Jump to content

Ny dator

Merkky
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 56
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag fick en dålig idé idag. Två stycken länkade 22" skärmar, vore grymt trevligt när man redigerar eller bara surfar! Mums.

Förresten, ÄrrTvå, adda mig på msn så kommer du och jag ta en diskussion i helgen då jag kommit hem. :) Creutzheim@hotmail.com

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en dålig idé idag. Två stycken länkade 22" skärmar, vore grymt trevligt när man redigerar eller bara surfar! Mums.

Två skärmar är underbart. Jag skulle dock köra 2 stycken 20" i så fall. Det blir lika stor upplösning som 2 stycken 22", men tar mindre plats på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni får tänka på att ni låter som två skilda föräldrar, som i sin tur bråkar om sitt ända barn och drar i varsin arm på barnet. Jag dras åt olika håll som en vante. Kom överens nu och bestäm nåt! :)

Okej, eventuellt paket med ett grafikkort, quad processor och dubbla 19" widescreenskärmar.

Drog ner lite på ljudkortet, går bra för mig ändå eftersom jag mest använder dyra hörlurar med rakt ljud när jag lyssnar.

Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg. 1 295:-

Corsair HX Series Modular Power Supply 620W 1 149:-

Gigabyte GA-P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX 1 395:-

Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 2 140:-

Arctic Cooling Freezer 7 PRO Heat Pipe Socket 775 259:-

OCZ Gold XTC 2x2048MB Kit (tot. 4096MB) DDR2 PC2-6400 800MHz 960:-

Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2 829:- x2 1 658:-

Minneskortläsare 30in1 intern 3.5" Black USB 2.0 179:-

Samsung SH-S202J/RSMN DVD±RW Dual-Layer 18X BLACK bulk IDE 359:-

Samsung 16X DVD-ROM/48X CD-ROM BLACK/SVART bulk IDE 249:-

Gigabyte GeForce 8800GT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express 2 195:-

Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio Bulk (utan tillbehör) 429:-

Windows Vista Home Premium 64-bit DVD Svensk OEM 1 095:-

Montering/test av datorsystem 900:-

Saitek Eclipse Keyboard Blue, svenskt 359:-

Logitech MX Revolution Cordless Laser Mouse Black 740:-

QPAD UC Uncoated Mousepad 3mm Medium Svartb199:-

Logitech Speaker X-210 2.1 281:-

Samsung 931BW 19" Wide TFT Svart Analog/DVI 2ms Widescreen 2 100:- x2 4 200:-

Totalpris 20 041:-

Nu undrar jag bara, skulle alla dom här delarna funka med varandra? Grafikkortet med dubbla skärmar, sånt...

Och det är inte ett bestämt paket, bara ett alternativ.

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en E8400 nu och köp en Quad om ~3 år, ungefär så jag har tänkt! :)

Ta en titt på min edit ovanför och säg vad du tycker. :confused: Är fortfarande kluven mellan quad och dual, men jag kör nog på ett grafikkort och sätter in två skärmar istället eftersom det blir så enkelt att redigera bilder samtidigt som man kan surfa och liknande på andra... :(

Med E8400 så sjönk priset till 19700 nånting.

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en E8400 nu och köp en Quad om ~3 år, ungefär så jag har tänkt! :)

Köper du nytt moderkort då också? Intel brukar ju byta socket lite då och då.

Merkky: Det ser bra ut överlag. Du kan dock ta bort den extra processorkylaren om du inte ska klocka.

Ljudkortet kan du ta bort om du vill eftersom jag har för mig att moderkortet har det inbyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Merkky: Det ser bra ut överlag. Du kan dock ta bort den extra processorkylaren om du inte ska klocka.

Ljudkortet kan du ta bort om du vill eftersom jag har för mig att moderkortet har det inbyggt.

Så den håller kylan bra ändå? En extra fläkt kan man alltid köpa senare. Och det inbyggda ljudkortet, är det bra då? Vill inte ha nåt helt värdelöst.

Förresten så har jag några små frågor om klockning, erat babbel om det fick mig småsugen att göra det ändå. Om det nu inte är för krångligt.

Edit: Förresten så la jag märke till att grafikkortet inte har samma stenåldersportar jag har nu för skärmen. Följer det med såna sladdar på skärmen?

Medföljande kablage:

4 x Seriell ATA-kabel ¦ 1 x IDE-kabel ¦ 1 x diskettenhetskabel ¦ 2 x Seriell ATA-kabel intern till extern

Finns det nåt jag kan pressa upp nu, ifall jag tar bort ljudkortet. Dyrare grafikkort?

Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg. 1 295:-

Corsair HX Series Modular Power Supply 620W 1 149:-

Gigabyte GA-P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX 1 395:-

OCZ Gold XTC 2x2048MB Kit (tot. 4096MB) DDR2 PC2-6400 800MHz 960:-

Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2 829:- x2 1 658:-

Minneskortläsare 30in1 intern 3.5" Black USB 2.0 179:-

Samsung SH-S202J/RSMN DVD±RW Dual-Layer 18X BLACK bulk IDE 359:-

Samsung 16X DVD-ROM/48X CD-ROM BLACK/SVART bulk IDE 249:-

Gigabyte GeForce 8800GT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express 2 195:-

Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio Bulk (utan tillbehör) 429:-

Windows Vista Home Premium 64-bit DVD Svensk OEM 1 095:-

Montering/test av datorsystem 900:-

Saitek Eclipse Keyboard Blue, svenskt 359:-

Logitech MX Revolution Cordless Laser Mouse Black 740:-

QPAD UC Uncoated Mousepad 3mm Medium Svart 199:-

Logitech Speaker X-210 2.1 281:-

Samsung 931BW 19" Wide TFT Svart Analog/DVI 2ms Widescreen 2 100:- x2 4 200:-

Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 2 140:-

Totalpris 19 782:-

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är ny socket får jag leva med duon lite längre :confused: Sen blire nytt moderkort :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så den håller kylan bra ändå? En extra fläkt kan man alltid köpa senare. Och det inbyggda ljudkortet, är det bra då? Vill inte ha nåt helt värdelöst.

Förresten så har jag några små frågor om klockning, erat babbel om det fick mig småsugen att göra det ändå. Om det nu inte är för krångligt.

Edit: Förresten så la jag märke till att grafikkortet inte har samma stenåldersportar jag har nu för skärmen. Följer det med såna sladdar på skärmen?

Standard-kylaren är bra nog om du inte ska klocka. Inbyggda kortet är oftast bra nog, men ibland kan det ta upp hårddiskljud eller liknande så du får vara beredd på att eventuellt köpa till senare. Ta bort ljudkortet och ta ett 8800GTS 512mb.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Standard-kylaren är bra nog om du inte ska klocka. Inbyggda kortet är oftast bra nog, men ibland kan det ta upp hårddiskljud eller liknande så du får vara beredd på att eventuellt köpa till senare. Ta bort ljudkortet och ta ett 8800GTS 512mb.

Okej.. Nu börjar jag känna mig någorlunda säker på vad jag vill ha. Bara processorn som jag är osäker på.. Men samtidigt är musik mycket viktigt för mig, vet inte vad jag borde göra. Hur stor skillnad är det på 8800 GTS och Gigabyte GeForce 8800GT 512MB?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej.. Nu börjar jag känna mig någorlunda säker på vad jag vill ha. Bara processorn som jag är osäker på.. Men samtidigt är musik mycket viktigt för mig, vet inte vad jag borde göra. Hur stor skillnad är det på 8800 GTS och Gigabyte GeForce 8800GT 512MB?

Inte särskilt stor skillnad. 10% har jag hört. Välj själv om det är värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor