Jazz Skrivet 21 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2008 Hejsan. På senare tid har jag börjat få allvarliga problem med mitt nätverk när det gäller hastigheten. Datorn tar fortfarande kontakt med routern som står cirka tio meter bort, men det går jääävligt långsamt. Från att ha kunnat ladda filmer på YouTube samtidigt som jag surfar på olika forum och tittar på bilder med typ tio olika tabbar i webläsarem fixar nätverket inte mer än kanske bilddagboken... och inget mer. Från att ha stadigt tankat runt 500 kb/s från olika torrents ligger jag nu ständigt och tryter på 24 kb/s. Har försökt tappert med att rigga upp lite kylning åt både modemet och routern men det har visat sig vara hjälplöst, det går ändå lika långsamt. Kan det möjligtvis vara fel på mottagaren? Tio meter med väldigt få föremål ivägen borde den väl ändå fixa, right? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 21 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2008 Hejsan. På senare tid har jag börjat få allvarliga problem med mitt nätverk när det gäller hastigheten. Datorn tar fortfarande kontakt med routern som står cirka tio meter bort, men det går jääävligt långsamt. Från att ha kunnat ladda filmer på YouTube samtidigt som jag surfar på olika forum och tittar på bilder med typ tio olika tabbar i webläsarem fixar nätverket inte mer än kanske bilddagboken... och inget mer. Från att ha stadigt tankat runt 500 kb/s från olika torrents ligger jag nu ständigt och tryter på 24 kb/s. Har försökt tappert med att rigga upp lite kylning åt både modemet och routern men det har visat sig vara hjälplöst, det går ändå lika långsamt. Kan det möjligtvis vara fel på mottagaren? Tio meter med väldigt få föremål ivägen borde den väl ändå fixa, right? Inget som blockerar sändaren? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 21 januari, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2008 Inget som blockerar sändaren? Well, om man tittar från sändaren mot routern så kan man se den, men det är precis i så fall, genom två dörröppningar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 21 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2008 Well, om man tittar från sändaren mot routern så kan man se den, men det är precis i så fall, genom två dörröppningar. Har själv relativt långt mellan router + dator; 10-15 meter. Golv, väggar, dörrar blockerar, så signalstyrkan brukar vara ganska kass, särskilt på den stationära. Signalen bryts väldigt ofta. Har också en laptop jag kör med, där signalen är helt okej. Har jag tur, laddar jag ner i ~100-300 kb. Om du tror att det är hårdvaran de tär fel på, finns det alltid leksaker att köpa. N-standard-kort, N-router, signalförstärkare, elurtagsadaptrar (Trådbundet nätverk via elurtagen), för att nämna några. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 21 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2008 Jag har cirka 15 meter till min router. Innan funkade det skitdåligt. Nu funkar det asbra hela tiden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 21 januari, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2008 Har själv relativt långt mellan router + dator; 10-15 meter. Golv, väggar, dörrar blockerar, så signalstyrkan brukar vara ganska kass, särskilt på den stationära. Signalen bryts väldigt ofta. Har också en laptop jag kör med, där signalen är helt okej. Har jag tur, laddar jag ner i ~100-300 kb. Om du tror att det är hårdvaran de tär fel på, finns det alltid leksaker att köpa. N-standard-kort, N-router, signalförstärkare, elurtagsadaptrar (Trådbundet nätverk via elurtagen), för att nämna några. Tror mest på en signalförstärkare i sådanna fall, möjligtvis en adapter som har längre räckvidd aswell. Inget särskillt du rekommenderar kanske? Egna erfarenheter? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 21 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2008 (redigerad) Lånar lite för en snabb fråga. Hur kan det komma sig att min laptop fick kontakt med routern (trådlösa) som står hos mamma, då jag var hos pappa som bor ~1-1.5km ifrån, men inte då jag var hos en kompis som bor max 20 meter ifrån routern? Bara en allmän undran Edit: Såg precis att detta blev inlägg 5600. Redigerad 21 januari, 2008 av RavenE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 (redigerad) Lånar lite för en snabb fråga. Hur kan det komma sig att min laptop fick kontakt med routern (trådlösa) som står hos mamma, då jag var hos pappa som bor ~1-1.5km ifrån, men inte då jag var hos en kompis som bor max 20 meter ifrån routern? Bara en allmän undran Edit: Såg precis att detta blev inlägg 5600. Min gissning är att den var inställd på profilen "mamma", men anslöt till pappas nätverk. Eller något. Har ni trådlöst nätverk hos din pappa? Tror mest på en signalförstärkare i sådanna fall, möjligtvis en adapter som har längre räckvidd aswell. Inget särskillt du rekommenderar kanske? Egna erfarenheter? Tyvärr inte.. Personligen tror jag att en snabb router med N-teknologi är en bra investering, funderar själv på denna. Kostar dock uppemot tusenlappen, vilket jag inte gärna köper en trådlös nätverksprodukt för. Redigerad 22 januari, 2008 av AngryAxel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 Min gissning är att den var inställd på profilen "mamma", men anslöt till pappas nätverk. Eller något. Har ni trådlöst nätverk hos din pappa? Nix, det har vi inte. Datorn får kontakt med ett annat närverk, men det är låst för andra, så jag kan inte använda det. Förstärker det styrkan på något sätt? Borde fortfarande kunna ansluta då jag är hos min kompis, eftersom jag får kontakt med andra nätverk där också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts