Jump to content

I can has grafix kard?

Umberto
 Share

Recommended Posts

Oh hai!

Jag är i stort behov av ett nytt grafikkort pga mitt strejkande 7900gt och därför funderar jag nu på att skaffa ett 8800gt. Nu är jag dock ganska (läs:helt) bortkommen när det handlar om hårdvara så - är det något jag borde tänka på innan jag köper? Kommer jag att behöva nya fläktar och nytt nätagg und shit? :unsure: Jag läste i tråden om 8800gt-kortet och det verkar ju som om man måste leka Mr. Freeze för att få det fanskapet att fungera.

ELLER borde jag helt enkelt strunta i 8800-korten och Nvidia och vända mig till ATI istället? Jag har under de senaste 6-7 åren haft 2 ATI-kort och 2 Nvidia-kort och ATI-korten har alltid fungerat utmärkt medan jag alltid, förr eller senare, fått problem med Nvidias skapelser. :wub:

Förslag? Synpunkter? Åsikter? Frågor?

Shoot.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle kunna köpa ett HD3850. Dom är billiga och vad jag hört, tysta och svala. Ska även klocka bra. Visst, sämre prestanda än 88GT men den är ändå värd 1500kr.

Tusen tack, jag kollade upp det där kortet och det ser ju verkligen intressant ut men jag såg att HD3870 ligger ganska nära rent prismässigt så det är kanske bättre att välja ett sånt isf?

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack, jag kollade upp det där kortet och det ser ju verkligen intressant ut men jag såg att HD3870 ligger ganska nära rent prismässigt så det är kanske bättre att välja ett sånt isf?

Självklart. Är du villig att slänga ut de extra hundringarna så är det ju självklart bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...
Kan man formatera sin dator med hjälp av en Windows XP Retail Skiva?, jag har nämligen en OEM och det funkar inte att formatera med den.

Som dom mesta säger, STI är inget bra om INTE du väljer dom nya X2 korten vilket ska prestera sjukt bra. Men sen kvaliten och livs längden vet jag inte.

Men annars så är Geforce ett säkrare val, speciellt 8800 GT. Inte det dyraste men inte heller det billigaste. Men dugligt och har fått grymt bra recensioner

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ATI kort:

Du rör, du dör. ATI kort är inte rekommenderade. De är kassa och dryga att installera drivrutiner på. Jag hade kört ett 8800 och köpt en fläkt eller två.

I've had it with Nvidia!

Dessutom orkar jag som sagt inte hålla på och leka kyltekniker.

Firman jag köper från får in nya ATI-kort om några veckor och då kommer jag att köpa ett HD3870! yes_645834_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I've had it with Nvidia!

Dessutom orkar jag som sagt inte hålla på och leka kyltekniker.

Firman jag köper från får in nya ATI-kort om några veckor och då kommer jag att köpa ett HD3870! yes_645834_0.gif

Jag klagar absolut inte på ditt val (ATIs nya budget/mainstream-kort är mycket bra vad jag har hört) men att du skulle behöva byta fläkt på ett 8800GT är en lögn. Fläkten presterar bra nog och låter inte allt för mycket vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag klagar absolut inte på ditt val (ATIs nya budget/mainstream-kort är mycket bra vad jag har hört) men att du skulle behöva byta fläkt på ett 8800GT är en lögn. Fläkten presterar bra nog och låter inte allt för mycket vad jag vet.

Ptja, jag har läst ett antal forumdiskussioner och jag tycker att ganska många handlar om höga temperaturer så...

Kan ju tillägga att det här inte är någon "planerad" uppgradering utan det är en nödlösning pga att mitt nuvarande grafikkort (7900GT) är trasigt och garantin har gått ut. Många personer som har köpt tidiga versioner av det kortet har liknande problem som mig och det har diskuterats på diverse forum. Trots att det är ett välkänt problem har dock Nvidia inte gett minsta förklaring/kommentar/ursäkt vilket gör att jag och många med mig har fått en ganska negativ uppfattning om företaget.

I'm goin' ATI. yes_645834_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på ATI-kortet.

88GT må vara prestera otroligt bra, men kylningen är inge vidare. Inte om man planerar att ha tysta fläktar i alla fall. 95°C i load och då går fläkten på auto vilket resulterar i att den snurrar på i 70-100% och då låter det värre än ett jetplan, men så mycket spelare jag inte ändå och när jag gör det har jag headset. Fast innan jag bytte till tystare fläktar i datorn så gick det runt 85°C i load med 50% på fläkten. Men då lät datorn alltid som ett jetplan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för fel på ATI korten ja har inte problem med mitt inte ett enda problem med drivrutiner heller. Till och med Pappa har ett sånt han har inte heller problem. Såfall är det ni som inte kan nåt :rolleyes:

Har haft ATI på ett flertal burkar. Då har jag fått problem/effekter så som spel går jätte segt men jag kan göra saker i windows som tar dubbelt så mycket prestanda som ett spel..

Ett har även bränts till döds så att fläkten till och med hoppade ur skalet...

Kör nu Geforce på dom mesta och det rinner på bra...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för fel på ATI korten ja har inte problem med mitt inte ett enda problem med drivrutiner heller. Till och med Pappa har ett sånt han har inte heller problem. Såfall är det ni som inte kan nåt :rolleyes:

Ja, eller gör du inte krävade saker.

Jag tror knappast bara ditt kort håller och dem andra inte kan något annat. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*suck*

Alle, det beror ju helt på vilka kort du jämför med. Låt oss säga att du har ett 9800Pro (ATI) och sen testar du med ett 7900GT (nVidia). Självklart är det enorma skillnader då dom är från helt olika generationer av kort.

Jag själv har kört med 3 olika ATI-kort och en hel hög med nVidia-kort. Har funkar lika bra med båda tillverkarna, förutom mitt senaste kort. 88GT som dör när man spelar spel som är gjorde på Unreal Engine 3 motorn. Fast, det verkar vara en miss från ASUS sida då det är en del som har upplevt detta och dom har 88GT från Asus.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor