Tux Skrivet 29 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2008 Precis som trådtiteln lyder, diskutera vad ni tycker om just palestinasjalar!. Är det fint med Palestinasjalar?, gillar man kent för att man använder det?, hatar du det?, emo skräp?, använder du själv en palestinasjal?, isånnafall varför?. Diskutera!. Många av er vet antagligen detta men färgerna på sjalarna har ju en betydelse också. * svartvit: Palestina * rödvit: Saudiarabien * grön: Marocko Västerländska efterkonstruktioner * lila: feminism * svart: anarkism * röd: kommunism * grön: veganism Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 29 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2008 Jag hade en lila förut. För att den var snygg OCH provocerande. Jag menar, hakkors är inte särskilt snygga men ack så provocerande så palestinasjal var ett givet val för mig. Nejmen nu är den borta så jag skiter i't. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 29 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2008 (redigerad) Palestinasjal är väldigt högstadiefjortisemo för mig och inte särskillt stilfullt. Men de politiska tankarna bakom det stödjer jag självklart*. @ PC: Jag tycker faktiskt hakkorset estetiskt sett är rätt snyggt, fast nazistbetydelsen såklart fruktansvärd. *Eller, jag stödjer att andra personer aktiverar sig inom dessa områden, jag själv stödjer inte veganismen, kommunismen eller anarkisment. Älskar kött och mina pengar. Redigerad 29 januari, 2008 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 29 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2008 Palestinasjal är väldigt högstadiefjortisemo för mig och inte särskillt stilfullt. Men de politiska tankarna bakom det stödjer jag självklart*. @ PC: Jag tycker faktiskt hakkorset estetiskt sett är rätt snyggt, fast nazistbetydelsen såklart fruktansvärd. Håller med dig om att det mest verkar vara personer i medeltonåren som använder palestinasjal, man ser ju inte direkt någon 30-åring som går omkring med en? (Rätta mig om jag har fel) Så det är också något jag associerar med högstadiet och kanske tidiga gymnasie-åldern. Det tråkiga med hakkorset är ju att man inte kan använda det för sin ursprungliga betydelse, dvs Lycka. Alla tror man är nazist för att man vill använda en gammal asiatisk lyckosymbol. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 29 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2008 Det tråkiga med hakkorset är ju att man inte kan använda det för sin ursprungliga betydelse, dvs Lycka. Alla tror man är nazist för att man vill använda en gammal asiatisk lyckosymbol. Hehe, vore kul om någon vänlig själ försökte ta tillbaka dess ursprungliga betydelse. Fasen vad skit han skulle få. Det är ju bara kolla på Aftonbladet i somras eller vad det var; någon konstkännare sade att "nazisterna gjorde mycket fin konst" eller något liknande. Rubrik blir: "NAZISTERNA GJORDE MYCKET BRA" och han fick en massa skit. Jag har inte sett någon som använt Palestinasjal på ett snyggt sätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 29 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2008 Hehe, vore kul om någon vänlig själ försökte ta tillbaka dess ursprungliga betydelse. Fasen vad skit han skulle få. Det är ju bara kolla på Aftonbladet i somras eller vad det var; någon konstkännare sade att "nazisterna gjorde mycket fin konst" eller något liknande. Rubrik blir: "NAZISTERNA GJORDE MYCKET BRA" och han fick en massa skit. Saken är ju att många av de symboler som nazisterna skapade är väldigt kraftfulla rent arkitektoriskt, se t.ex. på de två "blixt-S" som är symbol för SS. Tror nog det var lite det konstnären syftade på. Men allt dessa symboler står för är naturligtvis avskyvärt. (ursäkta Tux för off-topic ) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 29 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2008 Tror väldigt många som klär sig i det bara gör det för den "status" som sjalarna ger. Skulle aldrig klä mig i något sådant skit. Grymt dubbelmoraliskt att man i Sverige öppet får stödja anarki, kommunism och andra vänsterextrema idelogier, medans hakkors och t.o.m. Sverigeflaggor uppfattas som kränkande. Inte för att jag har något intresse av att bära det, men jag stör mig på det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 29 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2008 Jag tycker det inte är så hett med palestinasjal. Palestinafrågan är svår. Att visa stöd för en utsatt folkgrupp är bra, fast undra om det är så många som bär plagget som vet vad det handlar om. Håller med om att hakkors är snygga rent grafiskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 29 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2008 Saken är ju att många av de symboler som nazisterna skapade är väldigt kraftfulla rent arkitektoriskt, se t.ex. på de två "blixt-S" som är symbol för SS. Tror nog det var lite det konstnären syftade på. Men allt dessa symboler står för är naturligtvis avskyvärt. (ursäkta Tux för off-topic ) Jag är helt med på noterna, det var jag hela tiden. Men det var ännu värre, jag tror bara han pratade om tavlor och ändå blev han uthängd sådär. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 29 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2008 Tror väldigt många som klär sig i det bara gör det för den "status" som sjalarna ger. Skulle aldrig klä mig i något sådant skit. Grymt dubbelmoraliskt att man i Sverige öppet får stödja anarki, kommunism och andra vänsterextrema idelogier, medans hakkors och t.o.m. Sverigeflaggor uppfattas som kränkande. Inte för att jag har något intresse av att bära det, men jag stör mig på det. Sverigeflaggor är kränkande när det är en bonnläpp/uttalad rasist som använder den. Om en person med bra åsikter (jag till exempel) skulle ha en sverigeflagga i signaturen någonstans eller som visningsbild på MSN skulle ingen uppfatta det som rasistiskt, men när ERROLSTRUMMA har det så gör det det. Nazism förespråkar utrotning av judar och diskrimminerar samhällets svagaste individer. Kommunism är en moralisik försvarbar ideologi. Därför är det ena okej och det andra inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 29 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2008 (redigerad) Sverigeflaggor är kränkande när det är en bonnläpp/uttalad rasist som använder den. Om en person med bra åsikter (jag till exempel) skulle ha en sverigeflagga i signaturen någonstans eller som visningsbild på MSN skulle ingen uppfatta det som rasistiskt, men när ERROLSTRUMMA har det så gör det det. Nazism förespråkar utrotning av judar och diskrimminerar samhällets svagaste individer. Kommunism är en moralisik försvarbar ideologi. Därför är det ena okej och det andra inte. Du skämtar nu, va? Var är logiken i att en viss symbol blir kränkande när en viss person använder den? Då skulle lika gärna det stjärntecken personen är född i vara rasistiskt. Och personen lär knappast bli bättre av att han/hon slutar använda Sverigeflaggan. Så egentligen är hakkors och hela köret irrelevant. Kommunism diskriminerar hela befolkningen. Staten tar ifrån individerna alla deras rättigheter, gör dem maktlösa och ser till att folket inte kan resa sig mot staten i form av makt. Staten kontrollerar ekonomin och har monopol på precis allt, så blir det taskig ekonomi får alla snällt sitta och vänta på bättre tider. I ett kapitalistiskt samhälle är det flera personer som äger produktionsmedlen, i ett kommunistiskt samhälle är det en samlad grupp personer som inte bara har kontroll över produktionsmedlen, utan också allt annat. Sabbar liksom inte det hela grundidén med idelogin? Att alla ska samäga medlen är ren bullshit. Menar du på fullaste allvar att jag som individ har något att säga till om bland miljontals andra människor? Pengarna jag tjänar i ett kommunistiskt samhälle är skitlöner i ett kapitalisitskt, och det är dessutom samma lön som alla andra. Några kanske får det bättre, men en stor majoritet dras bara ned i skiten. Och hur försvarar du att kommunismen i Östeuropa krävde mellan 60 och 90 miljoner människoliv (och det bara i Östeuropa)? Skyll inte på att det inte ingår i läran, för då kan nazister lika gärna skylla på att Hitler inte var nazist eftersom han inte var arisk och överlägsen enligt den nazistiska läran. Redigerad 29 januari, 2008 av Jacker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
emo Skrivet 29 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2008 Palestinasjalar var samma saga som det var med j.lindberg tröjjor, canadian gouse jackor och tennis sneakers var förut... inte riktigt mode, men en trend för ungar som vill vara hipp och inte stå ut Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Fireinthehole Skrivet 29 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 29 januari, 2008 (redigerad) Du skämtar nu, va? Var är logiken i att en viss symbol blir kränkande när en viss person använder den? Då skulle lika gärna det stjärntecken personen är född i vara rasistiskt. Och personen lär knappast bli bättre av att han/hon slutar använda Sverigeflaggan. Så egentligen är hakkors och hela köret irrelevant. Kommunism diskriminerar hela befolkningen. Staten tar ifrån individerna alla deras rättigheter, gör dem maktlösa och ser till att folket inte kan resa sig mot staten i form av makt. Staten kontrollerar ekonomin och har monopol på precis allt, så blir det taskig ekonomi får alla snällt sitta och vänta på bättre tider. I ett kapitalistiskt samhälle är det flera personer som äger produktionsmedlen, i ett kommunistiskt samhälle är det en samlad grupp personer som inte bara har kontroll över produktionsmedlen, utan också allt annat. Sabbar liksom inte det hela grundidén med idelogin? Att alla ska samäga medlen är ren bullshit. Menar du på fullaste allvar att jag som individ har något att säga till om bland miljontals andra människor? Pengarna jag tjänar i ett kommunistiskt samhälle är skitlöner i ett kapitalisitskt, och det är dessutom samma lön som alla andra. Några kanske får det bättre, men en stor majoritet dras bara ned i skiten. Och hur försvarar du att kommunismen i Östeuropa krävde mellan 60 och 90 miljoner människoliv (och det bara i Östeuropa)? Skyll inte på att det inte ingår i läran, för då kan nazister lika gärna skylla på att Hitler inte var nazist eftersom han inte var arisk och överlägsen enligt den nazistiska läran. Borde det inte klassas som fascism när staten tar människornas rättigheter och bestämmer allt? Rätta mig om jag har fel. Edit: Min kärlek till Ryssland har ingenting med kommunismen att göra. Redigerad 29 januari, 2008 av Fireinthehole Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2008 (redigerad) Du skämtar nu, va? Kommunism diskriminerar hela befolkningen. Staten tar ifrån individerna alla deras rättigheter, gör dem maktlösa och ser till att folket inte kan resa sig mot staten i form av makt. Staten kontrollerar ekonomin och har monopol på precis allt, så blir det taskig ekonomi får alla snällt sitta och vänta på bättre tider. I ett kapitalistiskt samhälle är det flera personer som äger produktionsmedlen, i ett kommunistiskt samhälle är det en samlad grupp personer som inte bara har kontroll över produktionsmedlen, utan också allt annat. Sabbar liksom inte det hela grundidén med idelogin? Att alla ska samäga medlen är ren bullshit. Menar du på fullaste allvar att jag som individ har något att säga till om bland miljontals andra människor? Pengarna jag tjänar i ett kommunistiskt samhälle är skitlöner i ett kapitalisitskt, och det är dessutom samma lön som alla andra. Några kanske får det bättre, men en stor majoritet dras bara ned i skiten. Och hur försvarar du att kommunismen i Östeuropa krävde mellan 60 och 90 miljoner människoliv (och det bara i Östeuropa)? Skyll inte på att det inte ingår i läran, för då kan nazister lika gärna skylla på att Hitler inte var nazist eftersom han inte var arisk och överlägsen enligt den nazistiska läran. Men snälla, sluta slit på tangentbordet i onödan. Jag vet hur dåligt kommunismen har fungerat historiskt sett och ser den heller inte en lyckad framtid. Men det är en moralisk försvarbar ideologi, och då talar jag om grundideologin och inte Östeuropas folkmordskommunism. Vad menar du med det där att "det inte ingår i läran"? Det gör ju inte det! Däremot ingår folkmord av judar i den nazitiska läran. Var är logiken i att en viss symbol blir kränkande när en viss person använder den? Då skulle lika gärna det stjärntecken personen är född i vara rasistiskt. Och personen lär knappast bli bättre av att han/hon slutar använda Sverigeflaggan. Så egentligen är hakkors och hela köret irrelevant. Logiken är att det inte är själva symbolen som är kränkande utan det budskap som personen framför. Det är ju bara en symbol, precis som ord bara är ord. Neger behöver inte vara rasistiskt men det kan vara det. Sverigeflagga behöver inte vara det men det kan vara det. Redigerad 30 januari, 2008 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 30 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2008 Fungerade inte kommunismen så att den som gjorde nytta för samhället fick bättre betalt än den som gjorde mindre nytta? så en hantverkare eller byggnadsarbetare hade bättre löner än t.ex. läkare. min syrra använder palestinasjalar. otroligt fult och smaklösa dukar imo. sen är det nog få som förstår färginnebörden. även jag, tills nu. men skulle aldrig ta på mig dylik bordsduk Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2008 Fungerade inte kommunismen så att den som gjorde nytta för samhället fick bättre betalt än den som gjorde mindre nytta? så en hantverkare eller byggnadsarbetare hade bättre löner än t.ex. läkare. Låt oss inte fördjupa oss i kommunismen, det kommer aldrig gå väl. Speciellt inte på GTAsajten Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 30 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2008 Min bror har palestinasjal po sig ibland. Jag lonar den ibland. Den aer bekvam. Men jag har den inte av nogon annan anledning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 30 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2008 Låt oss inte fördjupa oss i kommunismen, det kommer aldrig gå väl. Speciellt inte på GTAsajten Du har nog rätt. är näjd med att ingen vet vart jag står politiskt här Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 30 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2008 Tycker palestinasjal är mindre skitfult så jag använder det aldrig. Och kommer med stor sannolikhet aldrig göra det heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 30 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2008 Västerländska efterkonstruktioner * lila: feminism * svart: anarkism * röd: kommunism * grön: veganism Det där visste jag inte! I så fall hade jag en liten kommunistbitch på tyskalektionen idag. Men jag kan ändå inte tro att hon är kommunist, visst, hon är med 97,6% sannolikhet vänsteranhängare men kommunist? Njaaaeee... Dessutom är hon så söt att även om hon är kommunist så får hon min förlåtelse. "Söta kommunister kommer att undvika deportering till norrländska arbetsläger när Umberto kommer till makten." Anteckna det! Jag vet inte riktigt vad jag skall tycka om palestinasjalar för övrigt - det enda jag kan säga är att det är inget som en "riktig karl" väljer att spöka ut sig i. Njeh. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts