eXotic Skrivet 24 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 januari, 2008 Okej, min syrra fick en ny dator idag och nu börjar hon tjata om att hon vill ladda hem saker. (Mormors gamla fotografier. ) Jag har hela tiden sagt nej för att hon inte förstår vad det är hon laddar hem eller hur hon ska hantera det. Jag känner på mig att det kommer sluta med en mindre tragedi förr eller senare. Men nu har hon som sagt en egen dator och säger: "Skitsamma om något händer, nu försvinner ändå bara mina saker." En av hennes kompisar föreslog direkt diverse torrentprogram, men jag avslog det direkt då det tar alldeles för mycket av min bandbredd, ja just det, min bandbredd. Jag ska givetvis ha mest nätverk då jag är den enda som är medlem på diverse closed trackers och måste hålla ration uppe. Jag tänkte på DC först, det är ju ett snällt program, man kan surfa medans det brummar omkring, till skillnad mot t ex uTorrent som får (Åtminstonde vårat) nätverket att krypa fram. Men jag kom fram till att det blir för krångligt för henne att använda. Så om sajtarna har några tips på surfvänliga program som är lätta att hantera och som är lite åt det säkra hållet så jag ska slippa behöva laga en massa åt henne för att hon fått in massa skit så vore det otroligt hyggligt om ni ville hojta till. Det handlar som sagt om att hon vill fildela fotografier med mormor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 24 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 januari, 2008 Alla tjejer gillar limewire, så varför inte? Tvinga henne att stänga av när hon är klar bara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 24 januari, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 januari, 2008 Alla tjejer gillar limewire, så varför inte? Tvinga henne att stänga av när hon är klar bara. Jag funderade på limewire men hörde något om virus, hur pass säkert är egentligen limewire? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 24 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 januari, 2008 Bearshare funkar också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 24 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 januari, 2008 Installera uTorrent och sätt en global limit. Sedär så är ditt bandbreddsproblem löst. Jag känner igen situationen dock men jag underskattade faktiskt min syster. Lyckades både lärare henne DC++ när det var hett och nu tankar hon torrents och har account på waffles.fm helt utan min hjälp och allt. Tänk vad tjejer kan =D Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 24 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 januari, 2008 Själv hjälpte jag pappa med Limewire och nu tankar han dygnet runt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 24 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 januari, 2008 Jag funderade på limewire men hörde något om virus, hur pass säkert är egentligen limewire? Jag har b.l.a limewire och det har fungerat problemfritt för mig. Har tankat rätt mycket genom det back in the days, och inget innehållandes virus. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KvaddadPadda Skrivet 24 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 januari, 2008 Grejen med Limewire är att kvalitén är åt helvete, typ 64 kbps på en .mp3. Dessutom är låtarna ofta live-versioner. Använde det iofs under en kort tid, så jag kanske bara hade otur. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 24 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 januari, 2008 Grejen med Limewire är att kvalitén är åt helvete, typ 64 kbps på en .mp3. Dessutom är låtarna ofta live-versioner. Använde det iofs under en kort tid, så jag kanske bara hade otur. Det är då man ställer in så att det bara visas låtar med 128 eller mer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 24 januari, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 januari, 2008 Installera uTorrent och sätt en global limit. Sedär så är ditt bandbreddsproblem löst. Jag känner igen situationen dock men jag underskattade faktiskt min syster. Lyckades både lärare henne DC++ när det var hett och nu tankar hon torrents och har account på waffles.fm helt utan min hjälp och allt. Tänk vad tjejer kan =D Mjo, men det känns samtidigt lite taskigt då hon måste sitta och vänta jättelänge på sina filer bara för att jag är så jävla egoistisk. Men även om jag sänker global limit så kommer det väl ändå sega ner? Jag menar, mitt uTorrent kan stå och pumpa i 0 upp 0 ner men internet blir ändå segt bara för att just uTorrent är igång. Eller är det bara jag som har något fel? Haha, härligt att syrran din lärt sig, men jag tror inte min syster kommer komma dit. Efter att ha levt med dator i snart 13 år vet hon fortfarande inte hur man installerar spel. Grejen med Limewire är att kvalitén är åt helvete, typ 64 kbps på en .mp3. Dessutom är låtarna ofta live-versioner. Använde det iofs under en kort tid, så jag kanske bara hade otur. Jag tror dock inte hon är speciellt ljudkänslig så att säga, så länge ljudet inte knastrar och har sig så tror jag inte hon hör någon speciell skillnad. Men å andra sidan så vet jag ju inte riktigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 24 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 januari, 2008 Jag tänkte på DC först /---/ Men jag kom fram till att det blir för krångligt för henne att använda. Vad finns det som är krångligt med DC väl när man öppnat portar och fixat ett antal hubbar i autostarten? Sök -> tanka. Men när man ska dela filer med mormor, och inte tanka musik, så är det väl rätt bra med en FTP (okej, de kan vara krångliga) eller MSNs egna "Delade mappar". Skulle hon ha dynamiskt IP med router så måste man antingen öppna nya portar hela tiden, eller byta portar, eller skaffa specifikt IP. Det jag verkar ha fått hålla på med hemma hela tiden (varför vet jag inte) är att lägga en IP.bat på skrivbordet, där kodningen är som följer: ipconfig pause Då får man upp "192.168.1.65" vanligen, och då väljer man DCs connection-inställningar och skriver för enkelhetens skull in 1415, där den sista siffran varierar med det interna IPt. Enklast är väl att ta ett fixerat IP och öppna porten till det, men det buggar sig ofta då vi har massvis med datorer i vårt nätverk. Auto-IP är enklast. Port 8080 borde gå att öppna för alla IPn, men så är det inte alltid. Jag har då fått öppna portarna 1413 för 192.168.1.63, 1414 för ...64 och 1415 för ...65, eftersom det är dessa den alltid byter emellan. Det blir lite krångligt att komma igång med, men när man ska starta DC är det bara att öppna IP.bat, kolla vad sista siffran är, stänga IP.bat och gå in i DCs nätverksinställningar och skriva i t.ex. 1414. Det kanske inte är det enklaste sättet, men det fungerar prima och går på rutin när man väl lärt sig det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 25 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2008 Är det inte bara att tanka NetLimiter och sätta en ner/upp-gräns på din systers dator? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cyper Skrivet 25 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2008 (redigerad) Jag funderade på limewire men hörde något om virus, hur pass säkert är egentligen limewire? Fick hem en porrfilm vid två tillfällen då jag sökte efter något helt annat. Redigerad 25 januari, 2008 av Cyprez Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 25 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2008 Fick hem en porrfilm vid två tillfällen då jag sökte efter något helt annat. Så du rekommenderar det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 25 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2008 (redigerad) Fick hem en porrfilm vid två tillfällen då jag sökte efter något helt annat. Minnen, letar efter en sak och får en annan Lite störande med alla virus dumt nog. Men dom mesta är uppenbara som typ: !!IMPORTANT LIMEWIRE UPDATE!! eller Linkin_park_numb_192_kbs_spq.exe Men så klart. i mer än 80 % av fallen så får man det man vill ha!!! Redigerad 25 januari, 2008 av Alle090 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Dumbom Skrivet 25 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2008 Visst, Limewires utbud är kanske inte det bästa, men det duger. Och det gäller använda de två hjärncellerna man har när man använder det. När jag fixade det på min polares syrras dator (som har noll i datorvana) så minns jag att jag gick in i inställningarna och fixade så hon inte delade ut någonting och filtrerade bort filer som .exe, .scr, .pif och såna skräpfiler i sökresultaten som brukar finnas på Limewire och även sa till henne att endast söka på musik under fliken "Audio". Har inte hört några större problem efter detta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 25 januari, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2008 (redigerad) Vad finns det som är krångligt med DC väl när man öppnat portar och fixat ett antal hubbar i autostarten? Sök -> tanka. Men när man ska dela filer med mormor, och inte tanka musik, så är det väl rätt bra med en FTP (okej, de kan vara krångliga) eller MSNs egna "Delade mappar". Nej, det är väl mest hubbar som är jobbiga och att veta vad och hur man ska dela ut saker. (Vill inte veta av att jag hittar hela min syrras "Mina dokument" ute på vigt någonstans) Är det inte bara att tanka NetLimiter och sätta en ner/upp-gräns på din systers dator? Jo, det fungerar ju så att det inte går segt för mig, men som jag skrev så räcker det med att uTorrent är igång utan att den har upp eller nerfart för att det ska bli segt. Jag vet inte varför. Så du rekommenderar det? Haha! Visst, Limewires utbud är kanske inte det bästa, men det duger. Och det gäller använda de två hjärncellerna man har när man använder det. När jag fixade det på min polares syrras dator (som har noll i datorvana) så minns jag att jag gick in i inställningarna och fixade så hon inte delade ut någonting och filtrerade bort filer som .exe, .scr, .pif och såna skräpfiler i sökresultaten som brukar finnas på Limewire och även sa till henne att endast söka på musik under fliken "Audio". Har inte hört några större problem efter detta. Det där var en nyttig post, det ska jag göra! Tack så mycket. Finns det några fler filändelser att filtrera som hon ska akta sig för? Hursom, jag tankade uTorrent och Lime till henne, sedan sade jag att hon fick använda Lime när hon ville ha ny musik. Sedan sa jag att gon var tvungen att säga till när hon ville tanka film så skulle jag visa hur uTorrent fungerar. Redigerad 25 januari, 2008 av eXotic Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cyper Skrivet 25 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2008 Så du rekommenderar det? Nej, för det är väldigt störande. Jag vill ha det jag söker efter. Minnen, letar efter en sak och får en annan Lite störande med alla virus dumt nog. Men dom mesta är uppenbara som typ: !!IMPORTANT LIMEWIRE UPDATE!! eller Linkin_park_numb_192_kbs_spq.exe Men så klart. i mer än 80 % av fallen så får man det man vill ha!!! Precis. Avinstallerade Lajmvirre för länge sen. Inte alls kul att få hem virus. Ibland finns dom inbakade i filer och det är inte speciellt kul. Björndela är mycket bättre, eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vinnie Skrivet 25 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2008 Nej, för det är väldigt störande. Jag vill ha det jag söker efter. Precis. Avinstallerade Lajmvirre för länge sen. Inte alls kul att få hem virus. Ibland finns dom inbakade i filer och det är inte speciellt kul. Björndela är mycket bättre, eller? Frågan är varför du nu skulle ha någon användning av dessa program? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 26 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 26 januari, 2008 Så du rekommenderar det? Nej, det är väl mest hubbar som är jobbiga och att veta vad och hur man ska dela ut saker. (Vill inte veta av att jag hittar hela min syrras "Mina dokument" ute på vigt någonstans) Släng in ett fåtal DVD-rippar som ISOs och ta dem och hennes Downloads-mapp som share, det ska väl räcka. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts