Jump to content

Hårddiskarna, finns men läses icke

ZcruweN
 Share

Recommended Posts

Hej!

Nu är man här med ytterligare ett dator problem.

Nät agget fixade sig, men nu är det hårddiskarna mina som knarkar istället.

Problemet är att jag kan hitta hårddiskarna i BIOS men dom vägrar helt enkelt gå igång när jag startar upp datorn min.

Går jag in i bios och väljer hur Mastern och Slave ska hittas så finns hårddiskarna där, men om jag ska köra Hårddisk confen där man också söker efter hårddiskarna i BIOS så hittar jag dom inte.

Det som händer när jag ska starta upp datorn är följande.

Datorn går igång, Det klassiska "pip"'et från datorn hörs, man hör hur hårddiskarna börjar läsas, datorn letar upp secondary Master (dvs cd-rom läsaren) Och nu händer inget mer.

Lampan som indikerar att hårddisken/arna laddas lyser konstant, men inget hörs från själva hårddiskarna, efteråt kommer "Primary Master Harddisk Fail" och "Primary slave Harddisk Fail" meddelandet upp.

Jag har öppnat upp burken, kollat så att alla sladdar sitter som dom ska och så vidare, men problemet vägrar ge med sig.

Så vad kan det hela problemet vara?

Kan även säga att sist jag satt vid datorn (Tisdags tror jag det blir) så funkade datorn helt felfritt och jag gjorde inget "suspekt" som skulle kunna ge virus eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så du har ställt in Master/Slave i bios.. har du gjort det bak på hårddiskarna me? Dom där plast grejerna man ska flytta runt som jag har glömt namnet på :D

Jo, eller det har nog grannen gjort, jag har ställt in som det alltid stått i BIOS.

Och allt har ju funkat innan, men jag kan testa sen igen när jag kommer hem =)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, nu kommer jag in här.

Problem solved..... "typ"

Problemet låg visst hos min andra HDD.

Det visade sig att på sätt så hade Hårddisken gått sönder, förmodligen elektronik fel, enligt grannen.

Just nu så kör jag endast på min "XP disk" eller hur man ska säga.

Av nån konstig anledning så ville inte datorn läsa båda hårddiskarna när jag hade båda insatta.

på nått sätt så störde min andra disk, den som gick, den andra så att datorn inte ville läsa den.

Så nu är jag 80gb fattigare (JAAAAAAAAAAaaaaaa jag vet, "liten hårddisk" men vafan, den dög)

Så nu undrar jag om nån kan tipsa om en hyffsat billig hårddisk jag kan köpa på random hemsida, vad jag ska satsa på (i livstid etc etc) och sånt shiet...

Lá Èdit: Tror inte min dator/HDD gillar mig särskilt mycket, nu helt jävla plötsligt så snurrar fanskapet igång.

Aja, nu äre bara och se hur länge den "lever"

Redigerad av ZcruweN
Länk till kommentar
Dela på andra sidor