Jump to content

Ny dator

Merkky
 Share

Recommended Posts

Jo, har äntligen lyckats övertalat pappa att köpa en ny dator åt mig. Han sa att jag skulle lägga fram ett förslag på vad jag vill ha och hur jag vill ha det, och återkomma. Jag frågade efter en ungefärlig budget, och han nämde till min förvåning 20 000.

Började att kolla på komplett, och jag tog nåt komplett gamerpaket (i30 kallar dom det) och modifierade det lite, och detta har jag nu:

Strömkabel PC m/jord 2m

Nero 7 OEM 1i Mjukvara OEM

Colin McRae: DIRT,

CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD,

Norman 1 year license Virus Control,

Musmatta blå 4/6mm

Stötsäker kartong

Antec Nine Hundred svart miditower,

Silver Power PSU, 600W, 120mm fläkt

Samsung DVD-brännare SH-S202H IDE

USB2 multikortläsare 3.5" svart,

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2,

Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5,

Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

Gainward GeForce 8800GT 512MB GDDR3,

Saitek Eclipse Keyboard, rött ljus i

Logitech MX Revolution Cordless

Steelseries 4D Gaming Musmatta

BenQ 22" LCD FP222WH TCO03 Silver

Creative I-Trigue 3220

Creative SB Audigy SE

MS COA Label Windowshttp://www.gtasajten.com/forum/index.php?act=post&do=edit_post&f=53&t=44133&p=970664&st=0#

Click here to manage this topic's poll

MS Win Vista Home Premium Svensk

MS MANUALS Win Vista Home Premium

MS ROYALTY Vista Home Premium

Creative Webcam Live!Vista IM

Garanti 3 år - Skicka in

Support 3 år Komplett.se

Det ligger på ca. 18 000.

Jag vill gärna ha tips, på förändringar och liknande. Datorn ska mest användas till media, myyyyycket bilder, och en liten skvätt spel, men jag bryr mig inte om att datorn ska vara otroligt späckad för att klara alla spel, det enda kravet jag har är att den ska räcka i ett tag.

Jag är mest orolig för värme, borde jag slänga på någon chassifläkt eller liknande?

Och, blir det bättre med en 750 gb hårddisk istället för två 500? Eller går 750 varmare?

Processormässigt, tänkte jag att det är lika bra med Quad istället för dubbel, känns bättre och räcker längre.

Och är det lönt att sikta på ett bättre grafikkort? Jag spelar inte så mycket nu längre, så det kvittar i princip..

Lämna förslag!

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 56
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Bättre.

<a href="http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mod...9D-854A50BE9F0E" target="_blank">http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mod...9D-854A50BE9F0E</a>

Bara att lägga till tangentbord, mus, skärm etc. Det finns vettigare virusprogram att tanka på nätet så som AVG istället för Norton. Tog även 64bits Windows då du verkar vilja ha 4GB ram.

Varför dual core istället för quad? Och varför ska jag ha 64bits windows då 32 funkar fint och drar mindre prestanda?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför dual core istället för quad? Och varför ska jag ha 64bits windows då 32 funkar fint och drar mindre prestanda?

Den där slår en Quad om du inte tänkt hålla på med rendering. Och sen så funkar 32bits Home Premium Vista med max 2,8GB ram, plus att man får ut mer av processorn med 64bits OS.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om inte du väntar ca 1½ månad..

Då kommer Intel Q8*** 45 nm processorerna ut och kommer vara grymt billiga, Dom sägs även slå HELA E6***-E8*** serien i både spel och rendering.. Dessutom att dom är 45 nm gör dom bara mer överklocknings vänliga..

Och förresten så är det som högst 20 fps som det har varit skillnad (top) i t.ex Frear och CoD4..

Själv väntar jag på dom och ska gotta mig då :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, med Boomers hjälp, mycket noobiga frågor från min del och liknande så har jag kommit fram till följande paket:

- Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg. (1295 kr)

- Corsair HX Series Modular Power Supply 620W (1149 kr)

- Gigabyte GA-P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX (1395 kr)

- Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 (2180 kr)

- Arctic Cooling Freezer 7 PRO Heat Pipe Socket 775 (259 kr)

- OCZ Gold XTC 2x2048MB Kit (tot. 4096MB) DDR2 PC2-6400 800MHz (910 kr)

- Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2 (2x 829 kr, totalt 1658 kr)

- Minneskortläsare 30in1 intern 3.5" Black USB 2.0 (179 kr)

- Samsung SH-S203D/BEBN DVD±RW Dual-Layer 20X BLACK Bulk SATA (339 kr)

- Samsung 16X DVD-ROM/48X CD-ROM BLACK/SVART bulk IDE (249 kr)

- GeCube Radeon HD3870 OC 800MHz GPU 512MB DDR4 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express (2x 1930 kr, totalt 3860 kr)

- Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail (849 kr)

- Windows Vista Home Premium 64-bit DVD Svensk OEM (1095 kr)

- Montering/test av datorsystem (900 kr)

- Saitek Eclipse Keyboard Blue, svenskt (359 kr)

- QPAD UC Uncoated Mousepad 3mm Small Svart (169 kr)

- Logitech Speaker X-210 2.1 (281 kr)

- Acer AL2216Wsd 22" Wide TFT Silver Analog/DVI 5ms Widescreen (2590 kr)

Allt som allt: 19 761 kr

Jag har redan två Logitech MX1000 liggandes, så jag tar en av dom istället för att lägga ner 700 på en annan hitechmus.

Någon som har nåt att säga till om?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En E8400 processor istället för E6850! Billigare och bättre ;>

Ser jävligt fint ut, önskar ja hade samma budget! :blink:

Billigare, men visst är den långsammare? :blink: Boomer och jag pratade om det, han sa att den lätt kan klockas upp till 3 ghz, men, jag har ingen ork för att pillra med datorn när jag väl få den. Jag vill bara få ett stort fint paket, leka julafton och inspektera saker medans jag luktar på nyplastslukten, och sedan bara koppla in skiten och sen ska det funka. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att den är snabbare xD Men kan ha fel.

Överlag ligger prestandaövertaget mot E6850 på mellan en och fem procent. I vissa tester drar dock E8400 ifrån E6850 och kommer upp i ett tioprocentigt övertag.

http://www.sweclockers.com/nyhet/6935-inte...o_e8400_testad/

Överklockningspotentialen är ju större på E8400 och jag kommer förmodligen klocka upp den lite senare ;>

Men båda processorerna är bra :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl lite till och från, men jag kör på det jag har nu. Pappa betalar ändå, och då bryr jag mig inte riktigt. :blink: Skulle aldrig kört på dubbla grafikkort om inte Boomer sagt att jag ska göra det. :blink:

Edit: Hittar inte ens den processorn som du nämde på datorbutiken..

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gör det, jävligt grym dator du har! :blink:

Nu vill jag bara ha mina delar, gah! :blink:

Jag är jävligt hypad för att få datorn nu, egentligen vore det ju skoj att bygga själv, men säkrare att inte göra det, då kan man skylla på dom när nåt går fel. :blink:

Vill ha, typ, nu!

Förresten, min pappa är lite av en "köpa från lokala affärer"-gubbe, och han vill att jag ska kolla med onoff, elgiganten och liknande för att se om dom kan göra det billigare. Som jag ser det kommer dom inte ens ha dom delarna.

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, samma "problem" här men nu har jag redan beställt så :)

Ska bli intressant att bygga, första gången jag ska göra det! :ermm:

Du funderade inte på quadcore då? :P

Jag funderade på quad, men Boomer sa att den här slog den sålänge jag inte ska hålla på med rendering. Men, kommer dom inte att använda quad mer och mer nu? För jag vill ha en dator som räcker så länge som möjligt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom Merkky inte ska klocka så är det vettigare att köra på en snabb Duo än en lite långsammare Quad. :ermm:

Fel fel. Fler och fler spel kommer att använda quad i framtiden och i dagens spel kommer varken en duo eller quad att flaskhalsa, så det verkar dumt att välja annat än en quad. Det lönar sig på lång sikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor