag förstår vad du menar, men vi vet ju inte hur dom gör med betygsättning heller, det går ju inte direkt säga att ett VG är exakt det och det på den nya skalan, det beror ju på hur lärare betygsätter sen. Antar att det bara är att vänta och se, men jag gillar denna skalan (A-F) Nej, men att VG+ inte är högsta betyget hade ju inte med saken att göra. Pga av det nya systemet kommer han ha än svårare att nå det högsta betyget, menade jag. Ett VG kommer ju i alla fall inte vara ett A, det kan vi väl vara överens om? Tack. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Underbart! Hoppas bara att de inte gör en Sverige-version av A-F bestygssystemet utan följer internationell standard. Betyget A skall vara mycket svårt att få och kräva stora arbetsinsatser. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JSHC Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Nej, men att VG+ inte är högsta betyget hade ju inte med saken att göra. Pga av det nya systemet kommer han ha än svårare att nå det högsta betyget, menade jag. Ett VG kommer ju i alla fall inte vara ett A, det kan vi väl vara överens om? Tack. Varsågod Men kommer de fortfarande att ha kvar + och -? Eller iof, det skrivs väl inte med på slutbetyg ändå? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Nej, men att VG+ inte är högsta betyget hade ju inte med saken att göra. Pga av det nya systemet kommer han ha än svårare att nå det högsta betyget, menade jag. Ett VG kommer ju i alla fall inte vara ett A, det kan vi väl vara överens om? Tack. Det kan ju inte bli svårare bara för att man börjar mäta på ett nytt sätt. Det är som JSHC säger (När han jämför det med meterskalan): Tänk dig att du tidigare mätte en planka i centimeter, plankan var 20 centimeter som max. Helt plötsligt börjar du mäta i millimeter, du får en precisare mätning men det krävs ju inte en längre planka för att nå upp till max än vad det gjorde tidigare. Plankan är alltså fortfarande lika lång, men du får ett precisare mått på den. Alltså, det borde ju inte krävas mer för att få ett A än för ett MVG bara för att det finns en precisare gradskala. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Alltså, det borde ju inte krävas mer för att få ett A än för ett MVG bara för att det finns en precisare gradskala. Men det är just det som det gör. Har du inte kollat på filmerna? Björklund säger att A är ett riktigt spetsbetyg som bara eliten ska få. Och jag förstår JSHC, men det säger inte emot vad jag säger. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 (redigerad) Underbart! Hoppas bara att de inte gör en Sverige-version av A-F bestygssystemet utan följer internationell standard. Betyget A skall vara mycket svårt att få och kräva stora arbetsinsatser. Kunde inte sagt det bättre själv. Edit. Jag kom precis på att den inte kommer följa internationell standard då E räknas som IG utomlands, men inte i Sveriges nya system Redigerad 6 februari, 2008 av Sniper Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 (redigerad) Men det är just det som det gör. Har du inte kollat på filmerna? Björklund säger att A är ett riktigt spetsbetyg som bara eliten ska få. Och jag förstår JSHC, men det säger inte emot vad jag säger. Vilket skit, tur att jag gått ut vid den tiden. Nej, jag kollade inga filmer. Men å andra sidan. Hur ofta följer egentligen en lärare skolverkets regler till punkt och pricka? Det kommer förmodligen delas ut ett antal A:n som inte borde delas ut. Redigerad 6 februari, 2008 av eXotic Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Vilket skit, tur att jag gått ut vid den tiden. Nej, jag kollade inga filmer. Men å andra sidan. Hur ofta följer egentligen en lärare skolverkets regler till punkt och pricka? Det kommer förmodligen delas ut ett antal A:n som inte borde delas ut. Verkligen, fast det kan man ju inte utgå ifrån. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 6 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2008 Få se, jag har gymnasiet kvar, vilket är tre år. Lagen borde väl inte hinna träda i kraft under samma år? Antager att dom kör den sista årskursen ut för att sedan ta in den nya betygsskalan. Vore konstigt om vi 92or på sista terminen i trean skulle börja bli betygsatta efter ett nytt betygsystem, eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts