The Dude Skrivet 4 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2009 Hehu, mycket möjligt, men jag tycker som Umberto. Vänner heter ju "vänner" för att de är just det, och inte några man aldrig pratat med eller inte står ut med. Jag är inte bitter, bara ärlig och mån om dem jag själv skulle kalla för "vän" face to face. Resten skiter jag i. Eller så förstår du bara inte poängen av nya sociala medier. Det är ju inte direkt som att jag har fått sämre relation med mina riktigt nära vänner bara för att jag har 250 stycken tillagda på Facebook. På MySpace har Metallica 1 190 695 vänner, vilket urvattnat socialt liv James och co. måste ha! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 4 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2009 Eller så förstår du bara inte poängen av nya sociala medier. Det är ju inte direkt som att jag har fått sämre relation med mina riktigt nära vänner bara för att jag har 250 stycken tillagda på Facebook. På MySpace har Metallica 1 190 695 vänner, vilket urvattnat socialt liv James och co. måste ha! Du kan ju inte jämföra dina 250 vänner med Metallicas fanbase. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 4 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2009 (redigerad) Du kan ju inte jämföra dina 250 vänner med Metallicas fanbase. Jag jämför det med vad Metallica kallar "vänner" på sin MySpace. Ville bara visa att även om det sker en inflation på ordet som Umberto uttryckte det så är det inget som har att göra med relationen till ens nära irl-vänner. På Twitter heter det "followers", på epost och MSN "kontakter", på GTAsajten "Friends". Det är bara en funktion i ett socialt internetmedia. Redigerad 4 augusti, 2009 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 4 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2009 Har inga personer som vän om jag inte skulle kunna stanna till och prata med de om jag möter de någonstans, men det är för att jag inte är intresserad av att läsa/se vad som händer i övrigas liv. Ordet vän har, i alla fall inte i mina kretsar, inte fått någon annan innebörd sedan facebook. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 4 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2009 Har inga personer som vän om jag inte skulle kunna stanna till och prata med de om jag möter de någonstans, men det är för att jag inte är intresserad av att läsa/se vad som händer i övrigas liv. Ordet vän har, i alla fall inte i mina kretsar, inte fått någon annan innebörd sedan facebook. Hade ordet varit "bekant", vilket det ju egentligen handlar om, hade jag inte haft mycket att protestera om just vad gäller ordvalet. Men trots det hade jag nog fortfarande inte varit särskilt intresserad av att lägga till personer som gått i min klass i tre år utan att nånsin ha konverserat med mig (eller särskilt många andra i klassen heller, för den delen). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 4 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 augusti, 2009 Hade ordet varit "bekant", vilket det ju egentligen handlar om, hade jag inte haft mycket att protestera om just vad gäller ordvalet. Men trots det hade jag nog fortfarande inte varit särskilt intresserad av att lägga till personer som gått i min klass i tre år utan att nånsin ha konverserat med mig (eller särskilt många andra i klassen heller, för den delen). Swedish entry word bekant [bek'an:t] bekanta noun person som man känner (ytligt) English translation acquaintance, friend Facebook är engelskt och att den är på svenska är för att den är direkt översatt av svenskar. att det blev just vän på facebook är för det är friend på engelska facebook. Du failar hårt henki, facebookvänner har alltid varit "bekanta", själv kör jag FB på engelska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 5 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2009 Ville bara visa att även om det sker en inflation på ordet som Umberto uttryckte det så är det inget som har att göra med relationen till ens nära irl-vänner. Det har jag heller aldrig påstått. Swedish entry word bekant [bek'an:t] bekanta noun person som man känner (ytligt) English translation acquaintance, friend Facebook är engelskt och att den är på svenska är för att den är direkt översatt av svenskar. att det blev just vän på facebook är för det är friend på engelska facebook. Du failar hårt henki, facebookvänner har alltid varit "bekanta", själv kör jag FB på engelska. "Bekant" är då verkligen inte det samma som "friend". Och även om det är så - så är det ju bara ett bevis på att det har gått inflation i ordet "vän"/"friend". Om det sedan beror på Facebook eller andra saker... ja, det är en annan femma. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cinekadens Skrivet 5 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2009 Går det att välja vilka personer man vill ha fler/färre feeds om? Tidigare fanns det en funktion för det, men jag förgäves letat efter den i några dagar nu. VIssa personer är bara så... Ointressanta Just till höger om varje feed finns en "dölj"-knapp. Tro mig, den blir snart en favorit! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 5 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 augusti, 2009 Just till höger om varje feed finns en "dölj"-knapp. Tro mig, den blir snart en favorit! Stort tack! Hur kunde jag missat den? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 6 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2009 Funkar facebook för er? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 6 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2009 Funkar facebook för er? Själva facebook fungerar felfritt, men exempelvis Farmville fungerar inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 6 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2009 Själva facebook fungerar felfritt, men exempelvis Farmville fungerar inte. Hmm, jag kan inte logga in. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 7 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2009 Hade ordet varit "bekant", vilket det ju egentligen handlar om, hade jag inte haft mycket att protestera om just vad gäller ordvalet. Men trots det hade jag nog fortfarande inte varit särskilt intresserad av att lägga till personer som gått i min klass i tre år utan att nånsin ha konverserat med mig (eller särskilt många andra i klassen heller, för den delen). Tillåt mig att reklamera "Pirate-english" på Facebook. Det är det bästa som hänt min FB. Allt såntdära tramsigt "Jag tycker om..."-knappande blir istället "Arr! This be pleasin' to me eye!", och dina vänner kommer bli dina hearties! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 7 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2009 Tillåt mig att reklamera "Pirate-english" på Facebook. Det är det bästa som hänt min FB. Allt såntdära tramsigt "Jag tycker om..."-knappande blir istället "Arr! This be pleasin' to me eye!", och dina vänner kommer bli dina hearties! Haha, om du nu är så nöjd över piratengelskan, varför ska du då reklamera den? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 7 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2009 Haha, om du nu är så nöjd över piratengelskan, varför ska du då reklamera den? Så att andra ska få ta nöje av piratengelska! Arr! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 7 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2009 Så att andra ska få ta nöje av piratengelska! Arr! reklamera 1. återlämna en köpt produkt på grund av något fel; utföra en reklamation Om skorna går sönder inom en månad så brukar jag reklamera dem direkt! 2. (informellt) göra reklam troligen inte det bästa ordet att använda då den första förklaringen är den "rätta" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 7 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2009 reklamera 1. återlämna en köpt produkt på grund av något fel; utföra en reklamation Om skorna går sönder inom en månad så brukar jag reklamera dem direkt! 2. (informellt) göra reklam troligen inte det bästa ordet att använda då den första förklaringen är den "rätta" stfuwhydontcha? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 10 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 augusti, 2009 Jag har upptäckt att man kan dela in sina kontakter i listor. Om man gör det, syns det för andra eller bara för mig? Kan man göra så att bilder som jag är taggad på bara syns för en personer i en viss lista? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 10 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 augusti, 2009 (redigerad) Jag har upptäckt att man kan dela in sina kontakter i listor. Om man gör det, syns det för andra eller bara för mig? Kan man göra så att bilder som jag är taggad på bara syns för en personer i en viss lista? Det syns bara för dig, och det är ett bra sätt på vilket man kan dölja bilder på en själv för t ex föräldrar och annat folk. Fråga: Har era föräldrar Facebook? Är ni vän med dem? (svar: ja, och ja) Redigerad 10 augusti, 2009 av AngryAxel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Fiskaren Skrivet 10 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 augusti, 2009 Det syns bara för dig, och det är ett bra sätt på vilket man kan dölja bilder på en själv för t ex föräldrar och annat folk. Fråga: Har era föräldrar Facebook? Är ni vän med dem? (svar: ja, och ja) Nej de har inte Facebook, vad jag vet, och det är jag glad för. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts