Jump to content

Ny dator

Merkky
 Share

Recommended Posts

Fel fel. Fler och fler spel kommer att använda quad i framtiden och i dagens spel kommer varken en duo eller quad att flaskhalsa, så det verkar dumt att välja annat än en quad. Det lönar sig på lång sikt.

Men då är ju frågan, innan dom börjar använda quad, så är väl quadprocessorn jag köper nu fullständigt värdelös ändå?

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 56
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Men då är ju frågan, innan dom börjar använda quad, så är väl quadprocessorn jag köper nu fullständigt värdelös ändå?

Nejdå, inte alls. Medan du spelar så kan t.ex. saker i bakgrunden ta hand om dom andra kärnorna så att spelet får full tillgång till dom 2 kärnor det tar (om det bara är optimerat för duo). Det är dumt att köpa annat än quad i dagens läge då många av dom nya spelen klarar quad och där ger quad en väldigt stor prestandaökning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Möjligtvis 3-4 år.

Haha, Det är värt REDAN nu att skaffa Quad. Som R2D2 nämde, du kan köra applicationer i bakgrunden samtidigt som du te.x spelar..

Även om inte nåt program stödjer fler kärning processor så kan man låta operativ systemet (XP, Vista) bestämma vilka program som ska använda vilken kärna som man vill..

Historian för Quad har BARA börjat, The Quoad will risa and shine! :)

Får jag bara fråga, Varför så rasse emot Quad? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, Det är värt REDAN nu att skaffa Quad. Som R2D2 nämde, du kan köra applicationer i bakgrunden samtidigt som du te.x spelar..

Även om inte nåt program stödjer fler kärning processor så kan man låta operativ systemet (XP, Vista) bestämma vilka program som ska använda vilken kärna som man vill..

Historian för Quad har BARA börjat, The Quoad will risa and shine! :)

Får jag bara fråga, Varför så rasse emot Quad? :ermm:

Ibland får jag lust att ge dig en örfil, pojk.

Snubben ska köpa en dator som han ska till alldagliga sysslor så som att lyssna på musik, bildredigering och spelande. Och han vill inte klocka heller. Och eftersom då när vi höll på att kolla igår så bestämde vi oss för att han skulle ta E6850 istället för Q6600 då Duon är snabbare, oklockad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Möjligtvis 3-4 år.

Driver du? Eller bara skygglappar på?

Snubben ska köpa en dator som han ska till alldagliga sysslor så som att lyssna på musik, bildredigering och spelande. Och han vill inte klocka heller. Och eftersom då när vi höll på att kolla igår så bestämde vi oss för att han skulle ta E6850 istället för Q6600 då Duon är snabbare, oklockad.

Quaden har dubbelt så mycket cacheminne. Prestandan i vardagssysslor är ungefär lika. E6850 vinner möjligtvis lite eftersom den har högre klockfrekvens. Men var behöver man verkligen prestandan? Precis, spelen. I spel kommer E6850 i princip aldrig att vara snabbare i dagens läge, däremot kommer Q6600 att vara ganska mycket snabbare i vissa väloptimerade spel. Trenden kommer bara att fortsätta och det kommer bli vanligare och vanligare med quad core-optimerade spel.

Om man bara ska surfa och lyssna på musik köper man varken E6850 eller Q6600 då båda är överdrivna för sysslan. Däremot så drar Q6600 ifrån i spel, och för samma pris är Q6600 därför ett överlägset bättre val.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HAHA! Jag har velat gett dig en örfil hela tiden för att du ska var bäst-och-grymast-på-datorer.! En Quad-core processor slår en Core2Duo hur lätt som helst. Det är bara att erkänna att du har fel med att en E6850 är bättre än en Q6600. Tänk nu logiskt (om det nu är möjligt för dig :ermm: ) så ska du se att 2 kärnig processor inte är alls lika bra som en 4 kärnig processor. Punkt slut om saken!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HAHA! Jag har velat gett dig en örfil hela tiden för att du ska var bäst-och-grymast-på-datorer.! En Quad-core processor slår en Core2Duo hur lätt som helst. Det är bara att erkänna att du har fel med att en E6850 är bättre än en Q6600. Tänk nu logiskt (om det nu är möjligt för dig :ermm: ) så ska du se att 2 kärnig processor inte är alls lika bra som en 4 kärnig processor. Punkt slut om saken!

Visst håller jag med dig, men du förenklar för mycket. Fler kärnor är inte automatiskt bäst. Eftersom ett program som inte är gjort för 4 kärnor bara kan använda en kärna samtidigt så blir ett ooptimerat spel lika snabbt på en 4-kärnig processor som på en 2-kärnig processor om dom har samma FSB, klockfrekvens och cache-storlek (och allt annat som spelar in).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst håller jag med dig, men du förenklar för mycket. Fler kärnor är inte automatiskt bäst. Eftersom ett program som inte är gjort för 4 kärnor bara kan använda en kärna samtidigt så blir ett ooptimerat spel lika snabbt på en 4-kärnig processor som på en 2-kärnig processor om dom har samma FSB, klockfrekvens och cache-storlek (och allt annat som spelar in).

Men eftersom mer och mer spel börjar utvecklas för att kunna ta del av en mer processor kärna så borde quad vara det självklara valet om man vill vara framtidssäker. Sen är det ju ändå grafikkortet som spelar mest roll i spel..

Billigare, men visst är den långsammare? tongue.gif Boomer och jag pratade om det, han sa att den lätt kan klockas upp till 3 ghz, men, jag har ingen ork för att pillra med datorn när jag väl få den. Jag vill bara få ett stort fint paket, leka julafton och inspektera saker medans jag luktar på nyplastslukten, och sedan bara koppla in skiten och sen ska det funka. smile.gif

Ni vet att dom båda har samma klockfrekvens? (3.0GHz)

Redigerad av Joki
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är ju klart men som sagt, vill man vara framtids säker så är ju 4 kärnig processor ett måste idag igentligen. Jag menade inte direkt att en 4 kärnig var tvungen att vara bättre i vissa fall men för det mesta så är den ju bättre.

Men eftersom mer och mer spel börjar utvecklas för att kunna ta del av en mer processor kärna så borde quad vara det självklara valet om man vill vara framtidssäker. Sen är det ju ändå grafikkortet som spelar mest roll i spel..

Det beror på. Grafikkortet ritar ju allt men processorn skapar allt, fysiken styrs av t.ex. processorn (om jag inte har fel :) ). Men det är sant det du säger att man ska igentligen skaffa ett grymt bra grafikkort än en super über bra processor fast ett halvt bra grafikkort :ermm: (Eller det beror ju på vad man har för budget :))

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- GeCube Radeon HD3870 OC 800MHz GPU 512MB DDR4 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express (2x 1930 kr, totalt 3860 kr)

Låter fruktansvärt onödigt, IMO. Bara för att du har 20k i budget så behöver du ju inte lägga dom på onödiga saker som knappt ger extraprestanda. Köp ETT grafikkort istället så uppgraderar du när det där är gammalt om kanske 2 år (beror på dina krav).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej nu är jag förvirrad. Quad eller Duo? Ett grafikkort eller två? Ge mig raka svar nån, snälla. :lol:

Men gör som jag sa till dig igår. Ta E8400 nu när den fanns med på listan och sen kör på två stycken HD3870. Det låter som att Doktorn är lite avundsjuk bara. Och du sa väl att du inte har någon större lust att behöva uppdatera datorn stup i kvarten? Då är det bra att du kör två kort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men gör som jag sa till dig igår. Ta E8400 nu när den fanns med på listan och sen kör på två stycken HD3870. Det låter som att Doktorn är lite avundsjuk bara. Och du sa väl att du inte har någon större lust att behöva uppdatera datorn stup i kvarten? Då är det bra att du kör två kort.

Då gör jag så. Om jag skulle köpa en Quad skulle jag nog ändå pressa priset ännu mer. Jag kräver ingen superdator, bara den funkar och räcker mer än tre-fyra år. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då gör jag så. Om jag skulle köpa en Quad skulle jag nog ändå pressa priset ännu mer. Jag kräver ingen superdator, bara den funkar och räcker mer än tre-fyra år. :lol:

Ska du ha en som räcker tre-fyra år eller mer så är det quad som gäller. Oavsett vad Boomer tror att han vet. Om tre-fyra år kommer i princip alla nya spel som kommer ut att ha quad-stöd.

Crossfire är oftast onödigt i dagsläget då det inte ger en prestandaökning som är värd det i relation till priset, men det kanske blir bättre med sådant i framtiden. Jag skulle dock satsa på ett 8800GT istället, men vill du ha 2 HD3780 så kan det vara bra det också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ha en som räcker tre-fyra år eller mer så är det quad som gäller. Oavsett vad Boomer tror att han vet. Om tre-fyra år kommer i princip alla nya spel som kommer ut att ha quad-stöd.

Crossfire är oftast onödigt i dagsläget då det inte ger en prestandaökning som är värd det i relation till priset, men det kanske blir bättre med sådant i framtiden. Jag skulle dock satsa på ett 8800GT istället, men vill du ha 2 HD3780 så kan det vara bra det också.

Jag har ingen koll på vad som är bäst att ha nu, ger 8800GT mer prestanda är två HD3780?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen koll på vad som är bäst att ha nu, ger 8800GT mer prestanda är två HD3780?

8800GT är oftast snabbare än ett HD3870 (skrev fel siffror förut). Däremot är två HD3870 snabbare än 8800GT i spel som är crossfire-optimerade. Det är dock ingen rättvis jämförelse då 2x3870 kostar minst 3400kr och 8800GT bara runt 2100. Om jag vore du så skulle jag mycket hellre tagit ett uppdaterat 8800GTS 512mb. Det kostar fortfarande mindre än 2xHD3870. Det drar också mindre ström än 2 HD3870 och blir därför svalare. Det kommer också att prestera lika bra i alla spel medan 2xHD3870 beror på hur pass bra optimerat spelet är.

Men det viktigaste är fortfarande att du väljer quad core. Allt annat vore korkat. Sen spelar grafikkorten inte lika stor roll, men jag skulle mycket hellre tagit 8800GT/8800GTS 512mb.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

8800GT är oftast snabbare än ett HD3870 (skrev fel siffror förut). Däremot är två HD3870 snabbare än 8800GT i spel som är crossfire-optimerade. Det är dock ingen rättvis jämförelse då 2x3870 kostar minst 3400kr och 8800GT bara runt 2100. Om jag vore du så skulle jag mycket hellre tagit ett uppdaterat 8800GTS 512mb. Det kostar fortfarande mindre än 2xHD3870. Det drar också mindre ström än 2 HD3870 och blir därför svalare. Det kommer också att prestera lika bra i alla spel medan 2xHD3870 beror på hur pass bra optimerat spelet är.

Men det viktigaste är fortfarande att du väljer quad core. Allt annat vore korkat. Sen spelar grafikkorten inte lika stor roll, men jag skulle mycket hellre tagit 8800GT/8800GTS 512mb.

Hum, okej. Ska slänga ihop nåt alternativt paket och se priset och delarna.

Vilket 8800GT borde jag köra på då?

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor