RavenE Skrivet 27 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 Regeringen vill minska internetanvändares integritet - och förenkla polisens arbete. Snart räcker fildelningsbrott för att polisen ska få tillgång till så kallade ip-adresser, skriver tidningen Riksdag & Departement. Och: polisen ska även få ip-adresser för att kunna bedriva allmän spaning på nätet. http://www.expressen.se/prylar/1.982212/sa...a-din-ip-adress Diskutera. Är det bra att polisen ska få lättare att spana på internet, eller är det ett stort slag mot våran integritet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cyper Skrivet 27 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 Regeringen vill minska internetanvändares integritet - och förenkla polisens arbete. Snart räcker fildelningsbrott för att polisen ska få tillgång till så kallade ip-adresser, skriver tidningen Riksdag & Departement. Och: polisen ska även få ip-adresser för att kunna bedriva allmän spaning på nätet. http://www.expressen.se/prylar/1.982212/sa...a-din-ip-adress Diskutera. Är det bra att polisen ska få lättare att spana på internet, eller är det ett stort slag mot våran integritet? Det är ju bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 27 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 (redigerad) Jag tycker det är både bra och dåligt. Jag menar, det är ju bra att polisen gör sitt jävla jobb. Vi är ju faktiskt brottslingar . Det dåliga är ju att vi drabbas Men sen o andra sidan, jag förstår inte varför polisen koncentrerar sig på att ta fast fildelare. Okej, fildelning är ett stort problem som måste lösas men varför kan inte polisen ta fast dem riktiga brottslingarna som är ett hot för samhället?. Jag vill hellre se pedofiler och tjuvar i polisens händer än nån stackars 16 åring gosse som försöker få hem One Republic - Apologize. Redigerad 27 december, 2007 av Tux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 27 december, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 Jag tycker det är både bra och dåligt. Jag menar, det är ju bra att polisen gör sitt jävla jobb. Vi är ju faktiskt brottslingar . Det dåliga är ju att vi drabbas Borde inte polisen lägga mer resurser på att stoppa våldet på gatorna, än att sitta och spana på internet efter fildelning? Dom har jämt klagat på "för små resurser", men detta har dom tydligen folk till? @Cyprez: Utveckla gärna så det blir lite diskussion över det hela. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cyper Skrivet 27 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 (redigerad) Kanske gör det senare. Har inte tid nu. hej svejs. Edit: utvecka det? Det är ju bara bra om polisen gör sitt jobb på ett ännu lättare sätt. Sääger sig sjäv Redigerad 27 december, 2007 av Cyprez Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
emo Skrivet 27 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 (redigerad) Don't hate the police, hate the system.. visst snutarna gör ju sitt jobb så det är inte så mycket att ändra på, det är bara dem där satans överbetalda politikerna som fuckar, det börjar smått, snart kommer sammhället att se på en pirat som en langare... tänka sig att folk kanske inte kan få jobb för att dem laddade ner en låt. makes me sick Edit: Varför utvecka det? Det är ju bara bra om polisen gör sitt jobb på ett ännu lättare sätt. Om det skulle vara olagligt att gå på bio skulle du säkert tycka det var bra att snuten har det så lätt att bara knalla in på en biograf och greppa folk, hatar folk som tycker att alla regler och lagar är bra för att sammhället ska kunna vara en bra sammhälle när det enda som händer är att man gör folk mer arga och andra med förvirrade av "propaganda" om hur dåligt där en med si och så. Och jag säger inte att lagar inte är bra, men det finns en hel del dumma saker som verkligen bara är till för att hålla folk i grått Redigerad 27 december, 2007 av emo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 27 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 Sen är det faktiskt en sak som verkligen stör mig. Ni har ju säkert sett dessa reklamer med Glocalnet eller ComHem där dem erbjudet höga bredbands anslutningar. Ärligt talat, om dem nu vill stoppa fildelningar, varför i jäävla helvete reklamerar dem då?. Tror dem verkligen att vi köper en 24 Mbits bredbands anslutning för att surfa på fitt aftonbladet varje dag eller?. Inser dem fan inte att dem på ett sätt uppmuntrar till fildelning?. Okej, det är ju inte Glocalnets fel... dem gör ju bara sitt jobb, precis som polisen. Jag ser det så här... Internet = Fildelning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 27 december, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 (redigerad) Sen är det faktiskt en sak som verkligen stör mig. Ni har ju säkert sett dessa reklamer med Glocalnet eller ComHem där dem erbjudet höga bredbands anslutningar. Ärligt talat, om dem nu vill stoppa fildelningar, varför i jäävla helvete reklamerar dem då?. Tror dem verkligen att vi köper en 24 Mbits bredbands anslutning för att surfa på fitt aftonbladet varje dag eller?. Inser dem fan inte att dem på ett sätt uppmuntrar till fildelning?. Okej, det är ju inte Glocalnets fel... dem gör ju bara sitt jobb, precis som polisen. Jag ser det så här... Internet = Fildelning. Sant. På tal om reklam för höga hastigheter, i reklambladet som ComHem skickar ut ibland så jämför dom dessa hastigheter som följande: 0,5Mbit = För dig som betalar räkningar etc. 10Mbit = För dig som har lite högre krav på din uppkoppling. 24Mbit = För dig som spelar eller laddar hem film och musik från internet. Visst, dom brukar skriva med liten text i slutet av bladet "ComHem ber er att respektera upphovsrätten", men ändå? Edit: Microsoft har ju funktionen att rippa skivor direkt i Windows Media Player, smart? Redigerad 27 december, 2007 av RavenE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 27 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 Jag tycker det är dåligt eftersom det blir svårare att ladda hem saker olagligt då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 27 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 Visst är fildelning ett brott som vilket annat men frågan är hur mycket det skadar människor. Misshandel och liknande som skadar människor fysiskt är enligt mig viktigare att lägga ner resurser på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 27 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 Visst är fildelning ett brott som vilket annat men frågan är hur mycket det skadar människor. Misshandel och liknande som skadar människor fysiskt är enligt mig viktigare att lägga ner resurser på. Håller med. Själv tycker jag det är bra. Okej, inte för oss vanliga användare men för dom som håller på med fildelning hela dagen. Dom som lägger upp och seedar och laddar ner dag in och ut. Däremot om man vill få fast en mördare och behöver dennes IP-adress ser jag det som en självklarhet att polisen ska få göra det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 27 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 (redigerad) Jag tycker det är både bra och dåligt. Jag menar, det är ju bra att polisen gör sitt jävla jobb. Vi är ju faktiskt brottslingar . Det dåliga är ju att vi drabbas Men sen o andra sidan, jag förstår inte varför polisen koncentrerar sig på att ta fast fildelare. Okej, fildelning är ett stort problem som måste lösas men varför kan inte polisen ta fast dem riktiga brottslingarna som är ett hot för samhället?. Jag vill hellre se pedofiler och tjuvar i polisens händer än nån stackars 16 åring gosse som försöker få hem One Republic - Apologize. I second that! Jag tror inte det finns någon polis som verkligen vill ta fast fildelare. Det var nog inte det dem tänkte på när dem sökte till polisskolan. Våldtäksmän, pedofiler osv. är de riktiga brotslingarna och det är dem man ska lägga sina resurser på för att få fast. Redigerad 27 december, 2007 av Saleen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 27 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 (redigerad) Usch! När lagen om nedladdning kom till sa Thomas Bodström att vi vanliga svenssons som bara laddar hem lite och inte tjänar pengar på det, oss vill de inte sätta åt med lagen. Börjar kännas som att det bara var rent skitsnack. Det är ju ett helvete att de inte kan förstå att jag vill inte gå till en skivbutik som inte har 1% av det utbud som finns på nätet för att köpa min musik. Jag vill ha min musik på datorn och inte betala extra för någon jobbig skiva som tar plats. Det finns lösningar som CDON.com t.ex. har ju laglig nedladdning av musik osv. Men det är ett totalt orimligt pris, inte fasen kommer jag betal 10 spänn för en enda låt. Inte är det speciellt smidigt enligt mig inte. För mycket länge sedan spelade man över LP till band, sedan kom CDn och då var det CDn som antingen brändes eller spelades, även den, över på band. Nu laddar vi musiken från varandra via internet. Samma problem har alltid funnits, inte i den här utsträckningen dock, såklart. Men nu helt plötsligt börjar de prata om äckligt höga summor som de går miste om. De räknar med att varje nedladdad film är en film som inte köps, så är det inte, många av oss skulle inte ha råd att köpa allt vi laddar hem. Jävla skit att de trappar upp jagandet. Vad de borde lägga ner krutet på är att komma på en enkel bra lösning till rimliga priser som kanske kan få de som inte redan börjat ladda ner olagligt att välja den lagliga vägen. Alla de som redan laddar ner kommer de aldrig någonsin få tag på. "Sharing is caring - Stolen music sounds better" Alla gör det dessutom, 7 åriga Lisa, 20 åriga Pelle och 60 åriga Bertil och Agda. Redigerad 27 december, 2007 av Qouad Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 27 december, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 (redigerad) Däremot om man vill få fast en mördare och behöver dennes IP-adress ser jag det som en självklarhet att polisen ska få göra det. Vid sådana enskilda fall kan det vara okej med IP-spaning, men inte för att ta fast fildelare. Våldtäksmän, pedofiler osv. är de riktiga brotslingarna och det är dem man ska lägga sina resurser på för att få fast. Precis, det skulle tydligen bli hårdare straff för fildelare än för en våldtäcktsman. Det är bara sjukt. För mycket länge sedan spelade man över LP till band Samma sak med filmer, folk spelade in filmer från TV till kasett, möjligheten att kopiera från VHS till VHS fanns också. Visst, det är smidigare i dagens läge, men principen är den samma. "Sharing is caring - Stolen music sounds better" Sant. Redigerad 27 december, 2007 av RavenE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 27 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 Suck suck suck och suck Detta har de verkligen tid med att lägga ner på att sitta bakom en jävla data 24/7 och kolla efter fildelare när dte finsn tusen tals andra människor som gör betydligt värre saker. Fuck the police!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 27 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 (redigerad) Suck suck suck och suck Detta har de verkligen tid med att lägga ner på att sitta bakom en jävla data 24/7 och kolla efter fildelare när dte finsn tusen tals andra människor som gör betydligt värre saker. Fuck the police!! Fuck you --- Håller med Friberg. Redigerad 27 december, 2007 av kicken Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 27 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 Håller med. Själv tycker jag det är bra. Okej, inte för oss vanliga användare men för dom som håller på med fildelning hela dagen. Dom som lägger upp och seedar och laddar ner dag in och ut. Däremot om man vill få fast en mördare och behöver dennes IP-adress ser jag det som en självklarhet att polisen ska få göra det. Det får man ju redan. Brott som ger fängelse får man ta ip för. Usch! När lagen om nedladdning kom till sa Thomas Bodström att vi vanliga svenssons som bara laddar hem lite och inte tjänar pengar på det, oss vill de inte sätta åt med lagen. Börjar kännas som att det bara var rent skitsnack. Ny regering. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 27 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 Det får man ju redan. Brott som ger fängelse får man ta ip för. Ny regering. Som ger mer än 2 års fängelse? Var det så? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 27 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 Antagligen så har polisen ett stort tryck från filbolag och musikbolag. och politikerna känner att de vill hjälpa bolagen med problemet. Det kan inte gå såå mycket resurser till fildelning, men om man har lite och tar bort lite har man inget kvar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 27 december, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2007 Om man kollar på aftonbladet med texten så står det: Lättare kriminalitet – Så fort det finns en misstanke om brott skulle man få begära ut telefonlistor från folk eller ta reda på vem som har tagit emot post från vem. Det är på den nivån. Ian Vännman ser förslaget som i första hand ett försök att komma åt fildelarna, alla de som olagligt laddar ner musik och film från nätet och sprider det vidare till andra. – Om man läser mellan raderna verkar det som om man riktar in sig på lättare kriminalitet, som fildelning. Ett brott som i dag straffas med böter. Men regeringens förslag kommer att möta motstånd. – Jag skulle bli överraskad om en sådan lag gick igenom. Det kommer att bli väldigt mycket rabalder om det här. Så om man kollar den där texten så då har väl inte denna regern gått igenom ännu va? Eller gäller den nu eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts